Kuranda Salat (namaz) 4
Kuranda Salat (namaz) 4
Ayette onlar diye mescidi haramin koruyucusu olduklarini söylen, hacilara su veren, Kabe yi temizleyen, Allah’a inanan, hz. Ibrahim’in salatini sürdürdüklerini iddia eden insanlardan söz ediliyor. Günümüze uyarlarsak yetim hakki yiyen, insanlara zulmeden , Allah’in zikrinden "Kuran’dan" gafil yasayan, din ile dünyayi ayiran sonrada namaz kilan insanlar için "Onlarin salatlari yatip kalkmaktan ibarettir." diyebiliriz. Tabi ki bütün hayatinda salati ikame eden , dine arka çikan , Kuran’in arkasindan giden sonrada namaz kilan müminleri kastetmiyorum.
17:110. De ki: "Ister Allah diye çagirin(davet edin), ister Rahman diye çagirin(davet edin). Hangisiyle çagirirsaniz nihayet en güzel isimler onundur. Salatinda bagirma onda sesini fazla da kisma ; ikisinin arasi bir yol tut.
Ayette kastedilen namaz ise namazlarda sesiz okumak suretiyle bu emir tamamen çigneniyor demektir. Eger genis manada salat kastediliyorsa dine davette salattir ve ayette de davetin sekli anlatilmaktadir.
31:17. (Lokman As. in vasiyeti ) Yavrum! Salati ikame et, iyiligi emret, kötülükten vazgeçirmeye çalis, basina gelenlere sabret. Dogrusu bunlar, azmedilmeye deger islerdir.
31:18. Küçümseyerek insanlardan yüz çevirme ve yeryüzünde böbürlenerek yürüme. Zira Allah, kendini begenmis övünüp duran kimseleri asla sevmez.
31:19. Yürüyüsünde tabiî ol, sesini alçalt. Unutma ki, seslerin en çirkini merkeplerin sesidir.
Lokman As. ogluna salati ikame etmesini (Allah’in emirlerini, dinini ayaga kaldirmasini) vasiyet ederken dikkat etmesi gereken seyleri de anlatiyor. Salati ikame ederken iyiligi emredip kötülükten vazgeçirecek, basina gelenlere sabredecek, insanlara yanagini bükmeyecek, bagirip çagirmayacak. "17:10. Salatinda bagirma" ayeti ile birlikte düsünelim.
10:87. Biz de Musa ve kardesine: Kavminiz için Misir'da evler hazirlayin ve evlerinizi kible yapin,(yönelinecek yerler yapin)salati ikame edin. (Ey Musa!) Müminleri müjdele! diye vahyettik.
Musa As. Firavuna gönderiliyor, Firavun yalanliyor. Firavun ve kavminin kendilerine iskence etmesinden korkuya düstükleri için kavminden bir gurup gençten baskasi Musa’ya iman etmiyor.(10:83.) : "Allah'a dayandik. Ey Rabbimiz! Bizi o zalimler toplulugu için deneme konusu kilma!"(10:85.). Ve bizi rahmetinle o kâfirler toplulugundan kurtar!" diye dua ediyorlar.(10:86) Bunun üzerine Musa ve kardesine : Kavminiz için Misir'da evler hazirlayin ve evlerinizi kible yapin,(yönelinecek yerler yapin)salati ikame edin." emri geliyor. Evlerine yönelen (evlerinde organize olan ) bu müminler ne yapmakla salati ikame etmis olacaklar?
14:37. "Ey Rabbimiz! Ben zürriyetimden bir kismini senin Beyt-i Harem'inin (Kâbe'nin) yaninda, ziraat yapilmayan bir vâdiye yerlestirdim. Rabbimiz salati ikame etsinler diye. Sen de birtakim gönülleri onlari sever yap ve onlari çesitli meyvelerle besle ki sükretsinler.
2:125. Biz, Beyt'i (Kâbe'yi) insanlara toplanma mahalli ve güvenli bir yer kildik. Siz de Ibrahim'in makamindan bir salat yeri edinin Ibrahim ve Ismail'e: Tavaf edenler, akifler, rükû ve secde edenler için evim'i temiz tutun, diye emretmistik
Hz. Ibrahim Beytullah’i insa ediyor. Niye? Toplanti ve güven yeri olsun diye. Zürriyetinden bir kismini bu bölgeye yerlestiriyor. Niye? Salati ikame etsinler diye. Toplanti ve güven yeri olan Beytullah ve çevresinde salati ikame etmenin ve haccin manasi nedir? Bir sultanin saltanat sürdügü, beytül malin Allah’in rizasi dogrultusunda kullanilmadigi, Müslümanlarin kongrelerini gerçeklestiremedikleri, kiyam etmedikleri müddetçe Müslümanlar salati ikame etmis, haccetmis olurlar mi?
5:106 Ey müminler, birinize ölüm gelince vasiyet sirasinda sizden olan iki adil kisi, aranizda sahitlik etsin yada yeryüzünde yolculuk ederken basiniza ölüm musibeti gelmisse sizden olmayan iki kisi (sahitlik etsin) Eger süpheye düserseniz o iki sahidi salattan sonra alikor, "Bu vasiyet karsiliginda hiçbir seyi satin almayacagiz, akraba (menfaatine) de olsa; Allah (için yaptigimiz) sahitligi gizlemeyecegiz, (aksini yaparsak) bu takdirde biz elbette günahkârlardan oluruz" diye Allah üzerine yemin ettirirsiniz.
Sizden olan, sizden olmayan tabirlerinin kuranda mümin,mümin olmayan manasinda kullanildigi tesbiti ile baktigimizda mümin olmayan kisinin salatini namaz olarak algilayabilir miyiz?
Salat dua manasina gelir demistik. Dua da davet manasina geldigine göre Yusuf (as)in zindan arkadaslarina yaptigi davetin bir benzeri kastedilerek bu da salat olarak isimlendiriliyor diye düsünüyoruz.
Kuranda Salat (namaz) 4
Ayette onlar diye mescidi haramin koruyucusu olduklarini söylen, hacilara su veren, Kabe yi temizleyen, Allah’a inanan, hz. Ibrahim’in salatini sürdürdüklerini iddia eden insanlardan söz ediliyor. Günümüze uyarlarsak yetim hakki yiyen, insanlara zulmeden , Allah’in zikrinden "Kuran’dan" gafil yasayan, din ile dünyayi ayiran sonrada namaz kilan insanlar için "Onlarin salatlari yatip kalkmaktan ibarettir." diyebiliriz. Tabi ki bütün hayatinda salati ikame eden , dine arka çikan , Kuran’in arkasindan giden sonrada namaz kilan müminleri kastetmiyorum.
17:110. De ki: "Ister Allah diye çagirin(davet edin), ister Rahman diye çagirin(davet edin). Hangisiyle çagirirsaniz nihayet en güzel isimler onundur. Salatinda bagirma onda sesini fazla da kisma ; ikisinin arasi bir yol tut.
Ayette kastedilen namaz ise namazlarda sesiz okumak suretiyle bu emir tamamen çigneniyor demektir. Eger genis manada salat kastediliyorsa dine davette salattir ve ayette de davetin sekli anlatilmaktadir.
31:17. (Lokman As. in vasiyeti ) Yavrum! Salati ikame et, iyiligi emret, kötülükten vazgeçirmeye çalis, basina gelenlere sabret. Dogrusu bunlar, azmedilmeye deger islerdir.
31:18. Küçümseyerek insanlardan yüz çevirme ve yeryüzünde böbürlenerek yürüme. Zira Allah, kendini begenmis övünüp duran kimseleri asla sevmez.
31:19. Yürüyüsünde tabiî ol, sesini alçalt. Unutma ki, seslerin en çirkini merkeplerin sesidir.
Lokman As. ogluna salati ikame etmesini (Allah’in emirlerini, dinini ayaga kaldirmasini) vasiyet ederken dikkat etmesi gereken seyleri de anlatiyor. Salati ikame ederken iyiligi emredip kötülükten vazgeçirecek, basina gelenlere sabredecek, insanlara yanagini bükmeyecek, bagirip çagirmayacak. "17:10. Salatinda bagirma" ayeti ile birlikte düsünelim.
10:87. Biz de Musa ve kardesine: Kavminiz için Misir'da evler hazirlayin ve evlerinizi kible yapin,(yönelinecek yerler yapin)salati ikame edin. (Ey Musa!) Müminleri müjdele! diye vahyettik.
Musa As. Firavuna gönderiliyor, Firavun yalanliyor. Firavun ve kavminin kendilerine iskence etmesinden korkuya düstükleri için kavminden bir gurup gençten baskasi Musa’ya iman etmiyor.(10:83.) : "Allah'a dayandik. Ey Rabbimiz! Bizi o zalimler toplulugu için deneme konusu kilma!"(10:85.). Ve bizi rahmetinle o kâfirler toplulugundan kurtar!" diye dua ediyorlar.(10:86) Bunun üzerine Musa ve kardesine : Kavminiz için Misir'da evler hazirlayin ve evlerinizi kible yapin,(yönelinecek yerler yapin)salati ikame edin." emri geliyor. Evlerine yönelen (evlerinde organize olan ) bu müminler ne yapmakla salati ikame etmis olacaklar?
14:37. "Ey Rabbimiz! Ben zürriyetimden bir kismini senin Beyt-i Harem'inin (Kâbe'nin) yaninda, ziraat yapilmayan bir vâdiye yerlestirdim. Rabbimiz salati ikame etsinler diye. Sen de birtakim gönülleri onlari sever yap ve onlari çesitli meyvelerle besle ki sükretsinler.
2:125. Biz, Beyt'i (Kâbe'yi) insanlara toplanma mahalli ve güvenli bir yer kildik. Siz de Ibrahim'in makamindan bir salat yeri edinin Ibrahim ve Ismail'e: Tavaf edenler, akifler, rükû ve secde edenler için evim'i temiz tutun, diye emretmistik
Hz. Ibrahim Beytullah’i insa ediyor. Niye? Toplanti ve güven yeri olsun diye. Zürriyetinden bir kismini bu bölgeye yerlestiriyor. Niye? Salati ikame etsinler diye. Toplanti ve güven yeri olan Beytullah ve çevresinde salati ikame etmenin ve haccin manasi nedir? Bir sultanin saltanat sürdügü, beytül malin Allah’in rizasi dogrultusunda kullanilmadigi, Müslümanlarin kongrelerini gerçeklestiremedikleri, kiyam etmedikleri müddetçe Müslümanlar salati ikame etmis, haccetmis olurlar mi?
5:106 Ey müminler, birinize ölüm gelince vasiyet sirasinda sizden olan iki adil kisi, aranizda sahitlik etsin yada yeryüzünde yolculuk ederken basiniza ölüm musibeti gelmisse sizden olmayan iki kisi (sahitlik etsin) Eger süpheye düserseniz o iki sahidi salattan sonra alikor, "Bu vasiyet karsiliginda hiçbir seyi satin almayacagiz, akraba (menfaatine) de olsa; Allah (için yaptigimiz) sahitligi gizlemeyecegiz, (aksini yaparsak) bu takdirde biz elbette günahkârlardan oluruz" diye Allah üzerine yemin ettirirsiniz.
Sizden olan, sizden olmayan tabirlerinin kuranda mümin,mümin olmayan manasinda kullanildigi tesbiti ile baktigimizda mümin olmayan kisinin salatini namaz olarak algilayabilir miyiz?
Salat dua manasina gelir demistik. Dua da davet manasina geldigine göre Yusuf (as)in zindan arkadaslarina yaptigi davetin bir benzeri kastedilerek bu da salat olarak isimlendiriliyor diye düsünüyoruz.