-21-
AHLAKIN İMANİ BOYUTU
İSLAM DİNİNDE AHLAKI İMANDAN AYIRMAK MÜMKÜN DEĞİLDİR. ZİRA BÜTÜN KURANİ EMİRLERE BOYUN EĞMEK İMANIN GEREĞİDİR. BU EMİRLERE UYMAKLA DA EN ÜSTÜN AHLAKİ DEGERLER ELDE EDİLİR.
AHLAK BAKIMINDAN DEGERLENDİRİLMEYE TABİ OLAN SADECE İNSANDIR. İNSAN DIŞINDAKİ CANLILAR AHLAKLI YADA AHLAKSIZ ŞEKLİNDE BİR DEĞERLENDİRİLMEYE TABİ TUTULMAZLAR.
İNSAN, İYİLİĞE YÖNELİR VE YETENEKLERİNİ O YÖNDE GELİŞTİRİRSE GÜZEL AHLAKLI, KÖTÜLÜGÜ SEÇER VE KENDİNİ O YÖNDE GELİŞTİRİRSE KÖTÜ AHLAKLI OLARAK NİTELENDİRİLİR. ŞÜPHESİZ İSLAM DİNİNİN GAYESİ, İNSANI GÜZEL AHLAK SAHİBİ YAPMAKTIR. GÜZEL AHLAKLI İNSANIN EN BELİRGİN VASFI, KÖTÜLÜKLERDEN KAÇINIP İYİLİKLERİ İSTEMESİ VE HAYATTA ONLARI UYGULAMASIDIR. İYİLİĞİN VE KÖTÜLÜGÜN NE OLDUGUNU SORAN KİŞİYE HZ. PEYGAMBER'İN VERDİGİ CEVAP ŞÖYLEDİR:
'İYİLİK, GÜZEL AHLAKTIR. KÖTÜLÜK (GÜNAH OLAN ŞEY) DE SENİ İÇTEN İÇE RAHATSIZ EDEN VE İNSANLARIN FARKETMESİNDEN HOŞLANMADIGIN ŞEYDİR.' DAHA ÖNCE DE NAKLEDİLDİGİ GİBİ RASULULLAH GÖNDERİLİŞ GAYESİNİ, AHLAKİ GÜZELLİKLERİ TAMAMLAMAK OLARAK BELİRTMİŞTİR.
GÜZEL AHLAK, AYNI ZAMANDA KİŞİDEKİ İMANIN OLGUN OLUP OLMADIGININ DA GÖSTERGESİ DURUMUNDADIR. 'İMAN AÇISINDAN EN OLGUN MÜMİN, GÜZEL AHLAK SAHİBİ OLAN VE AİLESİNE İYİ DAVRANANDIR.' HADİSİ BU HUSUSU DİLE GETİRMEKTEDİR.
GÖRÜLDÜGÜ GİBİ İMAN İLE AHLAK ARASINDA KUVVETLİ BİR İLİŞKİ VARDIR. GÜZEL AHLAK, KEMAL SEVİYESİNDEKİ OLGUN BİR İMANIN GÖSTERGESİ DURUMUNDADIR. KÖTÜ AHLAK DA İMANDAKİ EKSİKLİGE İŞARET EDER. ÇÜNKÜ İSLAM'DA DİNAMİK, HAREKETE GEÇİRİCİ BİR İMAN ANLAYIŞI VARDIR; İNSANLARIN SADECE İMAN ETMELERİ DEGİL, AYNI ZAMANDA GÜZEL DAVRANIŞLARDA BULUNMALARI DA İSTENİR.
NİTEKİM BU HUSUS DEĞİŞİK VESİLELERLE KURANDA ÇOKÇA VURGULANIR. 'ASRA ANDOLSUN Kİ İNSAN GERÇEKTEN ZİYAN İÇİNDEDİR. BUNDAN ANCAK İMAN EDİP GÜZEL AMELLERDE BULUNANLAR, BİRBİRLERİNE HAKKI VE SABRI TAVSİYE EDENLER MÜSTESNADIR' AYETLERİ SÖYLENENLERİN TEMELİ MAHİYETİNDEDİR.
*******
edep yâ hû, siraceddin önlüer
semerkand yayınları
not: bu konunun daha önce eklenmesi gerekiyor idi, atlamışız, özür dileriz...