Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Özgür irade yok

kursatotcu

New member
Katılım
24 Eyl 2006
Mesajlar
10
Tepkime puanı
1
Puanları
0
işte size gazalinin özgür iradeyi inkar ettiği yazısı
alıntı yaptığım kitap : kelam felsefeleri yazar: H. Austryn Wolfson sayfa: 538 burada Gazali'nin ihya ulum al din adlı kitabından alıntı var. arapça baskı kitabut-tevbe bölümü. türkçe baskılarda bu bölüme bakın





"Eğerdersen ki: insanın fiilde ve fiilden kaçınmada ihtiyarı yok mudur? Vardır derim, fakat bu bizim herşeyin Allah'ın yaratmasıyla olduğu iddiamızla çelişmez, çünkü ihtiyarın kendisi de Allah'ın yaratmasıyladır ve insan yaptığı seçime mecburdur."

yorumum şu: Gazali, itikadda Eşari mezhebindendir. Eşarilik de ise insan iradesi kabul edilir, ama kulun bu iradesi ( düşünce, seçim ) Allah tarafından yaratıldığı için hür iradeden yoksundur.


bu da gazalinin özgür irademizin olmadığını anlattığı yazısı:
xxxxxxx

açılmıryosa adresini verdiğim forumda din felsefesi bölümünde bu konu var
xxxxxxx

Allah ezelden bugüne sonsuz zamanı aşıp nasıl gelebildi


Günahlar Allah’ın irade etmesi (dilemesi) sonucunda mı yoksa iradesi dışında mı meydana geldi?
- Allah yapmayacağını bildiği bir şeyi yapmaya ve yapacağını bildiği bir şeyi yapmamaya kadir midir?
- şer kimdendir?
- zulmü yaratan kim?
-Bir kimse Allah’ın kendisine rızık olarak vermediği bir şeyi yiyebilir mi? “Hayır” derseniz, haram yiyenlere bunu rızık olarak Allah’ın verdiğini mi söylüyorsunuz. ? Son peygamber hür irademiz yok dedi inanmazsan kader hadislerine bak Allah zorla günah işletiyo gördün mü, Bilgi için ara: googleden: kursatotcu
-İmandan dolayı kim övgüyü hak ediyor? Allah mı yoksa mümin kul mu? “Allah” derseniz, diğerlerine iman vermedi öyle mi?
-1- Rızık Allah’tan mı? İçki içmek rızık mı? İçki içmek Allah’tan mı? (Haramda rızıktır Maturidilere göre)
2- Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var, Allah’a sövenler var. Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu?
3- Allah günahların işlenmesini diler mi? Günahlar işleniyor mu? O halde dünyada Allah’ın dilemesinin, iradesinin dışında bir şey mi oluyor?
4- Kadere hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine inanıyor musunuz? Zina yapmak şer midir? Zina yapmak Allah’tan mıdır? Hani, hayır ve şer Allah’tandı ya...
5- "Allah’ım bizi kötü yola düşürme, yolumuzu saptırma" diye dua ediyor musunuz? Demek ki bizi kötü yola düşüren ve yolumuzu saptıran kimmiş?
6- Allah şerri irade eder mi? İster mi, diler mi? “Hayır” dersen, Allah’ın dilemesi dışında mı oluyor bu şerler?
7- İnsan kadere mi bağlıdır, yoksa hür müdür?
8- Şimdi, senin bu yazıları okuman kader mi?
9- Allah dilemeseydi sen bu yazıları okuyabilecek miydin?
10- Önünde iki meyve var, elma ve çilek; seç birini. Senin bu seçimin Allah’ın iradesiyle mi oldu yoksa iradesi dışında mı oldu?
11- İnsan Allah’ın murad ettiği (istediği, dilediği) şeye muhalif bir şey yapabilir mi?
12- Bir insan çalıntı yiyeceklerle yaşarsa, bunlar ona Allah’ın verdiği rızık mıdır?
13- Allah mahlukatının (yaratıklarının) kendisine itaat etmeden önce, itaat edecek olmalarını ve O'na isyan etmeden önce isyan edecek olmalarını irade etmiş miydi? Bu soruya “hayır” derseniz, Allah’ın iradesinin ezeli olduğunu reddetttiniz demektir.
-14- Siz bu yazıları okumadan önce Allah bu yazıyı okuyacağınızı biliyor muydu, bilmiyor muydu? “Biliyordu” derseniz, soruyorum: Bildiği gibi olmasını mı diledi yoksa bildiğinin aksine olmasını mı diledi? "Bildiği gibi olmasını diledi" derseniz, sizin bu yazıyı okumanızı Allah’ın irade etmiş olduğunu kabul ettiniz demektir ve siz Allah’ın irade ettiği bir fiili, hareketi engelleyebilir misiniz? "Hayır engelleyemem" derseniz, demek ki siz bu yazıları Allah’ın zorlamasıyla, mecburen, tıpış tıpış okudunuz. Ne dersiniz bu işe?
Bu soruları ne kadar bilgili olursa olsun “insanın hür iradesi” olduğunu savunan kişilere sorarsanız, yüzü kıpkırmızı kesileceğini tahmin etmekteyim. Gece uyuyamaz tahminime göre; sorun görün. Defalarca söylediğim gibi peygamberin kader hadislerinde, insanın özgür iradesi olmadığı anlatılır. Bu hadisleri de onlara sorarsanız yine kıpkırmızı olurlar. Hadi sorun artık! Cüzi irade vardır, bizim tercihlerimiz vardır, ama bunlar sonuçta düşüncedir ve düşüncelerimiz de Allah’ın yaratmasıyla oluşur; dolayısıyla aslında biz de Allah hangi düşünceyi yaratırsa, biz o düşünceyi düşünebiliriz
-Allah hırsızlara, yemelerini yasakladığı çalıntı malları rızık yapıp, bu adamların kendilerine rızık olarak verdiği şeylerden yemelerini yasaklamış mıydı?
-Allah cisim mi yani şekli var mı? yok derseniz deliliniz nedir? kimseye benzemeyen bir cisimdir denemezmi
-Kötülük Allah’ın kaza ve kaderiyle midir
-Bütün olaylar kader midir
-şer (kötülük) allahtansa zinadamı Allahtan
-olaylar önceden belli olduğuna göre neden dua edilsin ki
-allah insanın ne dua edeceğini de ezeli olarak mı irade etmişti?
-dua etmek kaderden midir?evet dersen dua etmek yanlış olmuyor mu
-kader ile dua bağdaşır mı?
-“Allahım beni saptırma” diye dua ediyon mu, demek ki kim saptırıyo seni? “şeytan” dersen, neden öyle dua ettin? “Allah şeytandan korusun” diye dersen, allahın şeytandan korumadıkları da mı var o halde? Bu da ayrımcılık olmuyo mu acaba
-Zamanın her zaman var olduğundan kuşku duyulabilir mi? Kuşku duyulursa zamanın olmadığı bir zamana inanmak gerekirdi,
-Allaha sövenlerin bu yaptıkları kader mi, değil mi? Kaderse mecbur sövdüler ya, kader değilse bak inanmıyon kadere sen
-Çocukları depremde öldüren kim? Demek ki kötülükte ondan geliyo öyle mi?
-"Allaha sövme" düşüncesini Allah bende yarattığı için mi ben bunu düşündüm? ya da bu düşünceyi ben mi yoksa şeytan mı yarattı? yoksa kendi kendine mi meydana geldi bu düşünce
-sen diyormusun: “insanların yaptığı kötülüklerde Allahın dilemesiyle olur
-yüzde kaç etkili Allahın iradesi senin yaptıklarında
-Allah ne yapacağını sen yapmadan önce mi dilemişti
-Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var, Allah’a sövenler var. Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu? Hani herşey Allahın dilemesiyle oluyodu ya
-Kafirlik kader mi?
-allah bizim hareketlerimizi ezeldemi takdir etti?
-Allah günah işlememizi ezelde mi takdir etti
-Allah neyi tercih edeceğimizi de ezelde mi (ezeli olarak) irade etmişti
-Şerri (kötülük) allahmı yaptırıyo? Yani zinayıda hemi? Hani hayır şer allahtandı?
-son peygamber dedi ki: yapacaklarımız , cennetlik cehennemlik olduğumuz önceden ana karnında yazıldı dedi,
-81/29 Alemlerin Rabbi olan Allah dilemedikçe sizler bir şey dileyemezsiniz.( Kuranda tekvir suresi 29 uncu ayet bu) bak işte Allah zorla günah işlettiriyo gördün mü
-16 / 93 allah dilediğini saptırır, dilediğini doğru yola iletir, yaptığınız işlerden sorumlu tutulacaksınız. ( kuranda nahl suresi 93 üncü ayet bu, bak hem saptırıyo hem de sorumlu tutuyo
-7/179 And olsun ki, cehennem için de birçok cin ve insan yarattık…. ( kuranda araf suresi 179 uncu ayet bu,
-2/7 Allah onların kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir, gözlerinde de perde vardır ve büyük azap onlar içindir. ( kuranda bakara suresi 7 inci ayet bu, bak onları hem mühürlüyo hem de onlara iman etmeyi emrediyo
-17/46 (Kuran'ı) anlarlar diye kalplerine örtüler ve kulaklarına da ağırlık koyduk. (kuranda isra suresi 46 ıncı ayet bu, kuranı anlamasınlar diye kalplerinin mühürlendiği söyleniyo ya, hem de onlara kurana inanmaları emrediliyo değil mi
-Resulullah dedi ki: “Hayrı (iyilik) ve şerri (kötülük) ile kadere iman etmeyen kimseyi Allah ateşte yakar. (Ahmed bin hanbel
-Peygamberimiz dedi ki: Biriniz kaderin hayrına da, şerrine de iman etmedikçe iman etmiş olmaz. Başına gelecek olanın mutlaka geleceğini, başına gelmemesi mukadder olanın da mutlaka gelmeyeceğini bilmedikçe (iman etmiş sayılmaz). (Tirmizi
-Peygamberimiz dedi ki: “Allah gökleri ve yeri yaratmadan ellibin yıl önce, Arşı su üzerindeyken yaratıkların kaderlerini yazmıştır. (Tirmizi, Müslim
-Peygamberimiz dedi ki: ”Kul yetmiş sene cennetliğin ameli gibi amel eder. Hatta herkes onun cennetlik olduğunu söyler. Öyle ki aralarında manen bir karış mesafe kalmaz. Sonra mukadderatı galebe çalar da cehennem ehlinin işini yapar ve cehenneme girer. (Buhari, Müslim
-Peygamberimiz dedi ki: “Said ( cennetlik) annesinin karnında said olandır, bedbaht (cehennemlik)da annesinin karnında bedbaht ve şaki olandır” (Müslim
-Ömer “Ya Resulullah buna göre şimdi biz olmuş bitmiş, hükmü verilmiş bir şeye göre mi amel ediyoruz (çabalıyoruz), yoksa henüz hükmü verilmemiş bir şeye göre mi amel ediyoruz? Bunun üzerine Hz. Peygamber de “Yazılıp) bitirilmiş bir şeye göre ey Ömer. Kalemler (onu yazıp) kurumuş, kaderler onunla cereyan etmiş (ona göre meydana gelmiş). Fakat her insana yaratıldığı şey kolaylaştırılır. (Müslim
-Peygamberimiz dedi ki: : “Kader) kalemi, kıyamete kadar olacak şeyleri yazıp kurumuştur (bitirmiştir)“ (Buhari
-Peygamberimiz dedi ki: : “Allah var iken hiçbir şey yoktu. Daha sonra O, Levhi yarattı ve kıyamete kadar gelecek olan bütün mahlukatın hallerini ona kaydetti” (Buhari
-“Müzeyne veya Cüheyne kabilesinden bir adam sordu: “Ey Allah’ın Resulü, hangi işi yapıyoruz, olup bitmiş (levh-i mahfuza kaydı geçmiş) bir işi mi yoksa (henüz levh-i mahfuza geçmemiş) şu anda yeni başlanacak olan bir işi mi? Resulullah: “Olup biten işi” dedi. Adam - veya cemaatten biri - yine sordu: “Öyleyse niye çalışılsın ki?” Hz. Peygamber şu açıklamada bulundu: ”Cennet ehli olanlara cennetliklerin ameli müyesser (kolaylaştırmak) kılınır, ateş ehli olanlara da cehennemliklerin ameli müyesser kılınır” (Ebu Davud
-İman, küfür, saptırma, mühürleme: Bakara 6,7, 21 , Araf 100, 158, 178,179, 186, En’am 107,109,110,111,148, Tevbe 55, 85, Yunus 100, Yusuf 101, İbrahim 35, Kehf 29, Taha 79, 85, Mülk 2, Zariyat 56, Nahl 93, Kasas 56, 64,68, Zümer 36,37, 41, Hacc 16, Tin 7, Muhammed 24 ; Son peygamber hür irademiz yok dedi inanmazsan kader hadislerine bak
- Resulullah dedi ki: “Allah’ın dilediği oldu, dilemediği olmadı.” (Ebu Davud
-Peygamberimiz dedi ki: "Kul, hayrıyla (iyilik), şerriyle(kötülük) kadere inanmadıkça, kendine (hayır ve şerden) isabet edecek şeyi atlatamayacağını, (hayır ve şerden) kaçacak olan şeyi de yakalayamayacağını bilmedikçe iman etmiş olmaz."
(Tirmizi)
-Aişe anlatıyor: "Bir çocuk ölmüştü. Ben: "Ne mutlu ona! Cennet kuşlarından bir kuş oldu!" dedim. Peygamber "Sen Allah'ın cenneti de cehennemi de yarattığını, beriki için de öteki için de ahali yarattığını bilmiyor musun?" dedi. (Müslim)
-Allah bizim ne yapacağımızı önceden biliyosa hiç böyle imtihan olur mu
-Sonucu önceden belli olan şey için “sınav yapılıyor” denebilir mi? Denemezse; Allah bizim yapacaklarımızı önceden biliyor ya, (yani ne olacağı belli) o halde böyle sınav olur mu? (mülk 2’ inci ayeti de biliyom ha!
-Düşüncemizi allahmı yaratıyor? Evet diyorsan Allaha sövme düşüncesinide mi Allah yaratıyor
-Allah kullarını haram ile rızıklandır mı? Allah ezelde müminleri ve kafirleri bilir mi? Allah kötülük yapan mıdır?
said nursinin kaderi inkarını içeren yazı.tıkla, açılmıyosa kopyala ve yukarı yapıştır entere bas:
Hanif Dostlar Ana Sayfa: nursinin kaderi inkarı

bunlarda uzun tartışmalarım:
xxxxxxx

başka:
xxxxxxx
Allahın ilminin maluma tabi olmaması meselesi
Allahın ilmi ezelidir evvelden de izah edildiği gibi ezeli olanın sebebi olmaz halbuki ilim maluma tabidir denildiğinde; ilim, malumdan( bilinenden) etkilenen durumunda olmakta ve malum ilmi etkileyen konumda bulunuyor dolayısıyla etkileyen malum, etkilenen ilme sebep teşkil ediyor. zira etkileyen etkilenene sebep konumundadır. halbuki akli delille sabit ki ezeli olanın sebebi olmaz. o halde Allahın ilmine ezeli diyenlerin: "ilim maluma tabidir" lafları yanlış olmaktadır. Allahın ezeli ilmi asla başka bir şeye tabi değildir. böyle oluncada cebr olduğu aşikardır. etkilenmek demek etkileyen olduğu varsayılan ( düşünülen) şeyin etkilenene sebep teşkil ettiğini kabullenmek demektir.
insanın özgür iradesini savunanların en çok kullandıkları laf olan "Allah bildiği için yazdı" ifadesidir bununla şunu kasdederler mesela ben şimdi klavyede yazı yazıyorum ya hah diyorlar ki Allah ezeli ilmiyle senin bu saatte, bu vakitte bu yazıyı yazacağını bildiği için levhi mahfuza böyle yapmanı yazdı. yoksa O, böyle yazdığı için sen böyle yapıyor değilsin. yani yine insanın özgür iradesi vardır derler. buraya kadar tamam mı anladınız mı? devam ediyorum sonra şunu diyorlar: "ilim maluma(bilinen) tabidir" yani Allahın ezeli ilmi sonradan olacak olan bilinen fiillere, hareketlere tabidir derler. bununla da şunu kasdederler: yani Allahın ilmi, bilmesi sonradan olacaklara tesirli değildir düşüncesini savunurlar. işte bu düşünceyi anlatmak isterler. yani Allahın evvelden hadiseleri bilmesi bizi cebr altında bırakmaz biz yine hürüz derler. tamam mı? yani Allahın ezeli ilmi, sonradan olacak olaylara tabidir derler. tamam mı? şimdi çooooooooooooook dikkat ediniz: tabi olan, tabi olunandan zaman bakımından önce mi gelir, beraber midirler, yoksa zaman bakımından sonra mı gelir? iyi düşünün. evet cevap şu: tabi olan, tabi olunandan zaman bakımından sonra gelir. bu aklen açıktır. şimdi duruma bakalım: bunlar ne demişti? "Allahın ezeli ilmi, sonradan olacak şeylere tabidir" . soruyorum: ezeli olan şey, hiç sonradan olan şeye tabi olur mu? olmaz eeeeee bu ne o zaman? ne olacak kandırma üç kağıt yüzyıllardır süren pek çok üçkağıttan biri. ezeli olan şey başka şeyden sonra olamaz . başka şeyden sonra olsa zaten ona ezeli ( öncesiz, başlangıcı olmayan) denilmezdi. demek ki onların "ilim maluma tabidir" lafları yalan dolandır. dolayısıyla insanın özgür iradesini savunan biri Allahın ilmi ezeli dediğinde ne dediğini bilmiyor demektir. dolayısıyla şunu şiddetle bildiriyorum ki: insanın özgür iradesi vardır diyen Allah hadiseleri olmadan önce bilmiyordu, hadiseler olurken bildi demek durumunda kalır . ve bunu dediğinde de Kuran daki "kıyamet vaktinin sadece Allahın bildiğini ifade eden" ayeti de inkar etmiş olur. yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
evet bu başlıkta bunu konuşalım yani Allahın ilmi ve bu ezeli ilim sonuçta kulun özgür iradesi kalmaz. bunu konuşalım ne diyeceksiniz bakalım.. mesela benim son zamanlarda okuduğum metin özdemir diye üniversite hocasının Allahın ilmi ile ilgili kitabı var. orada ezeli ilim kabul edilirse ve Allah hadiseleri önceden bilir denirse kulun özgürlüğü kalmadığını yazar anlıyor ve kendince çözüm arıyor halden hale geçiyor. yani basit değil bu işler. hadi bakalım........
açılmayan linkleri kopyala ve üst satıra yapıştır entere bas

allah düşüncelerimizi yarattığı içinmi öle düşünürüz

iman etmeyeceği Allah tarafından önceden bilinen bir insanın mümin olma kudreti varmıdır
öldürülen biri eceliyle öldüyse öldüren onu mecburen öldürmüş olmadımı


allah alemi yaratmak için bekledimi, beklemediyse aleminde allah gibi ezeli olması gerekmezmi
gerekmezmi

alemin yokluğu zaman aldımı

allah alemi yaratmak için bekledimi
alemin yokluğunun öncesinde zaman geçtimi

allah alemin varlığının zaman olarak öncesinde miydi
 

mutsuzfare

New member
Katılım
1 Ağu 2008
Mesajlar
3
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
41
Sürekli kafamı meşgül edip duran sorular işte bunlar, demekki yanlız değilmişim. Bu iyi bişey. :) Ama hiç cevap yazan olmamış, bu kötü bişey.:(Arkadaşlar lütfen bizi bilgilendirin.. :((
 

mutsuzfare

New member
Katılım
1 Ağu 2008
Mesajlar
3
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
41
Benim kafamı karıştıran şey şu, evrende ikilik var (kötülük-iyilik).İyiliğin kaynağı rabbimiz olduğuna göre, kötülük nerden geliyor? Teklik, ikiliği nasıl doğurur?Daha doğrusu teklik,kendi vasıflarının tam zıddı olan bir olguyu nasıl ve neden var eder?Kötülüğü allah yarattıysa, nahoş birşey olduğuna göre bunu neden yaptı?Bu birincisi.
İkincisi de rabbimizin çok merhametli olduğuna inanıyoruz.Bir anneyi düşünelim, çocuğunu kendisi yaratmamış, sadece doğurmuş olmasına rağmen, bir odada çocuğu ağlarsa, hemen işi gücü bırakır koşar.Rabbimiz bizi yarattığına göre bir annenin çocuğunu sevdiğinden daha çok seviyor olmalı bizi.Peki öyleyse, neden sıkıntı,üzüntü ,dert ,keder, hastalık vs.. var.Allah sevdiği kullarına bile keder vermiş.( örn. peygamberlere).Ben insan olarak bile sevdiğim bir insanın acı çekmesine dayanamazken, Allah buna nasıl dayanıyor, neden bunu insanlara ve kullarına reva görüyor??
 

Ahlal

New member
Katılım
20 Ocak 2008
Mesajlar
6
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Web sitesi
www.muratmutlu.net
kursatotcu, sen bir zamanlar myturkport forumuna yazan arkadaş mısın acaba? Orada da 2-3 sene önce birileri buna benzer şeyler yazıyordu. Şahsen kendisiyle epey tartışmıştım : ) Orada ki nickim MuratMTL idi.Tabii sendiysen belki hayırlarsın : ). Sadece aklıma geldi de merak ettiğim için soruyorum. Hoşçakalın...
 

Ahlal

New member
Katılım
20 Ocak 2008
Mesajlar
6
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Web sitesi
www.muratmutlu.net
Kısaca fikrimi şöyle açıklayayım:

-1- Rızık Allah’tan mı? İçki içmek rızık mı? İçki içmek Allah’tan mı? (Haramda rızıktır Maturidilere göre)

1 - Rızık tabii ki Allah'tandır. Çünkü herşeyi yaratan O olduğuna göre rızık başka kimden olabilir ki? Yaratılmış olan herşey, yeryüzünde çeşitli parçalarda tabiata gizlenmiştir. Bu sayede de bir zamana tabi olmuştur. İnsanlar tekniklerini, bilgilerini ve teknolojilerini geliştirdikçe saklı parçaları çıkarıp birleştirir ve ortaya bir nimet, bir rızık çıkarır. Yap boz gibi. Dünya tamamlanmış bir sistemdir. Başı ve sonu ile. 1.000 yıl öncesinin teknolojisi ve nimetleri de zaten yaratılmış durumdadır. Sadece bunlar doğada çeşitli parçalar halinde saklanmıştır. Bulma zorluğu da ortaya çıkış zamanını tayin eder. İyi de olsa kötü de olsa, sonuçta var ise, bu Allah'ın bir rıskıdır. İşte şeytanın rolü de burda ortaya çıkar. İnsanın sınanması esasına dayalı dünya sisteminin temeli burda ortaya çıkar. Haram olmasa helalin ne anlamı var ki? Tabii ki haram da rızıktır, ama bunlar haramzadelerin rıskıdır. Tabii ateşe odun lağzımdır değil mi?
-
2- Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var, Allah’a sövenler var. Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu?

Allah'ın dilemesi olmadan bir dişi gebe dahi kalamaz der kutsal kitabımızda. Allah'ın kudretini bu kadar beşerileştirmek ne derecede doğrudur bilemem. Ama zina ve küfür, kişinin yoldan çıkmasındandır. Allah kimi dilerse doğru yola iletir, kimi dilerse de doğru yoldan alı koyar. Zaten doğru yoldan alı konulması dileği tüm diğer yanlişlar için yeterlidir. Matamatikteki parantes içi işlemler gibi. Parantes içine alındın mı birkere tüm işlemler kendi içinde olur ve dışarıya bir sonuç verir ve o değerlendirerek işlem yapılır. Sen parantese alındıysan içeride istediğini yap dışarıya vereceğin sonuç bekledir. Tabii Allah dilerse de herşeye müdahale edebilir.

3- Allah günahların işlenmesini diler mi? Günahlar işleniyor mu? O halde dünyada Allah’ın dilemesinin, iradesinin dışında bir şey mi oluyor?

Allah kullarının gönah işlemesini istemez tabii ki. Bu çok net birşey. Ama bu sorulara aslında cevap vermek dahi saçma geliyor bana. Çünkü, önce soruları sormadan sınanma sistemi ve mantığı hakkında araştırma ve düşüncede buulunmak gerekir. Sadece ''Sınanma'' kelimesi bu soruları cevaplamaya yeterlidir. Tasarımda zıtlıkların uyumu diye birşey vardır. Konuyu dallandırmadan özetlemek gerekirse, Allah doğruyu göstermek ve kıymetlendirmek için tabii ki yanlışı da yaratmıştır. Ve bu yapmamaız gereken birşeydir. Bizden yapmamamız istedir. Birşeyi yapmamak için o şeyi mantıken var olması gerekir değil mi? Sevabın olması için de günahın olması gerekir. Bu zıtlık ve tercih mekanizması olmalı ki, ''sınanmak'' ortaya çıksın.

4- Kadere hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine inanıyor musunuz? Zina yapmak şer midir? Zina yapmak Allah’tan mıdır? Hani, hayır ve şer Allah’tandı ya...

Bunların cevabını yukarıdan da alabilirsiniz. Tabii ben ne kadar iyibilirim ki, Kuran-ı kerimi okudun bu bilmem, aslında hepsine cevap vardır orada.

5- "Allah’ım bizi kötü yola düşürme, yolumuzu saptırma" diye dua ediyor musunuz? Demek ki bizi kötü yola düşüren ve yolumuzu saptıran kimmiş?

Aslında buna benim verebileceğim cavap da yukarıda var. Allah azan kuluna belayı verir. İnsan ne yapıyorsa kendine yapıyor. Başına bela geliyorsa bunu isteyen ve şartları oluşturan kendisidir. Kötü yolda ise de yine sebebi kendisindedir. Nasıl olur? Diyeceksen, sadece sırf kafa tasının altında beyni olması bile buna bir nedendir. Hani dersin küçük yaşta kötülerin eline düşmüştür kötü şeyler öğrenmiştir diye. Ama bu çocuk idrak, kıyas ve yargı yeteneklerine olaştığı yaşta hala tercihini ona tatlı gelen kötülükten yana kullanıyorsa işte bela ona Allah'tan bence tabii ki gelir.

6. soruya da yukarıdakilerde kendi fikrimi verdim.

7-8-9-

İnsanların kaderi boyunlarına asılmıştır. Kader vardır. Tabii biz dünyevi ortamda dünyevi fikirlerimizle ve bu dünya ötesine uzanan karmaşık sistemi ne tam olarak savunabilir ne de açıklayabiliriz. Bu soruları soran arkadaş da aynı şekilde. Allah'ın yarattığına inandığımız tüm bu muaazzam sistemibiz, kısıtlı zekamızla (kısıtlı zaka'yı ayrıyetten açıklayacağım) ne övebiliriz, ne de kötüleyebiliriz. Biz bilmiyoruz çünkü. Birşeyin aksini savunmak için o şeyi detaylı bilmemiz gerekir. Böylesi bir sistemi insan olarak nasıl detaylı bilebiliriz ki, olumlu veya olumsuz yönde savunabilelim.
Başımıza gelen herşey kaderin bir neticesidir. Bizde niyetlerimizle icraatlerimizle, dualarımızla bunları değiştirmeye çalışırız. Kanımca insanın rolü karar anında ortaya çıkıyor. Bir birine geçmiş bir sürü çatallı yol gibi. Her yolun şartları belli benzin istasyolu sayısı, acil telefon yerleri, dinlenmem ve ihtiyaç yerleri belli. Belki kimi dağ-bayır, düz ve rahat. Seçim senin, bu da kaderini etkiler. Kararlar ve seçimler bizi yönlendiren. Allah'da dilerse, senin kararlarına müdahalede bulunabilir. Dilerse seni dağ-bayır yoluna sürebilir. Bu senin özünde ve yapında ruhen, kalben, fikren nasıl bir insan olduğuna bağlıdır.

10- Önünde iki meyve var, elma ve çilek; seç birini. Senin bu seçimin Allah’ın iradesiyle mi oldu yoksa iradesi dışında mı oldu?
Biz bir vücuda sahibiz. Bu da bir mekanizmadır. Kendine has bir sistemi vardır. Sistemi idare edende beğindir. Beğinde çok karmaşık bir düzel olmasına ramen belirli prensiplere dayalı çalışır. Karar mekanizması vardır en basiti. Senin bilemediğin şeylere göre kararlar alabilir. İki meyve arasındaki seçimi de beynin bir sürü şere dayanarak yapabilir. Sonuçta ruhun bu tip besinlere ihtiyacı yoktur. Bu başka bir konu. Bence bu kadar zorlamanın bir alemi yok.

11- İnsan Allah’ın murad ettiği (istediği, dilediği) şeye muhalif bir şey yapabilir mi?
Bu zaten oluyor. Olması da son derece doğal. Yapanlar da karşılığını alıyorlar veya alacaklar. Bu soru biraz da kapalı kalmış. Daha detaylı sorulsa iyi olurdu. Onun dışında Allah'ın dilediği ve karar verdiği şeyin karşısında kimse duramaz. Zamanı geldiğinde o şey olur. Ama cahil insan daha zamanı gelmediğini idrak edemezde, bak olmuyor, karşı duruyorum der.

12- yede fikir vermek istemiyorum. Çünkü yukarıda var.

13- Allah kimlerin itaad edeceklerini ve etmeyeceklerini zaten biliyordu. Kuran-ı Kerim'de de, onlar zaten itaat edecek değillerdi gibi birçok ifade vardır.

14- buna da fikir beyan etmeyeceğim çünkü meyve sorusuna benzer şeyler yazacaktım. Bence çok fazla zorlayıp, işin ekseninden çıkıyorsun.


Çok fazla şey yazmışsın. Okuduklarıma fikir verdim sadece.
 

Admin

Active member
Yönetici
Forum Admin
Katılım
29 Haz 2004
Mesajlar
749
Tepkime puanı
207
Puanları
43
bazi konularin silinmesi nedeniyle konu siralari degisiyor, soruna bakacagiz insallah
 

radikal

New member
Katılım
10 Şub 2007
Mesajlar
2,635
Tepkime puanı
1,763
Puanları
0
Yaş
50
Konum
Gönül aleminden
Bu konuda fikri sıkıntı duyan insanlara acizane tek şey tavsiye edebilirim.

Yaşadığınız alemi, muhatabınız insanları, kokladığınız çiçeği, beslediğiniz hayvanı, yaşadığınız kaderi, yediğiniz yemeği, içtiğiniz suyu vs...hepsini Allah (cc) bizler için yarattı. Şuan soluduğun şu zaman dahi O'nun (cc) yaratmasıdır. O'nun (cc) zamana ihtiyacı yoktur, olmamıştır ve olmayacaktır!

Cüzzi iraden ile düşündüğün için sanıyorsun ki, bu yaratılmış şeylere O (cc) dahi muhtaçtır! Hayır ! Asla!

Cisim ? Hiç bir şeye benzemeyen bir cisim mi diyorsun ? Cisim de yaratıktır! Madde de! "O (cc) öyle bir Allah (cc) ki; O'ndan başka kudreti bir başka daha varlık yoktur! Yokluğu dahi O yaratmıştır!"

Cüzzi irade işte bu noktayı anlayamıyor ve ne kadar istese de bazen bir noktadan öteye geçemiyor. Ama, dikkatli gidilirse istediği yöne de ulaştırıyor.
 

Black

New member
Katılım
27 Ağu 2008
Mesajlar
35
Tepkime puanı
17
Puanları
0
Yaş
40
merhaba sorular çok güzel bir zamanlar bu soruları bende soruyordum çok şükür buldum. buldum diyorum çünkü kader bilinecek bir şey değil inanılacak bir şey aynen dinin kendisi gibi dini ölçemezessin tartamazsın sağlamasını yapamazsın din bir bilim değildir. eğer sorularına yanıt arıyorsan formul isteme kalbini dinle.

Evvela insan sadece bir madde değildir bir topluluktur. insanda zamansız mekansız cevherler bulunduğu gibi maddede bulunur. insan allahın dilediğinden başkasını yapamaz çünkü melekler gibi nurani yönleri vardır yani sürekli yaradanına bağlı sürekli ona dua eden bu kısım sürekli iyilik dediğim veya sevab dediğimiz şeyleri ister birde maddi bölümümüz vardır buda yapısı gereği kötüdür. peki bu kötülük nedir dersen muhtaçlıktır maddi olan cisim yani beden muhtaçtır. yemek yemeye, cinselliğe, dışkılamaya, koklamaya, görmeye, yürümeye...vb bu ihtiyaçlar o kadar çokturki cevherlerimizi unutturur allaha bağlı olan yönlerimizi unutturur. ibadetlerden maksat işte budur ne olduğumuzu hatırlamak allaha bağlılığımızı hatırlamak. senin sorun olan sınavda budur.
Hani diyorsun ya allah insanın bulunduğu zamanamı tabidir diye. işte bu saydığımız cevherlerde zaman mekan yoktur zaman yanlızca bedene aittir. kadere bağlı olan madde beden değil cevherlerdir yani ruhani boyutlarımızdır. istekler dilekler bu et parçasından değil zamansız olan cevherlerden gelir allah bunu maddede yaratır. sen kolunu kaldırmak istediğinde bu atomlardan oluşmuş bir beynin işi değil ruhundan gelen bir istektir. ancak bu zamanlı bir evrende gerçekleştiği için kadere bağlı olur.
 

Black

New member
Katılım
27 Ağu 2008
Mesajlar
35
Tepkime puanı
17
Puanları
0
Yaş
40
kötülükleride ALLAH yaratıyor diyorsun. doğrudur ama senin anladığın anlamda değil. kolumuzu kaldırmak istediğimizde allah nasıl yaratıyorsa kötülük istediğimizdede yaratıyor. biz düşünürken düşüncelerimizi de allah yaratıyor. ama istek insandadır dilemek insandadır. ama dileme gücünü verende allahtır.

not: insanda bulunan 5 cevher (ruh,sır,kalp,hafi,ahva) yazıda uzun uzun yazmak istemedim.

çok kötü yazdığımın farkındayım bu kadar bilgiyle bu kadar olur :D cahilliğimle bir şeylerde ben yazayım dedim eğer yanlışlar çoksa ve yazım beğenilmiyorsa lütfen siliniz.
 

ibrahim571632

New member
Katılım
3 Tem 2007
Mesajlar
705
Tepkime puanı
756
Puanları
0
Konum
Mersin
işte size gazalinin özgür iradeyi inkar ettiği yazısı
alıntı yaptığım kitap : kelam felsefeleri yazar: H. Austryn Wolfson sayfa: 538 burada Gazali'nin ihya ulum al din adlı kitabından alıntı var. arapça baskı kitabut-tevbe bölümü. türkçe baskılarda bu bölüme bakın





"Eğerdersen ki: insanın fiilde ve fiilden kaçınmada ihtiyarı yok mudur? Vardır derim, fakat bu bizim herşeyin Allah'ın yaratmasıyla olduğu iddiamızla çelişmez, çünkü ihtiyarın kendisi de Allah'ın yaratmasıyladır ve insan yaptığı seçime mecburdur."

yorumum şu: Gazali, itikadda Eşari mezhebindendir. Eşarilik de ise insan iradesi kabul edilir, ama kulun bu iradesi ( düşünce, seçim ) Allah tarafından yaratıldığı için hür iradeden yoksundur.


bu da gazalinin özgür irademizin olmadığını anlattığı yazısı:
xxxxxxx

açılmıryosa adresini verdiğim forumda din felsefesi bölümünde bu konu var
xxxxxxx

Allah ezelden bugüne sonsuz zamanı aşıp nasıl gelebildi


Günahlar Allah’ın irade etmesi (dilemesi) sonucunda mı yoksa iradesi dışında mı meydana geldi?
- Allah yapmayacağını bildiği bir şeyi yapmaya ve yapacağını bildiği bir şeyi yapmamaya kadir midir?
- şer kimdendir?
- zulmü yaratan kim?
-Bir kimse Allah’ın kendisine rızık olarak vermediği bir şeyi yiyebilir mi? “Hayır” derseniz, haram yiyenlere bunu rızık olarak Allah’ın verdiğini mi söylüyorsunuz. ? Son peygamber hür irademiz yok dedi inanmazsan kader hadislerine bak Allah zorla günah işletiyo gördün mü, Bilgi için ara: googleden: kursatotcu
-İmandan dolayı kim övgüyü hak ediyor? Allah mı yoksa mümin kul mu? “Allah” derseniz, diğerlerine iman vermedi öyle mi?
-1- Rızık Allah’tan mı? İçki içmek rızık mı? İçki içmek Allah’tan mı? (Haramda rızıktır Maturidilere göre)
2- Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var, Allah’a sövenler var. Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu?
3- Allah günahların işlenmesini diler mi? Günahlar işleniyor mu? O halde dünyada Allah’ın dilemesinin, iradesinin dışında bir şey mi oluyor?
4- Kadere hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine inanıyor musunuz? Zina yapmak şer midir? Zina yapmak Allah’tan mıdır? Hani, hayır ve şer Allah’tandı ya...
5- "Allah’ım bizi kötü yola düşürme, yolumuzu saptırma" diye dua ediyor musunuz? Demek ki bizi kötü yola düşüren ve yolumuzu saptıran kimmiş?
6- Allah şerri irade eder mi? İster mi, diler mi? “Hayır” dersen, Allah’ın dilemesi dışında mı oluyor bu şerler?
7- İnsan kadere mi bağlıdır, yoksa hür müdür?
8- Şimdi, senin bu yazıları okuman kader mi?
9- Allah dilemeseydi sen bu yazıları okuyabilecek miydin?
10- Önünde iki meyve var, elma ve çilek; seç birini. Senin bu seçimin Allah’ın iradesiyle mi oldu yoksa iradesi dışında mı oldu?
11- İnsan Allah’ın murad ettiği (istediği, dilediği) şeye muhalif bir şey yapabilir mi?
12- Bir insan çalıntı yiyeceklerle yaşarsa, bunlar ona Allah’ın verdiği rızık mıdır?
13- Allah mahlukatının (yaratıklarının) kendisine itaat etmeden önce, itaat edecek olmalarını ve O'na isyan etmeden önce isyan edecek olmalarını irade etmiş miydi? Bu soruya “hayır” derseniz, Allah’ın iradesinin ezeli olduğunu reddetttiniz demektir.
-14- Siz bu yazıları okumadan önce Allah bu yazıyı okuyacağınızı biliyor muydu, bilmiyor muydu? “Biliyordu” derseniz, soruyorum: Bildiği gibi olmasını mı diledi yoksa bildiğinin aksine olmasını mı diledi? "Bildiği gibi olmasını diledi" derseniz, sizin bu yazıyı okumanızı Allah’ın irade etmiş olduğunu kabul ettiniz demektir ve siz Allah’ın irade ettiği bir fiili, hareketi engelleyebilir misiniz? "Hayır engelleyemem" derseniz, demek ki siz bu yazıları Allah’ın zorlamasıyla, mecburen, tıpış tıpış okudunuz. Ne dersiniz bu işe?
Bu soruları ne kadar bilgili olursa olsun “insanın hür iradesi” olduğunu savunan kişilere sorarsanız, yüzü kıpkırmızı kesileceğini tahmin etmekteyim. Gece uyuyamaz tahminime göre; sorun görün. Defalarca söylediğim gibi peygamberin kader hadislerinde, insanın özgür iradesi olmadığı anlatılır. Bu hadisleri de onlara sorarsanız yine kıpkırmızı olurlar. Hadi sorun artık! Cüzi irade vardır, bizim tercihlerimiz vardır, ama bunlar sonuçta düşüncedir ve düşüncelerimiz de Allah’ın yaratmasıyla oluşur; dolayısıyla aslında biz de Allah hangi düşünceyi yaratırsa, biz o düşünceyi düşünebiliriz
-Allah hırsızlara, yemelerini yasakladığı çalıntı malları rızık yapıp, bu adamların kendilerine rızık olarak verdiği şeylerden yemelerini yasaklamış mıydı?
-Allah cisim mi yani şekli var mı? yok derseniz deliliniz nedir? kimseye benzemeyen bir cisimdir denemezmi
-Kötülük Allah’ın kaza ve kaderiyle midir
-Bütün olaylar kader midir
-şer (kötülük) allahtansa zinadamı Allahtan
-olaylar önceden belli olduğuna göre neden dua edilsin ki
-allah insanın ne dua edeceğini de ezeli olarak mı irade etmişti?
-dua etmek kaderden midir?evet dersen dua etmek yanlış olmuyor mu
-kader ile dua bağdaşır mı?
-“Allahım beni saptırma” diye dua ediyon mu, demek ki kim saptırıyo seni? “şeytan” dersen, neden öyle dua ettin? “Allah şeytandan korusun” diye dersen, allahın şeytandan korumadıkları da mı var o halde? Bu da ayrımcılık olmuyo mu acaba
-Zamanın her zaman var olduğundan kuşku duyulabilir mi? Kuşku duyulursa zamanın olmadığı bir zamana inanmak gerekirdi,
-Allaha sövenlerin bu yaptıkları kader mi, değil mi? Kaderse mecbur sövdüler ya, kader değilse bak inanmıyon kadere sen
-Çocukları depremde öldüren kim? Demek ki kötülükte ondan geliyo öyle mi?
-"Allaha sövme" düşüncesini Allah bende yarattığı için mi ben bunu düşündüm? ya da bu düşünceyi ben mi yoksa şeytan mı yarattı? yoksa kendi kendine mi meydana geldi bu düşünce
-sen diyormusun: “insanların yaptığı kötülüklerde Allahın dilemesiyle olur
-yüzde kaç etkili Allahın iradesi senin yaptıklarında
-Allah ne yapacağını sen yapmadan önce mi dilemişti
-Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var, Allah’a sövenler var. Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu? Hani herşey Allahın dilemesiyle oluyodu ya
-Kafirlik kader mi?
-allah bizim hareketlerimizi ezeldemi takdir etti?
-Allah günah işlememizi ezelde mi takdir etti
-Allah neyi tercih edeceğimizi de ezelde mi (ezeli olarak) irade etmişti
-Şerri (kötülük) allahmı yaptırıyo? Yani zinayıda hemi? Hani hayır şer allahtandı?
-son peygamber dedi ki: yapacaklarımız , cennetlik cehennemlik olduğumuz önceden ana karnında yazıldı dedi,
-81/29 Alemlerin Rabbi olan Allah dilemedikçe sizler bir şey dileyemezsiniz.( Kuranda tekvir suresi 29 uncu ayet bu) bak işte Allah zorla günah işlettiriyo gördün mü
-16 / 93 allah dilediğini saptırır, dilediğini doğru yola iletir, yaptığınız işlerden sorumlu tutulacaksınız. ( kuranda nahl suresi 93 üncü ayet bu, bak hem saptırıyo hem de sorumlu tutuyo
-7/179 And olsun ki, cehennem için de birçok cin ve insan yarattık…. ( kuranda araf suresi 179 uncu ayet bu,
-2/7 Allah onların kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir, gözlerinde de perde vardır ve büyük azap onlar içindir. ( kuranda bakara suresi 7 inci ayet bu, bak onları hem mühürlüyo hem de onlara iman etmeyi emrediyo
-17/46 (Kuran'ı) anlarlar diye kalplerine örtüler ve kulaklarına da ağırlık koyduk. (kuranda isra suresi 46 ıncı ayet bu, kuranı anlamasınlar diye kalplerinin mühürlendiği söyleniyo ya, hem de onlara kurana inanmaları emrediliyo değil mi
-Resulullah dedi ki: “Hayrı (iyilik) ve şerri (kötülük) ile kadere iman etmeyen kimseyi Allah ateşte yakar. (Ahmed bin hanbel
-Peygamberimiz dedi ki: Biriniz kaderin hayrına da, şerrine de iman etmedikçe iman etmiş olmaz. Başına gelecek olanın mutlaka geleceğini, başına gelmemesi mukadder olanın da mutlaka gelmeyeceğini bilmedikçe (iman etmiş sayılmaz). (Tirmizi
-Peygamberimiz dedi ki: “Allah gökleri ve yeri yaratmadan ellibin yıl önce, Arşı su üzerindeyken yaratıkların kaderlerini yazmıştır. (Tirmizi, Müslim
-Peygamberimiz dedi ki: ”Kul yetmiş sene cennetliğin ameli gibi amel eder. Hatta herkes onun cennetlik olduğunu söyler. Öyle ki aralarında manen bir karış mesafe kalmaz. Sonra mukadderatı galebe çalar da cehennem ehlinin işini yapar ve cehenneme girer. (Buhari, Müslim
-Peygamberimiz dedi ki: “Said ( cennetlik) annesinin karnında said olandır, bedbaht (cehennemlik)da annesinin karnında bedbaht ve şaki olandır” (Müslim
-Ömer “Ya Resulullah buna göre şimdi biz olmuş bitmiş, hükmü verilmiş bir şeye göre mi amel ediyoruz (çabalıyoruz), yoksa henüz hükmü verilmemiş bir şeye göre mi amel ediyoruz? Bunun üzerine Hz. Peygamber de “Yazılıp) bitirilmiş bir şeye göre ey Ömer. Kalemler (onu yazıp) kurumuş, kaderler onunla cereyan etmiş (ona göre meydana gelmiş). Fakat her insana yaratıldığı şey kolaylaştırılır. (Müslim
-Peygamberimiz dedi ki: : “Kader) kalemi, kıyamete kadar olacak şeyleri yazıp kurumuştur (bitirmiştir)“ (Buhari
-Peygamberimiz dedi ki: : “Allah var iken hiçbir şey yoktu. Daha sonra O, Levhi yarattı ve kıyamete kadar gelecek olan bütün mahlukatın hallerini ona kaydetti” (Buhari
-“Müzeyne veya Cüheyne kabilesinden bir adam sordu: “Ey Allah’ın Resulü, hangi işi yapıyoruz, olup bitmiş (levh-i mahfuza kaydı geçmiş) bir işi mi yoksa (henüz levh-i mahfuza geçmemiş) şu anda yeni başlanacak olan bir işi mi? Resulullah: “Olup biten işi” dedi. Adam - veya cemaatten biri - yine sordu: “Öyleyse niye çalışılsın ki?” Hz. Peygamber şu açıklamada bulundu: ”Cennet ehli olanlara cennetliklerin ameli müyesser (kolaylaştırmak) kılınır, ateş ehli olanlara da cehennemliklerin ameli müyesser kılınır” (Ebu Davud
-İman, küfür, saptırma, mühürleme: Bakara 6,7, 21 , Araf 100, 158, 178,179, 186, En’am 107,109,110,111,148, Tevbe 55, 85, Yunus 100, Yusuf 101, İbrahim 35, Kehf 29, Taha 79, 85, Mülk 2, Zariyat 56, Nahl 93, Kasas 56, 64,68, Zümer 36,37, 41, Hacc 16, Tin 7, Muhammed 24 ; Son peygamber hür irademiz yok dedi inanmazsan kader hadislerine bak
- Resulullah dedi ki: “Allah’ın dilediği oldu, dilemediği olmadı.” (Ebu Davud
-Peygamberimiz dedi ki: "Kul, hayrıyla (iyilik), şerriyle(kötülük) kadere inanmadıkça, kendine (hayır ve şerden) isabet edecek şeyi atlatamayacağını, (hayır ve şerden) kaçacak olan şeyi de yakalayamayacağını bilmedikçe iman etmiş olmaz."
(Tirmizi)
-Aişe anlatıyor: "Bir çocuk ölmüştü. Ben: "Ne mutlu ona! Cennet kuşlarından bir kuş oldu!" dedim. Peygamber "Sen Allah'ın cenneti de cehennemi de yarattığını, beriki için de öteki için de ahali yarattığını bilmiyor musun?" dedi. (Müslim)
-Allah bizim ne yapacağımızı önceden biliyosa hiç böyle imtihan olur mu
-Sonucu önceden belli olan şey için “sınav yapılıyor” denebilir mi? Denemezse; Allah bizim yapacaklarımızı önceden biliyor ya, (yani ne olacağı belli) o halde böyle sınav olur mu? (mülk 2’ inci ayeti de biliyom ha!
-Düşüncemizi allahmı yaratıyor? Evet diyorsan Allaha sövme düşüncesinide mi Allah yaratıyor
-Allah kullarını haram ile rızıklandır mı? Allah ezelde müminleri ve kafirleri bilir mi? Allah kötülük yapan mıdır?
said nursinin kaderi inkarını içeren yazı.tıkla, açılmıyosa kopyala ve yukarı yapıştır entere bas:
Hanif Dostlar Ana Sayfa: nursinin kaderi inkarı

bunlarda uzun tartışmalarım:
xxxxxxx

başka:
xxxxxxx
Allahın ilminin maluma tabi olmaması meselesi
Allahın ilmi ezelidir evvelden de izah edildiği gibi ezeli olanın sebebi olmaz halbuki ilim maluma tabidir denildiğinde; ilim, malumdan( bilinenden) etkilenen durumunda olmakta ve malum ilmi etkileyen konumda bulunuyor dolayısıyla etkileyen malum, etkilenen ilme sebep teşkil ediyor. zira etkileyen etkilenene sebep konumundadır. halbuki akli delille sabit ki ezeli olanın sebebi olmaz. o halde Allahın ilmine ezeli diyenlerin: "ilim maluma tabidir" lafları yanlış olmaktadır. Allahın ezeli ilmi asla başka bir şeye tabi değildir. böyle oluncada cebr olduğu aşikardır. etkilenmek demek etkileyen olduğu varsayılan ( düşünülen) şeyin etkilenene sebep teşkil ettiğini kabullenmek demektir.
insanın özgür iradesini savunanların en çok kullandıkları laf olan "Allah bildiği için yazdı" ifadesidir bununla şunu kasdederler mesela ben şimdi klavyede yazı yazıyorum ya hah diyorlar ki Allah ezeli ilmiyle senin bu saatte, bu vakitte bu yazıyı yazacağını bildiği için levhi mahfuza böyle yapmanı yazdı. yoksa O, böyle yazdığı için sen böyle yapıyor değilsin. yani yine insanın özgür iradesi vardır derler. buraya kadar tamam mı anladınız mı? devam ediyorum sonra şunu diyorlar: "ilim maluma(bilinen) tabidir" yani Allahın ezeli ilmi sonradan olacak olan bilinen fiillere, hareketlere tabidir derler. bununla da şunu kasdederler: yani Allahın ilmi, bilmesi sonradan olacaklara tesirli değildir düşüncesini savunurlar. işte bu düşünceyi anlatmak isterler. yani Allahın evvelden hadiseleri bilmesi bizi cebr altında bırakmaz biz yine hürüz derler. tamam mı? yani Allahın ezeli ilmi, sonradan olacak olaylara tabidir derler. tamam mı? şimdi çooooooooooooook dikkat ediniz: tabi olan, tabi olunandan zaman bakımından önce mi gelir, beraber midirler, yoksa zaman bakımından sonra mı gelir? iyi düşünün. evet cevap şu: tabi olan, tabi olunandan zaman bakımından sonra gelir. bu aklen açıktır. şimdi duruma bakalım: bunlar ne demişti? "Allahın ezeli ilmi, sonradan olacak şeylere tabidir" . soruyorum: ezeli olan şey, hiç sonradan olan şeye tabi olur mu? olmaz eeeeee bu ne o zaman? ne olacak kandırma üç kağıt yüzyıllardır süren pek çok üçkağıttan biri. ezeli olan şey başka şeyden sonra olamaz . başka şeyden sonra olsa zaten ona ezeli ( öncesiz, başlangıcı olmayan) denilmezdi. demek ki onların "ilim maluma tabidir" lafları yalan dolandır. dolayısıyla insanın özgür iradesini savunan biri Allahın ilmi ezeli dediğinde ne dediğini bilmiyor demektir. dolayısıyla şunu şiddetle bildiriyorum ki: insanın özgür iradesi vardır diyen Allah hadiseleri olmadan önce bilmiyordu, hadiseler olurken bildi demek durumunda kalır . ve bunu dediğinde de Kuran daki "kıyamet vaktinin sadece Allahın bildiğini ifade eden" ayeti de inkar etmiş olur. yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
evet bu başlıkta bunu konuşalım yani Allahın ilmi ve bu ezeli ilim sonuçta kulun özgür iradesi kalmaz. bunu konuşalım ne diyeceksiniz bakalım.. mesela benim son zamanlarda okuduğum metin özdemir diye üniversite hocasının Allahın ilmi ile ilgili kitabı var. orada ezeli ilim kabul edilirse ve Allah hadiseleri önceden bilir denirse kulun özgürlüğü kalmadığını yazar anlıyor ve kendince çözüm arıyor halden hale geçiyor. yani basit değil bu işler. hadi bakalım........
açılmayan linkleri kopyala ve üst satıra yapıştır entere bas

allah düşüncelerimizi yarattığı içinmi öle düşünürüz

iman etmeyeceği Allah tarafından önceden bilinen bir insanın mümin olma kudreti varmıdır
öldürülen biri eceliyle öldüyse öldüren onu mecburen öldürmüş olmadımı


allah alemi yaratmak için bekledimi, beklemediyse aleminde allah gibi ezeli olması gerekmezmi
gerekmezmi

alemin yokluğu zaman aldımı

allah alemi yaratmak için bekledimi
alemin yokluğunun öncesinde zaman geçtimi

allah alemin varlığının zaman olarak öncesinde miydi

Bismillahirahmanirahim.

Teşekkürü fikrine değil soruna yönelttiğimi belirtertmek isterim.

Yazından belliki binlerce kadere iman etmek sorununu derin bir şekilde yaşayan kardeşlerimizden birisin.Allahtan senin ve hepimiz için Rahmet,merhamet ve İstikamet diliyorum.Sana tavsiyem aklına, sormak yerine Kalbine,vicdanına sor bunca soruyu.Dinini araştır Allahı ve Allah Dostlarını tanı.

Aklın,şeytani vesvese ve desiseler ile seni yanıltabilir.Ama Kalbin,vicdanın asla seni yanıltmaz onun için kalbinide miden gibi Kuran ve Rasulullah ile doyur.Gözünün gördüğü ve görmediği bütün varlığı yaratan Allah senide benide bütün insanlığıda İmtihan gereği yarattı ve Sonsuz Kudretiyle bütün kainata hükmetti ve hala etmekte...

Onu (C.s.) ,Cismaniyetiyle değil milyarlarca hikmetli icraatleri tanımaya çalış.Aklına gelen yada gelmeyen ,Gördüğün yada göremediğin milyarlarca güzelliği yaradan Allahın Rahmeti Rahman(şefkat ve merhameti sonsuz)olduğuna inandığın gibi Şedidül İkab (Azabının da çetin ve elem verici )olduğunuda hatırla...
Şeytan ve evlatlarını, Sürekli günaha meyleden ve kötülüğü seven nefsinle birlikte yaradan Allah herhalde ve doğal olarak bizi onlarla sınamaktadır.

Sınavı vermeye çalışmak yerine Öğretmene zor sorduğu için içerlenmek pek akıllı bir iş olmaz.Cenabu Allah ise bizi uyardı dikkat edin Dünya bir oyun ve oyalanma yeridir Asıl yurt ise Ahiret yurdudur...

Muhabbetle..
 

bekir

sadece bir kul
Yönetici
Katılım
10 Eyl 2007
Mesajlar
8,132
Tepkime puanı
5,971
Puanları
113
Konum
Daðlardan, yaylalardan
Kader ilme tabidir kardeşim. Bilinebilecek birşeydir.

Kader ilm-i ilahinin bir nevidir. Bildiklerimiz o ilme tabi değildir. Bilmememiz olmadığına delil olmaz.

Madem kader ilm-i ilahidir. O zaman ölçülür, tartılır.
Muhabbetle

Anlaşılmadı... Açıklarmısınız?..
 

ibrahim571632

New member
Katılım
3 Tem 2007
Mesajlar
705
Tepkime puanı
756
Puanları
0
Konum
Mersin
Kader ilme tabidir kardeşim. Bilinebilecek birşeydir.

Kader ilm-i ilahinin bir nevidir. Bildiklerimiz o ilme tabi değildir. Bilmememiz olmadığına delil olmaz.

Madem kader ilm-i ilahidir. O zaman ölçülür, tartılır.
Muhabbetle

Kesinlikle katılıyorum ancak bu ölçüm elinde bir iman terazisi olan için mümkündür.Allah (C.c.) herşeye hakim ve kudretiyle her icraatin asıl sahibidir.Ancak iman gözlüğünü takmakla perde aralanır hayrında ,şerrinde hikmetleri kavranır.

İnsanın bütün yaptıkları, daha önce Levh-i Mahfuz'a kaydedilmiş şeylerdir. Daha sonra onun boynuna takılan kader bu Levh-i Mahfuz'dan istinsah(birebir kopya) edilmiştir.

Cenâb-ı Hakk'ın ilmi, manzar-ı a'lâdan (çok yüksek bir noktan) olmuş ve olacak bütün eşyaya bir anda ve bir noktaya baktığı gibi bakar. O'nun ilminde, sebep-netice, illet-ma'lûl, başlangıç ve sonuç iç içedir ve hepsi tek noktanın içine sıkıştırılmıştır. O'nun için orada evvel-âhir, önce ve sonra diye birşey yoktur. Yani Cenâb-ı Hakk'ın ilmi her şeyi, bütün yönleriyle kuşatmıştır. Takdirini de bu ilmiyle yapmaktadır. Öyleyse bu takdir, iradî fiillerde,beşeri irade devre dışı tutularak yapılmamıştır.

Günahta bire bir, sevapta bire on, bazen derecesine göre bire binler yazan Yüce Rabbimizin bu merhametine mukabil cürmünden kesinlikle sadece kendimizin mesul olduğu günahları Rabbize isnadetmemiz ne büyük hayasızlık olur."Allah'ın iradesi kötü fiillere taalluk etmez. O sadece iyiyi diler".Ve başınıza gelen her kötülük sizin günahlarınızın eseridir buyurur mealen.

Bedenimizdeki her hücre, semadaki her yıldız ve kâinattaki her sistem küllî bir irade ile hareket ettiklerine göre, biz de cüz’i irademizi o küllî iradeye uygun olarak kullanmalıyız. Kulluk görevimizi aksatmamalı, ibadetlerimizi eksiksiz yerine getirmeliyiz. ”

Biz kendi iç âlemimimize karışamadığımız gibi, ağaç da kendi içinde işleyen fabrikanın gerçek sahibi değil. Ve o tezgahın muntazam çalışması onun kendi hüneri değil. Şu ağacı elma, bunu da armut verecek şekilde programlayan bir hikmet, bir kudret, bir ilim var. Ve yine, ben kan nehrimde akan alyuvarlardan ve akyuvarlardan habersiz olduğum gibi, deniz de içindeki balıklardan habersiz. Sema da yıldızlarını tanımıyor. Saçımı kendim yapmadığım gibi, ağaçlar da yapraklarını kendileri takmıyorlar. Ormanlar, dağın hüneri değil. Güneş de gezegenlerine sahip çıkamaz.

Öyleyse gelin kulak verelim ayeti kerimeye "Biz Her insanın amelini boynuna doladık." (İsra, 17/13)

Evet, insanın yapacağı her şey önceden yazılmıştır. İnsan yaptıklarıyla sadece kendi hakkında yazılmış olanı yerine getirmektedir. Ancak bu yazılma, insanın yapacakları önceden bilindiği içindir. Yoksa insanı zorlayıcı bir güç ve kuvvet değildir. İnsanın boynuna asılan bu defterle, insanın fiillerinin melekler tarafından yazıldığı defter yan yana getirildiğinde görülecektir ki, insan teker teker kendisi için daha önce yazılandan başka birşey yapmamıştır. Sonra Cenâb-ı Hak, bu defteri insana okutacak ve hesabı da bu deftere göre görecektir.
 
Son düzenleme:

kursatotcu

New member
Katılım
24 Eyl 2006
Mesajlar
10
Tepkime puanı
1
Puanları
0
DosyaUpload.NeT - File Upload Free File Hosting Dosya Upload Files Upload Files Uploads File Upload image upload images upload Free File Hosting





</EM>http://www.dosyaupload.net/450Video007.rar








bunlar konuşmalarım video olarak. ilkini açmak için kutuya yanındaki rakamları yazın download yazan yere tıklayın.






bu ayetleri size söylediler mi?







tevbe 51: "de ki: bize ancak Allahın yazdığı isabet eder, dokunur"







kasas 68: "Rabbin dilediğini yaratır ve seçer. Onlar için seçim hakkı yoktur"







hadid 22: "Yeryüzüne ve sizin başınıza gelen herhangi bir musibet yoktur ki biz onu yaratmadan önce levhi mahfuzda bulunmasın"







araf 16: "Öyleyse and içerim ki beni azdırmana karşılık, bende onları saptırmak için senin doğru yolunun üstüne oturacağım" şeytan Allaha diyor bunu. Allahın kendini saptırdığını kabul ediyor.

BU DA YAZDIĞIM KİTAP: http://www.dosyaupload.net/59kader.doc
bu said nursinin kaderi inkarı:

 
Moderatör tarafında düzenlendi:

radikal

New member
Katılım
10 Şub 2007
Mesajlar
2,635
Tepkime puanı
1,763
Puanları
0
Yaş
50
Konum
Gönül aleminden
BU DA YAZDIĞIM KİTAP: bu said nursinin kaderi inkarı:


Neden takılıp kalıyorsunuz Said-i Nursi (k.s.) hazretlerine ? Mademki anlayamıyorsunuz, o halde okumayın. Eğer anlamak için okuyorsanız o halde anlayıncaya kadar yorumda bulunmayın. Derseniz ki anladık o yüzden bu kitabı yazdık; anlamadığınız gün gibi ortaya çıkar. Zaten anlasanız, iman konusunda hayatının kavgasını vermiş bir Zat-ı muhterem hakkında "kaderi inkar" gibi bir deyim kullanmazsınız.

Ayrıca kader hakkında bu kadar sorgulama yapmanız size zarar verir. Çünkü ayet ile sabittir ki, kader hakkında çok az bilgi verilmiştir.
 

zxzx

New member
Katılım
5 Ara 2008
Mesajlar
2
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Kader

Kader

işte size gazalinin özgür iradeyi inkar ettiği yazısı
alıntı yaptığım kitap : kelam felsefeleri yazar: H. Austryn Wolfson sayfa: 538 burada Gazali'nin ihya ulum al din adlı kitabından alıntı var. arapça baskı kitabut-tevbe bölümü. türkçe baskılarda bu bölüme bakın
"Eğerdersen ki: insanın fiilde ve fiilden kaçınmada ihtiyarı yok mudur? Vardır derim, fakat bu bizim herşeyin Allah'ın yaratmasıyla olduğu iddiamızla çelişmez, çünkü ihtiyarın kendisi de Allah'ın yaratmasıyladır ve insan yaptığı seçime mecburdur."
yorumum şu: Gazali, itikadda Eşari mezhebindendir. Eşarilik de ise insan iradesi kabul edilir, ama kulun bu iradesi ( düşünce, seçim ) Allah tarafından yaratıldığı için hür iradeden yoksundur
bu ayetleri size söylediler mi?
tevbe 51: "de ki: bize ancak Allahın yazdığı isabet eder, dokunur"
kasas 68: "Rabbin dilediğini yaratır ve seçer. Onlar için seçim hakkı yoktur"
hadid 22: "Yeryüzüne ve sizin başınıza gelen herhangi bir musibet yoktur ki biz onu yaratmadan önce levhi mahfuzda bulunmasın"
araf 16: "Öyleyse and içerim ki beni azdırmana karşılık, bende onları saptırmak için senin doğru yolunun üstüne oturacağım" şeytan Allaha diyor bunu. Allahın kendini saptırdığını kabul ediyor.
hayır şer Allahtan mı, zina yapmak şer mi, zina yapmak Allahtan mı, hani hayır şer Allahtandı
hayır şer Allahın iradesiylemi olur, zina şerse zinayıda mı Allah irade etti
hiç kimse bir şeyi allah yaratmadan ( yapmadan) önce, yapmaya kadir olamaz. diyor musunuz
ss
kötülükler allahtanmıdır
allah her varolanı görürse kendide var madem öleyse kendinide görürmü
kötülükler allahtanmı evet dersen zinada mı allahtan
içki allahın verdiği bir rızıktır diyen varmı
kötülüklerde allahtandır diyen varmı
zina allahın iradesiyle oluyo diyen varmı
önceden alnımıza yazılan şeyleri yapıyoz diyen böle hür irade olurmu diyen varmı
kötülükler allahın iradesiyle oluyor diyen varmı
hareketlerimizi allahmı yaratır yoksa bizmi.
allah yaratırsa bizim özgür irademiz kalırmı
zina hareketinin yaratıcısı alahmı.
allah derseniz zorla zina yaptırmış olmuyomu
zina hareketini kulmu yoksa allahmı yaratır
Allah hareket edermi etmezmi
kulun zina yapmasını allah ezeldemi takdir etmişti
kulun neyi seçeceğini allah ezelde mi seçti
zina allahın iradesi dışındamı gerçekleşti
zinayı allahmı irade etmişti hayır dersen
yani allahın iradesi dışında bişe mi oluyor
kul zina etmek istese, bu düşünceyi allah kulda yarattı diyemi düşündü
ssss
kulun allaha sövme düşüncesini allah mı yarattı
s
Allah ezelden bugüne sonsuz zamanı aşıp nasıl gelebildi
Allah düşüncelerimizi yarattığı içinmi öle düşünürüz
allah yalanı yaratan mıdır
allah napcamızı önceden biliyosa böle sınav olurmu
Herşey Allah’ın dilemesiyle mi olur? Zina yapanlar var,
Allah’a sövenler var. Bunlarda mı Allah’ın dilemesiyle oldu?
Kadere hayrın ve şerrin Allah’tan geldiğine inanıyor musunuz?
Zina yapmak şer midir? Zina yapmak Allah’tan mıdır? Hani, hayır ve şer Allah’tandı ya...
"Allah’ım bizi kötü yola düşürme, yolumuzu saptırma" diye dua ediyor musu
nuz?
Demek ki bizi kötü yola düşüren ve yolumuzu saptıran kimmiş? Allah değilmi
Bir insan çalıntı yiyeceklerle yaşarsa, bunlar ona Allah’ın verdiği rızık mıdır?
Rızık Allah’tan mı? İçki içmek rızık mı? İçki içmek Allah’tan mı? ehli sünnet içki
rızık der
içki allahın verdiği bi rızıkmı değilmi
16 / 93 allah dilediğini saptırır, dilediğini doğru yola iletir, yaptığınız işlerden sorumlu
tutulacaksınız. ( kuranda nahl suresi 93 üncü ayet bu, bak hem saptırıyo hem de sorumlu tutuyo
7/179 And olsun ki, cehennem için de birçok cin ve insan yarattık…. ( kuranda araf suresi
179 uncu ayet bu,
2/7 Allah onların kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir, gözlerinde de perde vardır ve
büyük azap onlar içindir. ( kuranda bakara suresi 7 inci ayet bu, bak onları hem mühürlüyo
hem de onlara iman etmeyi emrediyo
17/46 (Kuran'ı) anlarlar diye kalplerine örtüler ve kulaklarına da ağırlık koyduk.
(kuranda isra suresi 46 ıncı ayet
bu, kuranı anlamasınlar diye kalplerinin mühürlendiği
söyleniyo ya, hem de onlara kurana inanmaları emrediliyo değil mi,
Resulullah dedi ki: “Hayrı (iyilik) ve şerri (kötülük) ile kadere iman etmeyen kimseyi Allah ateşte yakar. (Ahmed bin hanbel)
Peygamberimiz dedi ki: Biriniz kaderin hayrına da, şerrine de iman etmedikçe iman etmiş olmaz. Başına gelecek olanın mutlaka geleceğini, başına gelmemesi mukadder olanın da mutlaka gelmeyeceğini bilmedikçe (iman etmiş sayılmaz). (Tirmizi)
Peygamberimiz dedi ki: “Allah gökleri ve yeri yaratmadan ellibin yıl önce, Arşı su üzerindeyken yaratıkların kaderlerini yazmıştır. (Tirmizi, Müslim)
Peygamberimiz dedi ki: ”Kul yetmiş sene cennetliğin ameli gibi amel eder. Hatta herkes onun cennetlik olduğunu söyler. Öyle ki aralarında manen bir karış mesafe kalmaz. Sonra mukadderatı galebe çalar da cehennem ehlinin işini yapar ve cehenneme girer. (Buhari, Müslim)
Peygamberimiz dedi ki: “Said ( cennetlik) annesinin karnında said olandır, bedbaht (cehennemlik)da annesinin karnında bedbaht ve şaki olandır” (Müslim)
Ömer “Ya Resulullah buna göre şimdi biz olmuş bitmiş, hükmü verilmiş bir şeye göre mi amel ediyoruz (çabalıyoruz), yoksa henüz hükmü verilmemiş bir şeye göre mi amel ediyoruz? Bunun üzerine Hz. Peygamber de “(Yazılıp) bitirilmiş bir şeye göre ey Ömer. Kalemler (onu yazıp) kurumuş, kaderler onunla cereyan etmiş (ona göre meydana gelmiş). Fakat her insana yaratıldığı şey kolaylaştırılır. (Müslim)
Peygamberimiz dedi ki: : “(Kader) kalemi, kıyamete kadar olacak şeyleri yazıp kurumuştur (bitirmiştir)“ (Buhari)
Peygamberimiz dedi ki: : “Allah var iken hiçbir şey yoktu. Daha sonra O, Levhi yarattı ve kıyamete kadar gelecek olan bütün mahlukatın hallerini ona kaydetti” (Buhari)
“Müzeyne veya Cüheyne kabilesinden bir adam sordu: “Ey Allah’ın Resulü, hangi işi yapıyoruz, olup bitmiş (levh-i mahfuza kaydı geçmiş bir işi mi yoksa (henüz levh-i mahfuza geçmemiş şu and
a yeni başlanacak olan bir işi mi? Resulullah: “Olup biten işi” dedi. Adam - veya cemaatten biri - yine sordu: “Öyleyse niye çalışılsın ki?” Hz. Peygamber şu açıklamada bulundu: ”Cennet ehli olanlara cennetliklerin ameli müyesser (kolaylaştırmak) kılınır, ateş ehli olanlara da cehennemliklerin ameli müyesser kılınır” (Ebu Davud)
İman, küfür, saptırma, mühürleme: Bakara 6,7, 21 , Araf 100, 158, 178,179, 186, En’am 107,109,110,111,148, Tevbe 55, 85, Yunus 100, Yusuf 101, İbrahim 35, Kehf 29, Taha 79, 85, Mülk 2, Zariyat 56, Nahl 93, Kasas 56, 64,68, Zümer 36,37, 41, Hacc 16, Tin 7, Muhammed 24 ; Son peygamber hür irademiz yok dedi
*** Resulullah dedi ki: “Allah’ın dilediği oldu, dilemediği olmadı.” (Ebu Davud)
Peygamberimiz dedi ki: "Kul, hayrıyla (iyilik), şerriyle(kötülük) kadere inanmadıkça, kendine (hayır ve şerden) isabet edecek şeyi atlatamayacağını, (hayır ve şerden) kaçacak olan şeyi de yakalayamayacağını bilmedikçe iman etmiş olmaz."
(Tirmizi)
Aişe
anlatıyor: "Bir çocuk ölmüştü. Ben: "Ne mutlu ona! Cennet kuşlarından bir kuş oldu!" dedim. Peygamber "Sen Allah'ın cenneti de cehennemi de yarattığını, beriki için de öteki için de ahali yarattığını bilmiyor musun?" dedi. (Müslim)
Allah bizim ne yapacağımızı önceden biliyosa hiç böyle imtihan olur mu? zorla günah işlettiriyo işte.
Allah olacak olaylar için önceden bildiği gibi mi diledi yoksa bildiğinin dışında olmasını mı diledi? Bildiği gibi dilediyse senin burda benimle yazışmanı dilemiş olmadı mı? Sen allahın dilediği olayın olmasını engelleyebilir misin acaba? Hayır dersen şu an engelleyemeyeceğin bir işi miyapıyorsun acaba? Özgür iraden yok yani.
Günahlar Allah’ın irade etmesi (dilemesi) sonucunda mı yoksa iradesi dışında mı meydana geldi?
Allah ilminde olacak olanları yaratmaya mecburmu yoksa yaratmasa da olurmu.
ama o zaman ilmi yanlış olmaz mı
iman etmeyeceği Allah tarafından önceden bilinen bir insanın mümin olma kudreti varmıdır
öldürülen biri eceliyle öldüyse öldüren onu mecburen öldürmüş olmadımı
allah alemi yaratmak için bekledimi, beklemediyse aleminde allah gibi ezeli olması
gerekmezmi
alemin yokluğu zaman aldımı
allah alemi yaratmak için bekledimi
alemin varlığının öncesinde zaman geçtimi (allah alemi sonradan yarattı diyosanız)
ssssss
allah alemin varlığının zaman olarak öncesinde miydi
neyi irade edeceğimizi alalh irade etmemiş miydi
kötülüğü yaratan allah diyen varmı
şer kimdendir kuldan mı Allahtan mı
her ferdin geleceği ezelde kurtuluş ve azap olarak takdir edilmiş midir
Allah razı olmadığı fiilleri (zina) irade eder mi
kulun iradesi Allahın iradesine mi bağlıdır yoksa
Allahın iradesi kulun iradesine mi, bağlıdır
insanın kötü yönde iradesini kullanmasını yaratan allah mı
zulüm Allahın kaza ve kaderiyle midir
günahlarda içinde olarak herşey Allahın kaza ve kaderiyle midir
"Rabbin dilediğini yaratır ve seçer. Onlariçin seçim hakkı yoktur
" Kuran (kasas 68)
Allahın kadere (alınyazısı )yazdıkları, irade ettikleri değil midir
günah Allahın iradesi dışında mı işleniyor yoksa iradesiylemi işleniyor
insan yaptıklarını yapmadan önce, Alalh bunları irade etti mi etmedi mi
kulun günah işlemesi Allahın iradesiyle oldu diyen varmı
içki içen rızıkını mı içti yoksa Allalhın rızık olarak vermediği bişeyi mi içti
hırsızın yedikleri ona Allahn verdiği rızık mıdır
günah işlememiz önceden yazıldı mı yazılmadı mı
seçimleriniz allahın iradesi dışındamı oluyor
zina edenin zina edeceğini ezeldemi diledi Allah? hayır dersen
Allahın dilemesi dışında bişeymi oluyo yani
şimdi yazacağım delil özgür iradeyi savunanların en çok kullandığı delile karşıdır, çok etkilidir.
temel soru: "Allah ne yapacağımızı önceden bildiği için yazdı diyenlere soru: Allahın
yazdıkları irade ettikleri miydi yoksa iradesi dışında olacaklar mıydı?"
izahı: onlara (özgür iradeyi savunanlar) sorsan: bizim yaptıklarımız ö
nceden yazılı mıydı? evet derler. zira Kuranda bu geçer hadid 22- 23 onlara deki biz önceden yazılanı yapıyosak hür irademiz nerde kalır? sana der ki: Allah kulunun özgür iradesiyle ne yapacanı önceden bildiği için böle yazdı. yoksa öle yazdı diye sen öle yapmıyorsun.
der. ve takvim örneğini verir. takvimi hazırlayanlar önceden yazdığı için mi güneş tutuldu yoksa tutulcanı önceden bildikleri için mi öle yazdılar derler. millet der ki: tutulcanı bildikleri için, o tarihte (mesela 10 ağustos) tutulcak diye yazdılar derler. onlarda der ki: peki takvime o tarihde tutulacağının yazılması güneşi hareketlerinde zorlar mı? millet der ki: zorlamaz. onlarda der ki: işte böle nası ki takvime (misal 10 ağustos) güneşin tutulacanın yazılması, güneşi hareketinde zorlamıyosa, allahında önceden kulun yapcaklarını yazması kulu zorlamaz. çünkü allah kulun öle yapcanı önceden biliyo, bildiği için yazıyo derler.
bu izahlarını daha detaylı olarak piyasadaki kaderle ilgili kitaplardan okuya
birsiniz. devamlı bu örneği verirler zaten. buna karşı önceden uzunca bi izah veriyordum. ama hem anlaması hem anlatması zor. şimdi ise kısaca bi cevap verecem. anlatması ve anlaması kolay. onlara deyin ki: biz önceden yazılanı mı yapıyoz? evet der, hayır derse hadid suresi 22- 23 ü söyle. önceden yazılanı yapıyoz deyipte takvim örneğini (tren örneğide var, yüksekte durursun iki tren geliyo bunların çarpışcanı sen biliyon, onlar bilmiyo. sen yüksekten görüyon. ee sen bildin diye mi bunlar çarpıştı? yo öle olur mu derler. bu değişik bi örnek. sonuçta allahın önceden bilip napcamızı yazması bizi zorlamaz demeye getircek lafı) anlatır sana. sora ona de ki: Allahın yazdıkları irade ettikleri miydi yoksa iradesi dışında olacaklar mıydı? eğer iradesi dışında olacaklardı derse, de ki: allahın iradesi dışında bişe olur mu de. ehli sünnet "herşey allahın iradesiyle olur" diyo ama de.
eğer yazdıkları allahın iradesiyle olur derse de ki: yani zina edenin bu yaptını allah irade etti
öle mi de. yok derse de ki: hani yazılanlar allahın irade ettikleriydi de. evet zinayıda allah irade etti (diledi) derse, de ki: allahın olmasını irade ettiği bi olayı ben engellemeye kadir olabilir miyim de. olamazsın derse.de ki: öleyse zina yapan engellemeye kadir olamadığı bi olayımı işliyo de. hayır derse de ki: çelişkiye düştün de. evet engelleyemediği bi olayı işledi derse, de ki: yani ben engelleyemeyeceğim bi olayı işlerken hür iradeye mi sahibim yoksa özgür iradem yok mu de.
bu konunun geniş izahı:
Allahın ilminin maluma tabi olmaması meselesi
Allahın ilmi ezelidir evvelden de izah edildiği gibi ezeli olanın sebebi olmaz halbuki ilim maluma tabidir denildiğinde; ilim, malumdan( bilinenden) etkilenen durumunda olmakta ve malum ilmi etkileyen konumda bulunuyor dolayısıyla etkileyen malum, etkilenen ilme sebep teşkil ediyor. zira etkileyen etkilenene sebep konumundadır. halbuki akli delille sabit ki ezeli olanın sebebi olmaz. o halde Allahın ilmine ezeli diy
enlerin: "ilim maluma tabidir" lafları yanlış olmaktadır. Allahın ezeli ilmi asla başka bir şeye tabi değildir. böyle oluncada cebr olduğu aşikardır. etkilenmek demek etkileyen olduğu varsayılan ( düşünülen) şeyin etkilenene sebep teşkil ettiğini kabullenmek demektir.
insanın özgür iradesini savunanların en çok kullandıkları laf olan "Allah bildiği için yazdı" ifadesidir bununla şunu kasdederler mesela ben şimdi klavyede yazı yazıyorum ya hah diyorlar ki Allah ezeli ilmiyle senin bu saatte, bu vakitte bu yazıyı yazacağını bildiği için levhi mahfuza böyle yapmanı yazdı. yoksa O, böyle yazdığı için sen böyle yapıyor değilsin. yani yine insanın özgür iradesi vardır derler. buraya kadar tamam mı anladınız mı? devam ediyorum sonra şunu diyorlar: "ilim maluma(bilinen) tabidir" yani Allahın ezeli ilmi sonradan olacak olan bilinen fiillere, hareketlere tabidir derler. bununla da şunu kasdederler: yani Allahın ilmi, bilmesi sonradan olacaklara tesirli değildir düşüncesini savunur
lar. işte bu düşünceyi anlatmak isterler. yani Allahın evvelden hadiseleri bilmesi bizi cebr altında bırakmaz biz yine hürüz derler. tamam mı? yani Allahın ezeli ilmi, sonradan olacak olaylara tabidir derler. tamam mı? şimdi çooooooooooooook dikkat ediniz: tabi olan, tabi olunandan zaman bakımından önce mi gelir, beraber midirler, yoksa zaman bakımından sonra mı gelir? iyi düşünün. evet cevap şu: tabi olan, tabi olunandan zaman bakımından sonra gelir. bu aklen açıktır. şimdi duruma bakalım: bunlar ne demişti? "Allahın ezeli ilmi, sonradan olacak şeylere tabidir" . soruyorum: ezeli olan şey, hiç sonradan olan şeye tabi olur mu? olmaz eeeeee bu ne o zaman? ne olacak kandırma üç kağıt yüzyıllardır süren pek çok üçkağıttan biri. ezeli olan şey başka şeyden sonra olamaz . başka şeyden sonra olsa zaten ona ezeli ( öncesiz, başlangıcı olmayan) denilmezdi. demek ki onların "ilim maluma tabidir" lafları yalan dolandır. dolayısıyla insanın özgür iradesini savunan biri Allahın ilmi eze
li dediğinde ne dediğini bilmiyor demektir. dolayısıyla şunu şiddetle bildiriyorum ki: insanın özgür iradesi vardır diyen Allah hadiseleri olmadan önce bilmiyordu, hadiseler olurken bildi demek durumunda kalır . ve bunu dediğinde de Kuran daki "kıyamet vaktinin sadece Allahın bildiğini ifade eden" ayeti de inkar etmiş olur.
bilgi için googleden ara kursatotcu
(linkler açılmıyorsa kopyala, linki üst satıra yapıştır entere bas)
kader konusunda kısa sorularım var alttaki linkte 4,9 ve 10 bu sayfalarda. millete sorun çette falan
http://www.ozgurdusunce.com/allahin-varliginin-baslangicina-delil-t903p9.html
bu said nursinin kaderi inkarı: Hanif Dostlar Ana Sayfa: nursinin kaderi inkarı
burada videolarım var: Keşfet / Videolar / Netlog'da
not: (Yukarıda verdiğim video linki, videoyu açmadıysa; bu linki kopyalayın, msn yi açın, mesaj yazdığınız yere yapıştırın ve entere basın, sora bu linki tıklayın videolar açılıyor.)
BU DA YAZDIĞIM KİTAP:
Yazıya eklenen link kaldırılmıştır.
serbet kürsü bölümünde kader kitabım başlığında
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

alptraum

New member
Katılım
1 Ocak 2005
Mesajlar
2,908
Tepkime puanı
166
Puanları
0
Yaş
39
Konum
Aþk`dan
Web sitesi
www.muhakeme.net
Cok uzun yazi ama hemen hemen hepsi birbirine benziyor.

Bu kadar yaziyi kendi özgür iradenle mi yazdin? Sen gercegimi ariyorsun. Örnegin elinde bir resim var ve yaninda o resim elestirmenleri var. Ve sende bir elestirmensin. Fakat tek fark sen ressmin ne manaya geldigini cizene degil elestirmenlere soruyorsun oradaki firca darbelerinin manasini, o firca darbelerinin ne anlama gelebilecegini bir noktaya kadar bileceklere soruyorsun. Peki bunun bir noktasi varmidir tabiki yoktur o zaman en garanti tabloyu cizene sor.

Hayir ve ser olayini inceleyelim. En basiti Adem a.s. yasak elmayi yemisti. Onun o elmayi yiyecegini Allahu teala biliyordu ama o sinava tabi tutarak onu kendi iradesinde birakti. Simdi bir hususu bilmen asla o kisiye müdahale etmen demek degildir. Bizim insan olarak tabiatimizda cogunlukla belli bir bilgiye sahip insanlarin baska bir insana onu yapma bak böyle olur uyarilari gibi.

Basin agriyor ve bir bas agrisi hapi icip kendini rahatlatacaksin peki o icecegin hapin sana iyi gelip gelmeyecegini nerden biliyorsun. Belkide alerjin vardir degil mi? Bu alerjinde senin kan grubundan olabilir. Senin kan grubunu bilen bir insan o hapi icecegin zaman alerjin olacagini biliyorsa bu senin özgür iradeni kisitlamis olur mu?


Bu örnegi sadece baska bir elden alarak söylemek istedim yoksa kiyas olmaz.

Sen inandigin Tanriyi sen gibi zannettiginden böyle problem ortaya cikiyor. Düsünme sana göre beyninden vücuduna yayilan sonra etkilesim gösteren bir durum. Bu varolan sende var.

Bu kadar düsünebiliyorsun. Kendin sebepleri kendi sifatinda indirgiyorsun.
 

Ahlal

New member
Katılım
20 Ocak 2008
Mesajlar
6
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Web sitesi
www.muratmutlu.net
Sevgili arkadaşım, vidyonun ve kitabının adresini vereceğine hazır muhattap olunmuşken bizimle birebir tartışsan daha güzel olmaz mı?

O vidyoyu izlemek ve kitabı okumak bizim için bir anlam ifade etmez. Biz tartışmak ve bir sonuca varmak isteriz. Sanırım kitabın da başka bir şahsın fikirlerinden yararlanılarak oluşturulmuş. Yanılıyorsam beni uyarın.
 
Üst Alt