chamdali' Alıntı:Hanif
"Rabbimiz bizlere sonsuz hakikatlerini, sınırlı ve insan idrakinin anlayabileceği beşeri bir dil ile anlatmaktadır. Böyle olunca da beşeri dilde anlatım kolaylığı sağlayan mecazi, sembolik ve temsili anlatım gibi, bazı dil sanatlarının kullanılması tabiidir. Örneğin "Allah'ın eli", "Ayetler karşısında kör olmak" gibi ifadeler -bazı yanlış değerlendirmelerde yapıldığı gibi müteşabih ayetler değil- Kur'an'daki mecazî kullanımlardır.
Kur'an ayetlerinin tasnifinde "muhkem" ve "müteşabih" kavramlarıyla karşılaşmaktayız. (Kitab'ı sana O indirdi. Onun bazı ayetleri muhkemdir. Onlar Kitab'ın esasıdır. Diğerleri de mütesabihtir. Kalblerinde eğrilik bulunanlar, fitne çıkarmak ve onu te'vil etmek için onun müteşabih ayetlerinin ardına düşerler. Oysa onun tevilini Allah'tan başka kimse bilmez... (Al-i İmran, 3/7) Muhkem ayetlerin Kitab'ın anası olduğu açıklanırken, müteşabihlerin peşine düşenlerin ise kalplerinde eğrilik olduğu ve fitne çıkartmak istedikleri vurgulanmaktadır. Müteşabihlerin "te'vilini Allah'tan başka kimsenin bilmeyeceği de ifade edilmektedir. "...Te'vili gelip çattığı gün..." (Araf, 7/53) ayetinde de görüleceği gibi "te'vil" bir şeyin sonucu, gerçekleşmesi; o şeyin hakikati anlamına gelmekte ve bu kelime ilgili ayette geçen "müteşabih" ifadesinin açıklayanı olmaktadır. Buna göre müteşabih ayetler, lafızları anlaşılamayan değil, taşıdığı anlamın (haberin), te'vilinin (akıbetinin) ve mahiyetinin ne olduğu bilinemeyen nasslardır."
Dolayısı ile muhkem - müteşabih tüm ayetlerin anlamları anlaşılır. Müteşabihlerin tevili (yani sonucu, nasıl gerçekleşeceği, hakikati) yalnızca Allah'ın bilgisi dahilindedir. Eğer müteşabihlerin anlamlarını yalnız Allah bilir denirse o zaman Kur'an'ın bir kısmı anlaşılmaz demektir. İnsanların hidayeti için gönderilen bir kitapta anlaşılmayacak ifadeler olması garip olmaz mı?
Sevgili HaNİF, özellikle tevil kelimesinin Kur'an'da nasıl geçtiğini bir araştır derim.
Ardından Ali İmran 7 yi farklı meallerden tekrar gözden geçir. İnşaallah yukarıdaki anlatım konuyu anlaman noktasında faydalı olur.
Selamlar!
Allah razı olsun kardeşim... Sizin sayenizde müteşabih ayetlerle ilgili anlatmak istediğim şeyi yanlış cümle kullanarak ifade ettiğimi şimdi daha iyi anladım...
Benim söylemek istediğim şey şu:
Biz insanlar da müteşabih ayetlerin dilimize çevirilerini yapabiliriz fakat asıl anlamını, yani ayetin tam anlamıyla ne demek istediğini biz insanlar değil Yalnız Allah bilir. Bize düşen; ayetleri elimizden geldiğince, Kur'an çerçevesi dışına taşırmadan çevirmek ve anlayabilmek için çaba sarfetmektir.
Yine de herşeyin en doğrusunu yalnız Allah bilir...
Size karşı müteşekkirim... Benim bu hatamı görmeme vesile olduğunuz için ALLAH sizden razı olsun....
Vesselam....