Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Tekvin

sinang

New member
Katılım
10 Eyl 2006
Mesajlar
1,628
Tepkime puanı
276
Puanları
0
Konum
bezm-i ezelden
بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِي

Allah Tealâ'nın yaratıcı olmasıdır. Tüm mahlukatı yaratmış olmasıdır. O her şeyi yaratmıştır, yaratıcı güce sahiptir.«Var mıdır Allah'tan başka yaratıcı?..»
İki Mühim Mesele:
a) Allah'ın Sıfatları Sayılamayacak Kadar Çoktur:
Allah Tealâ ve Tekaddes hazretlerinin Kur'an-ı Kerim'de birçok sıfatları zikredilmiştir. Allah Tealâ'-nm sıfatları saymakla bitmeyecek kadar fazladır.
Onun kemali nihayetsizdir. Kemalinin hakiki mahiyetini beşeri akıllar İdrâk edemez. Biz onu teşbih ve tenzih ederiz. Onu layıkıyle övmekten aciziz. O zatını nasıl övmüşse öyle yücedir.
b) Allah Tealâ İle Mahlukatının Sıfatları Birbirinden Farklıdır:
Her mü'minin dikkat etmesi icab eden mevzulardan biri de şudur:
Allah Tealâ'nın sıfatını İfade eden bir lâfız, yaratılanların sıfatını da ifade ederse aynı lâfız farklı manâlarda anlaşılmalıdır.
Mesela: «Allah Tealâ Âlimdir» denilmesi «filan kişi alimdir» denilmesinden çok ayrı bir manâ taşır, çünkü": Allah Tealâ'nın ilmi nihayetsizdir.Onun ilmine kıyasla mahlukatının İlmi yok hükmündedir. Hayat, ilim. Semi'. Basar, İrade, Kudret, Kelam, Tekvin vb. gibi sıfatlar da Allah Tealâ için kullanıldığı zaman hususi bir manâ kazanmış olur. Zira Allah Tealâ yarattıklarından hiçbirine benzemez.
İlahi sıfatların kâinattaki eserlerini, bunların bu elemdeki tecellilerini bilmek kâfidir. Yoksa bizler bu sıfatların hakiki mahiyetlerini bilmekle mükellef değiliz.
Allah Tealâ'dan bizleri hatadan korumasını ve hidayet ışığında yürümemizi niyaz ederiz...
4) Allah Tealâ'nın Sıfatlarının Isbatı: a) Aklî ve Mantıki Delillerle Isbatı:
llm-i Kelâm alimleri, Allah Tealâ'nın sıfatlarını aklî ve mantıkî delillerle isbat etmeye çalışmışlardır. Bizce bu, güzel bir harekettir. Çünkü bilgilerin menşei ve mükellefiyetin sebebi akıldır. Meseleler akıl ile isbat edildiğinde kimsenin kalbine şüphe doğmaz.Bununla beraber, Allah Tealâ'nın varlığı ve kemal sıfatlarıyla muttasıf olduğu delile muhtaç olmayan açık hakikatler (bedihiyât) hükmündedir. Bunları isbat etmek için bizden delil İsteyenler, ancak kalbi hasta, beyni durmuş, delil de olsa kabul etmeyecek kişilerdir. Buna rağmen bazı deliller zikretmekte fayda mülahaza ediyoruz:
Birinci Delil: Bu kâinat azameti ve heybetiyle, nizam ve intizamiyle ulu yaratıcının varlığını, yüceliğini ve mükemmelliyetini açıkça gösteriyor.
İkinci Delil: Bu alemi yaratan yüce Halik, kemal sıfatlarına sahip olmasaydı, yarattıklarında sıfatlarının eserleri ve tecellileri nasıl mevcut olabilirdi? Zira bir şeyden mahrum olan onu başkasına veremez.
Üçüncü Delil: Bu delil o yaratıcının tek olduğunu İsbat eder.
Bir olmayıp (hâşâ) birkaç tane yaratıcı bulunması, anlaşmazlığa, çekişmeye, fesada ve hâkimiyet kavgasına yol açar. Şayet birkaç tane olup ta yalnız biri tasarrufta bulunsa, bu takdirde diğerlerinin sıfatlarının kıymeti olmaz. Hepsi müştereken yaratsalar, her birinin bazı sıfatları çalışmaz hale gelir. Uluhiyet sıfatlarının kullanılmaması İse ulflhlyetln yüceliğine ve azametine ters düşer, öyleyse kemal sıfatlarını haiz bu yüce kudret sahibinin Allah Tealâ'nın tek olması ve Ondan başka İlah bulunmaması Icab eder...
Bu deliller, yaratıcının varlığını ve sıfatlarını İsbat eden mantıkî burhanlardan bir-iki numunedir. Tafsilatını öğrenmek isteyen temel kaynaklara müracaat etsin!..
Ancak Allah tealâ'nın var olduğunu ve kemal sıfatlarıyla muttasıf olduğuna iman etmek insanda yaratılıştan mevcuttur. Temiz vicdanlarda yerleşmiştir. «Allah Tealâ'nın nur vermediği kimselerin nurdan nasibi yoktur.»
b) Birçok İnsanların İleri sürdükleri bir sual:
Ebu Hureyre (r.a.)den Peygamber Efendimiz (S. A.V.)İn şöyle buyurduğu rivayet olunur:
•insanlar durmadan birbirine soru sorarlar. Hatta şunu da söylerler: (Mahlukatı Allah yarattı. Peki, Allah'ı kim yarattı?) Kim ki kendinde bu gibi sorulardan bir şey hissederse Allah'a iman ettim, desin. İmam Mazini (r.a.) bu hadis-i şerifi söyle izah ediyor: Hatıra gelen şeyler iki kısımdır Biri şüpheye yol açmayan gelip - geçici» düşüncelerdir. Bu gibi düşüncelerden sakınmakla kurtulmak mümkündür. Hadis-i Şerif bu kısma işaret etmektedir. Bu cins şüphelere vesvese denir. İkinci -kısım ise, devamlı şüpheye yol açan düşüncelerdir. Bu ise ancak delil getirmekle, çürütmeye çalışmakla giderilebilir. Vallahi a'lem!..
Bu sual hatalıdır. Zira bizler Allah'ın zatını araştırmamak için emrolunmuşuz. Bizzat kendimizi idrâk etmekten aciz olan akıllarımızın Allah Tealâ'nın zatını anlamaktan aciz kalmaları gayet tabiidir.
Bununla beraber bir kısım insanların kalbine bu gibi sualler gelebilir. Bunlara şu misali vermek suretiyle kalblerini mutmain edecek şekilde cevaplandırmaya çalışacağız:
Farzetki, kitabını masanın üzerinde bırakıp dışarı çıktın. Geri döndüğünde onu rafın üzerinde gördün. Bu kitabı bir kişinin masadan kaldırıp rafa koyduğuna inanırsın değil mi? Çünkü bu kitabın kendi kendine yer değiştirmeyeceğini biliyorsun. (İşte bütün yaratılanlar böyledir.)
Buna karşılık seninle beraber koltukta oturan bir kişiyi bırakıp dışarı çıksan. Sonra döndüğünde onu halının üzerinde oturduğunu görsen, niçin yer değiştirdiğini sormayabilirsin.Bir kimsenin onu sandalyeden alıp yere koyduğuna elbette İnanmazsınÇünkü sen biliyorsunki bu adamyerdeğiştirebilme kabiliyetine sahiptir.
•İşte Cenâbı Hak'ta yaratma hususunda böyledir. Onun İçin «Allah'ı kim yarattı» sorusu yersiz ve mantıksızdır.»
Bu iki misali gözönünde tutarak şu sözümü dinle:
Bütün bu varlıkların sonradan meydana geldiklerini, kendi kendine var olmadıklarını böyle olunca da «bunları bir yoktan vareden» bulunduğunu biliyoruz.
Bu varlıkların hepsi sonradan var olmuştur, öyleyse bunları var eden biri vardır. Bu yaratıcı hiçbir şeye muhtaç olmamalı, bizatihi mevcut olmalıdır. Başka birinin onu var etmesine ihtiyacı olmamalı, kemâl-i uluhiyet sahibi olmalıdır. İşte O da Allah Tealâ'dır.'
Geçen iki misali ve bu sözümü düşünmen sana kâfidir. Beşeri akıl bundan ileri gidemez. Cenâb-ı Hak'tan hataya düşmememizi niyaz ederiz... Zira O Rahman ve Rahîm'dir.

Müellif-Hasan el Benna
 
Üst Alt