Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Satranç haram mı?

Asya

New member
Katılım
27 Eyl 2006
Mesajlar
1,020
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Yaş
37
Konum
Ýstanbul
Satranç haram mı?

Mezhep imamları tarafından bizzat ele alınan haramdır, mekruhtur, şarta bağlı mubahtır gibi hükümlerle anılan satranç üzerine bir yazı kaleme alan yazar Ahmet Kurucan, satrancın haram olup olmadığını sorguladı. Bakın sonuç ne çıktı...


Sahabe döneminden beri birçok kişinin üzerinde görüş beyan ettiği, dört mezhepte yüzlerce fakihin kanaat bildirdiği bir meselenin hâlâ soruluyor olması farklı açılardan takdir ve tenkitlere medar olabilecek bir konudur.
Takdir edilir; şayet dinî hassasiyetin göstergesi kabul edilirse. Tenkit edilir; şimdiye kadar yüzlerce defa cevabı verilen, takvim yapraklarındaki dinî bilgilere kadar giren bu mevzu, eğer hükmü bilinmediği için soruluyorsa, dinî bilgi adına kat edeceğimiz mesafeyi ve onun uzunluğunu gösterir. Bu ikisinin haricinde bilineni tahkik ve teyit için soruluyorsa, bu da doğruluğu-yanlışlığı bağlamından ayrıca ele alınması gereken bir başka konudur.

Satranç, düşünen, düşünmeyi seven kişilerin zevk aldığı bir zeka oyunudur. Ama onun herkes tarafından ittifakla kabul edilen özelliği, geleceği tahminle önceden mevzi almayı öğretmesidir. Taktik anlayışı gelişir, hadiseleri öncelenerek tavır almanın temrini yapılır satrançta. Bu yanıyla satrancın eğitici ve öğretici yanı ağır basar. Fakat o, her oyun gibi kumara vesile olabilir, alışkanlık derecesine ulaştığında insanı zaruri işlerinden alıkoyabilir, çeşitli tartışmalara da medar olabilir vs.

Satranç, mezhep imamları tarafından bizzat ele alınan haramdır, mekruhtur, şarta bağlı mubahtır gibi ahkâma medar olmuştur. Haramdır diyenler, onun kumara konu edilmesini nazara vermişlerdir. Zaten kumara vesile olan her oyun Kur'an'ın yasakladığı kapsam içine girer. Ama mücerret anlamda satrancın haram olduğuna dair Kur'an ve sünnette kat'i nass yoktur. Bu grup içinde yer alan fukaha, onu nerd/nerdeşir ile kıyas yaparak bu hükme ulaşmışlardır. 'Nerd/nerdeşir hakkındaki Efendimiz'den rivayet edilen bazı beyanlar onun mutlak anlamda haram olduğunu göstermektedir' demişlerdir. Fakat şu gerçek gözden kaçırılmamalı; nerd/nerdeşir Türkçemize genelde tavla şeklinde tercüme edilse de, bugünkü tavla ile yasaklanan nerd/nerdeşir'in aynı mahiyette oyunlar olup olmadığı tartışmalıdır.

Bazı ulema ise satranç oyununda olması ve olmaması gereken bazı şartlar ileri sürmüş ve o şartların varlığında mekruh, yokluğunda mubah hükmünü vermişlerdir. Bu arada 'satranç oynayan mel'undur' şeklinde rivayet edilen bazı hadisler zikredilmektedir ki fukaha umumiyetle bu hadislere iltifat etmemişlerdir. Çünkü Efendimiz döneminde satranç bilinmediği için bunların uydurma hadisler kategorisinde olduğu kesindir. Satranç ile alakalı bahislerin fıkıh kitaplarında şehadet, kerahiyye ve el-hazaru ve'l ibaha gibi bölümlerde ele alınması, fukahanın bu yaklaşım farklılığını zaten açıkça göstermektedir.

Sonuç itibarıyla; öteden bu yana fukahanın ağırlıklı görüşü belli şartlarla satrancın mubah olduğu istikametindedir. Bu şartlar:

1- Kat'iyen kumara vesile olmamalıdır. Kumarın devrede olduğu her oyun, adı ve mahiyeti ne olursa olsun kesinlikle haramdır.

2- Satranç, Allah'a karşı olan görevlerin ihmalinin nedeni olmamalıdır. Mesela oyun oynarken namaz kaçırılmamalıdır.

3- Vazgeçilmez bir alışkanlık haline gelmemelidir. Zira bu, kişinin şahsına, ailesine ve topluma karşı mükellef olduğu vazifeleri yapmasını engelleyebilir. Vakti israfa -ki israf, her çeşidi ile haramdır- yol açmamalıdır.

4- Oyun esnasında küfür, yalan yere yemin vb. ahlak-ı seyyieye ait ameller işlenmemelidir.

5- Satranç, tarafların birbirlerine karşı kin ve düşmanlık gibi duygular beslemesine sebep olmamalıdır.
 

mehmet_16

New member
Katılım
31 Ağu 2006
Mesajlar
367
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Tartışılmasına gerek bile yok.Buna da haram dersek artık robot gibi hiçbirşey yapamaz hale de geliriz iki gün sonra...
 

sýyah_

New member
Katılım
13 Ağu 2010
Mesajlar
454
Tepkime puanı
222
Puanları
0
Yaş
51
Bu cümlede bir problem var "Çünkü Efendimiz döneminde satranç bilinmediği için bunların uydurma hadisler kategorisinde olduğu kesindir " Peygamber Efendimizi (sav) ile ilgili olan bu cümle konuyu daha da kapalı hale getirmektedir. Uydurma hadisler için söylenmiş olsa bile…Şu anda satranç bütün dünyayı sarmış bir oyundur, bütün dünyayı sarmış birçok insanın ilgi alanı haline gelmiş bir olayın bilinmediğinin söylenmesi bilmeyen peygamber sıfatını getirir ki bunu kabul edemeyiz, sigarada şu anda birçok insan tarafından içilmekte ama peygamber efendimiz tarafından bilinmediği için bir hadis yoktu diye eksik bir husus gibi gösterilmesi yine yanlıştır. ALLAH (c,c) herşeyi bilir ve kur'an ile biz insanlara bildirmiştir. Peygamber Efendimizde yaşayışı ile bize örnek olmuştur. O zamanda Peygamberimizin yaşantısı ile şu anki yaşantıyı karşılaştıramayız diye bu konu ile ilgili bir husus kimse tarafından söylenemez, bu karşılaştırma yine yanlıştır, ben bir Müslüman olarak kesin yargı ararım ya helaldir ya haramdır. Eğer insan namaz kılmıyorsa, bunun gerekçesi satranç ise satrancı cezalandırmayız burada insan suçludur, namaz kılınacağı zaman namazını kılsın satranç oynamak isterse satrancını oynasın, ama kumarı teşvik eden tavla ile karşılaştırılması yine yanlıştır, tavla zar ile oynanır ve kesinlikle kumardır, satranç ise bilgiye ve bilgi birikimine dayanır. ALLAH (c,c) temizdir ve temiz olanı sever, biz ruhumuzu kirletirsek bunu satrançla yaparsak satranç haram değildir ama biz ruhumuzu kirlettiğimiz için temizlikten çıktığımız için kendi ruhumuzu kirlettiğimiz için yalnızca kendimizi suçlayacağız, şeytan eğer satrancı kullanıyorsa bizi yolumuzdan çevirmek için bunu idrakı ve idaresi olan bir Müslüman gibi fark edip satranca olan mesafesini ona göre ayarlamalıdır. Bu dünya ile olan ve ahret ile olan mesafesini ona göre ayarlamalıdır. Herşeyin aşırısı zarardır, bu dünya için ve ahret için bize verilen zaman içerisinde hem kulluk edeceğiz, bize ve etrafımıza zarar vermeyen başka konulara yönelebiliriz. Satranç insana zarar verirmi, hadi sigara insana zarar verir bu kesin peki satranç ? insanın zamanına zarar verir diyebiliriz. Bir gün 24 saattir bir satranç oyunu 24 saat oynanmaz namaz kılmayada engel değildir, bir insan bütün zamanını satranç oynayarak geçiriyorsa zaten satrancı saplantı haline getirmiştir ve ruhu kirlenmiştir. Hırs ve bir çok insanı yanlış yere götüren duygular ile fethedilmiştir, şeytan bu insanı istediği gibi güder, ama insan kendini insan yapan özellikler çerçevesinde hareket ederse her an her saniye ALLAH (c.c) beni görüyor diye düşünerek hareket ederse mecazi olarak söylüyorum şeytan onun mahallesine bile uğrayamaz, benim çevremde insanlar satranç oynuyorlar satranç turnuvalarına katılıyorlar namaz saatlerinde namazlarını kılıyorlar, kılmayan kendi mesuldür, hiç kimse başkasının namazından sorumlu değildir, dini görevlerini yerine getirmesine engel değildir, bu suçu şeytana ve onun kullandığı yöntemlere atmaktır. Şeytan şeytanlığını yapacak insanda insanlığını yapacak. Ben Hanefiyim şimdi Hanefi fıkıh mezhebinde satranç ile ilgili kesin haram veya helal bir hüküm olup olmadığını bilen varsa burada paylaşmasını talep ediyorum.
 

bekir

sadece bir kul
Yönetici
Katılım
10 Eyl 2007
Mesajlar
8,132
Tepkime puanı
5,971
Puanları
113
Konum
Daðlardan, yaylalardan
Sahih hadis kitaplarında yer almasa da, bazı rivayetlerde satranç “şah sahibi” olarak geçmekte ve oynanmasına cevaz verilmemektedir. Hz. Ali (r.a.) “Satranç Acemlerin kumarıdır” diye satrancı hoş karşılamazken, Sahabe-i Kiramdan Ebû Musa el-Eşarî, “Satrancı ancak günahtan sakınmayanlar oynar” demiş, büyük fıkıh âlimi İbrahim en-Nehâî ise kendisine satranç hakkındasorulduğunda, “O lânetlenmiştir” diye cevap vermiştir. Aynı şekilde Abdullah ibni Ömer, “Satranç diğer kumarlardan daha kötüdür” görüşünü benimserken, İmam-ı Mâlik satrancı tavla gibi değerlendirmekte ve haram saymaktadır.1

Bu rivayet ve görüşleri benimseyen İslâm hukukçularının çoğuna göre, satranç oynamak caiz olmayıp, haram kabul edilmektedir. Hanefî mezhebinin tercih edilen görüşü de bu şekildedir.

Ancak bazı âlimler satrancı aynı kategoriye sokmamakta, birtakım şartlar dahilinde oynanmasının caiz olabileceğini düşünmektedirler. Şâfiî mezhebinin kudretli âlimlerinden İmam Nevevî bu hususta şöyle der:

“Satranç, âlimlerin çoğuna göre haramdır. Bir kimse bu oyun sebebiyle bir namaz vaktini geçirir veya bir menfaat karşılığında oynarsa bize göre de haramdır.”

Hanefî ulemasından İbni Âbidin, satranç için, “Haramdır, bizim mezhebimizde büyük günahtır” dedikten sonra, İmam Şâfiî’nin ve bir rivayete göre İmam Ebû Yusuf’un satrancı mubah saydıklarını kaydetmektedir. Vehbâniyye, Şarih’in “Satrançta beis yoktur” sözüne ise, “Bu bir rivayettir” demektedir.2

İmam Nevevî’nin de belirttiği gibi, satrancın mubah sayılması için dört şartın mevcut olması gerekir:

1. Satranç oynayanlar, oyuna dalmak suretiyle namazın gecikmesine meydan vermemelidir.

2. Satranç kumara yol açacak şekilde para ve benzeri bir menfaat karşılığında oynanmamalı, yani kazanan ve kaybeden birşey alma şartını koşmamalıdır.

3. Oynayanlar, oyun esnasında dillerini kötü sözlerden yalan, gıybet ve küfürden sakındırmalıdır.

4. Satranca alışan kimseler, ondan vaz geçemeyecek kadar müptelâ olmamalıdır.
Şu halde, bu görüşe göre, ölçüyü kaçırmamak, ibadetlere mâni olmamak ve günahlara vesile kılınmamak şartıyla, satranç mubah görülmektedir.

Satrancın mubahlığını, oyunun kendi mahiyeti itibariyle ele alan Şâfiî ulemâsından İbni Hacer el-Mekkî ise tavla ile satranç arasındaki farkı şöyle izah etmektedir:

“Tavlada oyun zarlara dayanmaktadır. Fakat satranç düşünce ve zihnî melekeye dayanmaktadır. Bu bakımdan, savaş taktikleri hususunda bundan istifade edilebilir.”
Ez-Zevâcir isimli eserinde bu meseleye uzunca yer veren İbni Hacer son olarak şu neticeye varmaktadır:

“Bu meseledeki farklı görüşleri uzun boylu zikretmenin bir faydası yoktur. Kaide anlaşıldıktan sonra üzerine hükmü bina etmek mümkün olur. Kaide şudur: Bu çeşit oyunlar düşünce ve hesaba dayanıyorsa, helâl demekten başka yol yoktur. Satranç bunun gibidir. Şayet zar ve tahmine dayanıyorsa, buna da haram demekten başka çare yoktur. Tavla da bunun gibidir.”3

Netice itibariyle, İmam Şâfiî ve Ebû Yusuf’un şartlarına uyarak, İbni Hacer’in de izahını göz önüne alarak, ruhsat tarafını tercih edip, satranç oynayanların mes’uliyetten kurtulmaları mümkündür.


1. ez-Zevâcir, 2: 200.
2. Reddü’l-Muhtar, 5: 523.
3. ez-Zevâcir, 2: 201-202.

Mehmed Paksu
 
Üst Alt