Slm aleykum konu sakal mevzusu olunca burda müdahale etmek zorundayım :
Sakal Bırakmak Farzdır ve kesmesi haramdır.Bu konuda delilleri zikredelim inşaallah: Nedeni İse bu emirdir Birincisi sakal Allah ın emridir :
* Kİsra'nın Peygamber (s.a.v)gönderdiği iki elçinin ikisi de sakallarını kesmiş, bıyıklarını ise uzatmışlardı. Rasulullah sailallahu .ilcyhi ve sellem huzuruna gelen bu adamların yüzlerine bakmak istemedi ve onlara "yazıklar olsun, size bunu kim emretti?" diye çıkıştı. Onlar da "Bize bunu Rabbimiz (yani Kisra) emretti" dediler. Bunun üzerine Rasulullah satlallahu aleyhi ve sctlem söyle buyurdu: "Fakat Rabbim bana sakalımı uzatmamı ve bıyığımı kısaltmamı emretti. " (Hasen bir hadistir. İbn Cerir et-Taberi rivayet etmiştir). Allahu Ekber! Vah! O sakalını kesen müsliiman, işin büyüklüğüne baksın ki; acaba Rasulullah sallaltahu aleyhi ve setlem onun yüzüne bakmaktan eza duyarsa ne hissedecek? Halta yüzünü şöyle diyerek ondan çevirirse ne cevap verecek?
Yazıklar olsun! Sana bunu kim emretti?!" Peygamber saltallahu aleyhi ve sellem ashabına emrettiği her şeyi öncelikle kendisi yerine getirirdi. Rasulullah s.a.vuzun ve gür sakallı idi.
Sakal bırakılması hakkında hadisler:
Peygamber sallallahu aleyhi ve seHem şöyle buyurdu: "Bıyıkları kısaltın, sakalları bırakın." (Müslim). Yine şöyle buyurdu. "Bıyıklarınızı iyice kısaltıp, sakallarınızı bırakın" (Buhari ve Müslim)
* Peygamber sallailahu aleyhi ve setlem şöyle buyurdu: "Mecusilere muhalefet edin, sakallarınızı uzatın, bıyıklarınızı kesin" (Müslim)
* Yine şöyle buyurdu: Müşriklere muhhalefet edin sakallarınızı çoğaltın, bıyıklarınızı azaltın (Buharı ve Müslim)
* RaSulullah (s.a.v) buyurdu ki: "On şey fıtrattandır: Bıyığın kesilmesi, sakalın uzatılması, misvak, istinşak (Burna su çekmek), mazrnaza (ağza su çekmek), tırnakları kesmek, parmak mafsallarını yıkamak, koltuk altını temizlemek, etek tıraşı olmak, intikha-su'l-mâ (yani istinca yapmak)." (Müslim).
İbn Ömer radıyaHâhu anhüms anlatıyor; Rasulullah sallailahu aleyhi ve sellem buyurdular ki: "Bıyıkları kısaltın, sakalları olduğu gibi bırakın." (Müslim). Hadis metinlerinde geçen "Evfû", "Veffirû" E'fu" ve "Ercû" gibi tüm kelimeler aynı anlamı ifade ederler. Yani sakalın kendi hali üzerine bırakılması anlamına gelir.
* i'fa demek sakalın hiç kesilmeden uzaması ve çoğalması için kendi haline bırakılması demektir. "Evfu, E'fu anlamındadır. Yani sakalın kısaltılmaksızın, kendi hali üzere olduğu gibi bırakılması anlamındadır.
Saka! Tıraşının Haram Olduğuna Dair Deliller:
Bir: Allah'ın yarattığını değiştirme: Allahu Teâlâ söyle buyurdu: "Allah'ın yaratısında değişme yoktur." (Rum, 30) Yani Allah'ın yaratışında ye sizi yarattığı şekilde değişiklik yoktur. Allahu Teâlâ Iblis'in şöyle dediğini naklediyor: "Şüphesiz onlara emredeceğim de Allah'ın yarattığını değiştirecekler (Nisa, 199).
Bu nas açıkça, serî bir izin olmaksızın, Allah'ın yarattığını değiştirmenin, şeytanın emrine itaat olduğunu göstermektedir. Sakal tıraşının Seylan'ın sevdiği ve emrettiği bir yaratılışı bozma eylemi olduğunda hiç kuşku yoktur.
Peygamber sallallahu aleyhi ve se//em şöyle buyurdu: "Kendilerini güzelleştirmek için dövme yapan ve yaptıran, yüzden kıl alan (kaşlarını incelttiren], dişlerinin seyrekleştirmek için dişlerinin arasını yontturan kadınlara Allah lanet etmiştir. Allah'ın yaratmış olduğu şekli bozanlara da lanet etmiştir." (Buhari ve Mukîmi.
Rasulullah salisilatın aleyhi ve sellem bütün bu davranışları Allah'ın yaratmış olduğu şekli bozmak olarak kabul etmiştir. Sakal tıraşının da güzellik için islenilen bir yaratılışı bozma eylemi olduğunda şüphe yoktur. Ve bu davranış da, yaratılışı bozmaya yönelik diğer davranışlar ile, laneti gerektiren illette müşterektir. Sakal tıraşı Allah'ın yarattığına itiraz demektir. Zira Allahu Teâlâ insanı en mükemmel surette yaratmıştır. Allah azze ve celle şöyle buyurdu: "Sizi şekillendirdi ve şekillerinizi de güzel yaptı." (Tcgabun, 3) Ve şöyle buyurdu: "Biz, hakikaten insanoğlunu şan ve şeref sahibi kıldık." (isra, 70) Ve yine şöyle buyurdu: "Biz insanı en güzel biçimde yarattık." (Tin, 4) Ve Allahu Teâlâ'nm diğer bir buyruğu:
"Bu, her şeyi sapasağlam yapan Allah'ın sanatıdır." (Nemi, 88), Şüphesiz sakalın kesilip atılması bu büyük nimeti inkar anlamına gelir.
İki: Peygamber s.a.v inemrine muhalefet: Yukarıda Örnek verdiğimiz hadislerde Rasulullah s.a.v inaçıkça sakalın uzatılmasını emretmiş ve kesilmesini yasaklamıştır. Emir ise, emredilen şeyin yapılmasını gerektirir. Emre uyan sevap, uymayan ceza görür. Usulü fıkıhta emir, karine ile lafzın zahiri anlamının kast edilmediğinin anlaşılması hali hariç, vücub ifade eder. Burada ise lürn karineler vü-cubu tekid etmektedir. Bütün bunlardan sakal tıraşının Peygamber s.a.v inaçık ve kesin emrine aykırı olduğu anlaşılmaktadır.
Allahu Teâlâ şöyle buyurdu: "Her kim Allah ve Rasûlüne karşı gelirse, apaçık bir sapıklığa düşmüş olur." (Ahzab, 36). "Artık kim Allah'a ve Rasûlüne karşı gelirse, bilsin ki ona, (kendi gibilerle birlikte) içinde ebedî kalacakları cehennem ateşi vardır." (Cinn, 23).
Üç: Kafirlere benzemek: Peygamber ı&llallahu aleyhi ve sellem birçok sahih hadisinde "Mecusilere muhalefet edin..." "Müşriklere muhalefet edin..." ve "Ehli kitaba muhalefet edin..." buyurmuştur. Peygamber sal-lallahtı aleyhi ve scllcm sakal tıraşının müşriklerin adeti olduğunu ve müslümanların onlara muhalefet etmelerini ve benzememeleri gerektiğini bildirmiştir. Rasulullah sallulluhu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu. "Kim bir kavme benzemeye çalışırsa o, onlardandır." (Sahih, F.btı Davud). Sakal tıraşı bugün çoğu kafir miletlerin şiarı olmuştur. Bu çirkin adet bize onlardan geçmiştir. Efendimiz şöyle buyurdu: "Başkasının sünneti ile amel eden bizden değildir" (Sahibui Camii: 5439).
Dört: Kadınlara benzemek: Açık bir gerçektir ki Allah'ın erkekleri kadınlardan ayırdığı en önemli şeylerden biri sakaldır. Bunun tıraş edilmesi de erkeklerle kadınlar arasında ileri derecede benzerlik meydana getirir. Erkeklerden kadınlara benzemeye çalışanlar ise, Peygamber saltallahu aleyhi ve sel/em'i n diliyle lanetlenmişlerdir. "Ereklerden kadınlara benzemeye çalışanlar lanetlenmişlerdir". (Buhan). Eğer sakal tıraşı kadınlara benzemek değilse, kadınlara benzemek ya ne ile olur?! Sakalın erkekler için birçok faydaları vardır. Bunlardan bazıları şunlardır: Süstür, vakardır, heybettir ve kadın ile erkek arasındaki farktır.
Beş: Fıtrata aykırılık: Aliahu Teâlâ şöyle buyurdu "(Rasûlum!) Sen yüzünü hanîf olarak dine, Allah insanları hangi fıtrat üzere yaratmış ise ona çevir. Al
lah'ın yaralısında değişme yoktur. İşte dosdoğru din budur; fakat insanların çoğu bilmezler," (Kum, 301
İmamların sakal tıraşı konusundaki sözleri:
* İbn Teymiyye "İhtiyaratu'l-ilmiyye" de şöyle der: "Sahih hadislerde belirtildiği üzere sakal tıraşı haramdır. Kimse mubah görmemiştir."
* Hanefilerden İbn Abidin "Reddû'l-Muhtar" da şöyle der: Erkeğin sakalını kesmesi haramdır.
* İmamı Safi de "el-Ümm" de sakalı tıraşın haram olduğunu belirtmiştir.
* Malikılerden de el-Adevi, imam Malik'den, sakal tıraşının mecusilerin işlerinden olduğunu naklet-miştir. İbn Abdilber de "Temhid" de sakal tıraşının ha-
ram olduğunu ve bunu ancak kadınlara benzeyen kadınsı erkeklerin yaptığını belirtmiştir.
Çağımızda, önder imamların yolundan giden birçok büyük alim de sakalı kesmenin haram olduğu görüşünde birleşmişlerdir.
Ey kavmimiz! Allah'ın davetçİsine icabet edin." (el-Ahkaf, 31)
Allah ve Rasulunü seven akıllı müslüman kardeşim! Şu sözün sahibi peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'e muhalefet etmekten kaçın. "Kim benim sünnetimden yüz çevirirse benden değildir." Buhari ve Müslim). Sakalını kestiğin zaman kafirlere benzemiş olursun ki bu durumda Rasulullah (s.a.v) inşu sözüne muhatap kalırsın: "Kim bir kavme benzemeye çalışırsa o onlardandır." Ebu Davud-Sahıh "Ey Allah'ın kulu, sana şu hadisi de hatırlatmak istiyoruz: Eş'as b. Süleym şöyle dedi: Halamdan duydum. Amcasının şöyle dediğini anlattı: "Medine'de yürürken arkamdan bir insan "Izarını yukarı kaldır, böylesi daha takvaya yakındır." dedi. Birde ne göreyim; O Rasulullah saitallahu aleyhi ve sellem... 'Ya Rasulullah, bu uzun bir hırka' dedim Rasulullah sallalla-hu aleyhi ve sellem 'Ben senin için iyi bir örnek değil miyim?' buyurdu. İzarına baktım Dizi ile ayakları arasında bacaklarının yarısında İdi." (Sahih, Şemailu Tirmizi).
Ey sakallarını tıraş eden müslüman! Sen bu konuda Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem'e mazeretler sıralarken, O sana şöyle dediği zaman ne yapacaksın? 'Ben senin için iyi bir örnek değil miyim?. Daima ahireti düşünüp, fitneler diyarı, geçici dünya hayatına aldanmamak gerekir. Çünkü dünya hayatı gerçekten çok kısadır.
Ahiret hayatı ise ebedidir.
Sözlerimizi bitirirken; Peygamberimiz Muham-med'e, ailesine ve ashabına salat ve selam ederiz. •
Sakal Bırakmak Farzdır ve kesmesi haramdır.Bu konuda delilleri zikredelim inşaallah: Nedeni İse bu emirdir Birincisi sakal Allah ın emridir :
* Kİsra'nın Peygamber (s.a.v)gönderdiği iki elçinin ikisi de sakallarını kesmiş, bıyıklarını ise uzatmışlardı. Rasulullah sailallahu .ilcyhi ve sellem huzuruna gelen bu adamların yüzlerine bakmak istemedi ve onlara "yazıklar olsun, size bunu kim emretti?" diye çıkıştı. Onlar da "Bize bunu Rabbimiz (yani Kisra) emretti" dediler. Bunun üzerine Rasulullah satlallahu aleyhi ve sctlem söyle buyurdu: "Fakat Rabbim bana sakalımı uzatmamı ve bıyığımı kısaltmamı emretti. " (Hasen bir hadistir. İbn Cerir et-Taberi rivayet etmiştir). Allahu Ekber! Vah! O sakalını kesen müsliiman, işin büyüklüğüne baksın ki; acaba Rasulullah sallaltahu aleyhi ve setlem onun yüzüne bakmaktan eza duyarsa ne hissedecek? Halta yüzünü şöyle diyerek ondan çevirirse ne cevap verecek?
Yazıklar olsun! Sana bunu kim emretti?!" Peygamber saltallahu aleyhi ve sellem ashabına emrettiği her şeyi öncelikle kendisi yerine getirirdi. Rasulullah s.a.vuzun ve gür sakallı idi.
Sakal bırakılması hakkında hadisler:
Peygamber sallallahu aleyhi ve seHem şöyle buyurdu: "Bıyıkları kısaltın, sakalları bırakın." (Müslim). Yine şöyle buyurdu. "Bıyıklarınızı iyice kısaltıp, sakallarınızı bırakın" (Buhari ve Müslim)
* Peygamber sallailahu aleyhi ve setlem şöyle buyurdu: "Mecusilere muhalefet edin, sakallarınızı uzatın, bıyıklarınızı kesin" (Müslim)
* Yine şöyle buyurdu: Müşriklere muhhalefet edin sakallarınızı çoğaltın, bıyıklarınızı azaltın (Buharı ve Müslim)
* RaSulullah (s.a.v) buyurdu ki: "On şey fıtrattandır: Bıyığın kesilmesi, sakalın uzatılması, misvak, istinşak (Burna su çekmek), mazrnaza (ağza su çekmek), tırnakları kesmek, parmak mafsallarını yıkamak, koltuk altını temizlemek, etek tıraşı olmak, intikha-su'l-mâ (yani istinca yapmak)." (Müslim).
İbn Ömer radıyaHâhu anhüms anlatıyor; Rasulullah sallailahu aleyhi ve sellem buyurdular ki: "Bıyıkları kısaltın, sakalları olduğu gibi bırakın." (Müslim). Hadis metinlerinde geçen "Evfû", "Veffirû" E'fu" ve "Ercû" gibi tüm kelimeler aynı anlamı ifade ederler. Yani sakalın kendi hali üzerine bırakılması anlamına gelir.
* i'fa demek sakalın hiç kesilmeden uzaması ve çoğalması için kendi haline bırakılması demektir. "Evfu, E'fu anlamındadır. Yani sakalın kısaltılmaksızın, kendi hali üzere olduğu gibi bırakılması anlamındadır.
Saka! Tıraşının Haram Olduğuna Dair Deliller:
Bir: Allah'ın yarattığını değiştirme: Allahu Teâlâ söyle buyurdu: "Allah'ın yaratısında değişme yoktur." (Rum, 30) Yani Allah'ın yaratışında ye sizi yarattığı şekilde değişiklik yoktur. Allahu Teâlâ Iblis'in şöyle dediğini naklediyor: "Şüphesiz onlara emredeceğim de Allah'ın yarattığını değiştirecekler (Nisa, 199).
Bu nas açıkça, serî bir izin olmaksızın, Allah'ın yarattığını değiştirmenin, şeytanın emrine itaat olduğunu göstermektedir. Sakal tıraşının Seylan'ın sevdiği ve emrettiği bir yaratılışı bozma eylemi olduğunda hiç kuşku yoktur.
Peygamber sallallahu aleyhi ve se//em şöyle buyurdu: "Kendilerini güzelleştirmek için dövme yapan ve yaptıran, yüzden kıl alan (kaşlarını incelttiren], dişlerinin seyrekleştirmek için dişlerinin arasını yontturan kadınlara Allah lanet etmiştir. Allah'ın yaratmış olduğu şekli bozanlara da lanet etmiştir." (Buhari ve Mukîmi.
Rasulullah salisilatın aleyhi ve sellem bütün bu davranışları Allah'ın yaratmış olduğu şekli bozmak olarak kabul etmiştir. Sakal tıraşının da güzellik için islenilen bir yaratılışı bozma eylemi olduğunda şüphe yoktur. Ve bu davranış da, yaratılışı bozmaya yönelik diğer davranışlar ile, laneti gerektiren illette müşterektir. Sakal tıraşı Allah'ın yarattığına itiraz demektir. Zira Allahu Teâlâ insanı en mükemmel surette yaratmıştır. Allah azze ve celle şöyle buyurdu: "Sizi şekillendirdi ve şekillerinizi de güzel yaptı." (Tcgabun, 3) Ve şöyle buyurdu: "Biz, hakikaten insanoğlunu şan ve şeref sahibi kıldık." (isra, 70) Ve yine şöyle buyurdu: "Biz insanı en güzel biçimde yarattık." (Tin, 4) Ve Allahu Teâlâ'nm diğer bir buyruğu:
"Bu, her şeyi sapasağlam yapan Allah'ın sanatıdır." (Nemi, 88), Şüphesiz sakalın kesilip atılması bu büyük nimeti inkar anlamına gelir.
İki: Peygamber s.a.v inemrine muhalefet: Yukarıda Örnek verdiğimiz hadislerde Rasulullah s.a.v inaçıkça sakalın uzatılmasını emretmiş ve kesilmesini yasaklamıştır. Emir ise, emredilen şeyin yapılmasını gerektirir. Emre uyan sevap, uymayan ceza görür. Usulü fıkıhta emir, karine ile lafzın zahiri anlamının kast edilmediğinin anlaşılması hali hariç, vücub ifade eder. Burada ise lürn karineler vü-cubu tekid etmektedir. Bütün bunlardan sakal tıraşının Peygamber s.a.v inaçık ve kesin emrine aykırı olduğu anlaşılmaktadır.
Allahu Teâlâ şöyle buyurdu: "Her kim Allah ve Rasûlüne karşı gelirse, apaçık bir sapıklığa düşmüş olur." (Ahzab, 36). "Artık kim Allah'a ve Rasûlüne karşı gelirse, bilsin ki ona, (kendi gibilerle birlikte) içinde ebedî kalacakları cehennem ateşi vardır." (Cinn, 23).
Üç: Kafirlere benzemek: Peygamber ı&llallahu aleyhi ve sellem birçok sahih hadisinde "Mecusilere muhalefet edin..." "Müşriklere muhalefet edin..." ve "Ehli kitaba muhalefet edin..." buyurmuştur. Peygamber sal-lallahtı aleyhi ve scllcm sakal tıraşının müşriklerin adeti olduğunu ve müslümanların onlara muhalefet etmelerini ve benzememeleri gerektiğini bildirmiştir. Rasulullah sallulluhu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu. "Kim bir kavme benzemeye çalışırsa o, onlardandır." (Sahih, F.btı Davud). Sakal tıraşı bugün çoğu kafir miletlerin şiarı olmuştur. Bu çirkin adet bize onlardan geçmiştir. Efendimiz şöyle buyurdu: "Başkasının sünneti ile amel eden bizden değildir" (Sahibui Camii: 5439).
Dört: Kadınlara benzemek: Açık bir gerçektir ki Allah'ın erkekleri kadınlardan ayırdığı en önemli şeylerden biri sakaldır. Bunun tıraş edilmesi de erkeklerle kadınlar arasında ileri derecede benzerlik meydana getirir. Erkeklerden kadınlara benzemeye çalışanlar ise, Peygamber saltallahu aleyhi ve sel/em'i n diliyle lanetlenmişlerdir. "Ereklerden kadınlara benzemeye çalışanlar lanetlenmişlerdir". (Buhan). Eğer sakal tıraşı kadınlara benzemek değilse, kadınlara benzemek ya ne ile olur?! Sakalın erkekler için birçok faydaları vardır. Bunlardan bazıları şunlardır: Süstür, vakardır, heybettir ve kadın ile erkek arasındaki farktır.
Beş: Fıtrata aykırılık: Aliahu Teâlâ şöyle buyurdu "(Rasûlum!) Sen yüzünü hanîf olarak dine, Allah insanları hangi fıtrat üzere yaratmış ise ona çevir. Al
lah'ın yaralısında değişme yoktur. İşte dosdoğru din budur; fakat insanların çoğu bilmezler," (Kum, 301
İmamların sakal tıraşı konusundaki sözleri:
* İbn Teymiyye "İhtiyaratu'l-ilmiyye" de şöyle der: "Sahih hadislerde belirtildiği üzere sakal tıraşı haramdır. Kimse mubah görmemiştir."
* Hanefilerden İbn Abidin "Reddû'l-Muhtar" da şöyle der: Erkeğin sakalını kesmesi haramdır.
* İmamı Safi de "el-Ümm" de sakalı tıraşın haram olduğunu belirtmiştir.
* Malikılerden de el-Adevi, imam Malik'den, sakal tıraşının mecusilerin işlerinden olduğunu naklet-miştir. İbn Abdilber de "Temhid" de sakal tıraşının ha-
ram olduğunu ve bunu ancak kadınlara benzeyen kadınsı erkeklerin yaptığını belirtmiştir.
Çağımızda, önder imamların yolundan giden birçok büyük alim de sakalı kesmenin haram olduğu görüşünde birleşmişlerdir.
Ey kavmimiz! Allah'ın davetçİsine icabet edin." (el-Ahkaf, 31)
Allah ve Rasulunü seven akıllı müslüman kardeşim! Şu sözün sahibi peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'e muhalefet etmekten kaçın. "Kim benim sünnetimden yüz çevirirse benden değildir." Buhari ve Müslim). Sakalını kestiğin zaman kafirlere benzemiş olursun ki bu durumda Rasulullah (s.a.v) inşu sözüne muhatap kalırsın: "Kim bir kavme benzemeye çalışırsa o onlardandır." Ebu Davud-Sahıh "Ey Allah'ın kulu, sana şu hadisi de hatırlatmak istiyoruz: Eş'as b. Süleym şöyle dedi: Halamdan duydum. Amcasının şöyle dediğini anlattı: "Medine'de yürürken arkamdan bir insan "Izarını yukarı kaldır, böylesi daha takvaya yakındır." dedi. Birde ne göreyim; O Rasulullah saitallahu aleyhi ve sellem... 'Ya Rasulullah, bu uzun bir hırka' dedim Rasulullah sallalla-hu aleyhi ve sellem 'Ben senin için iyi bir örnek değil miyim?' buyurdu. İzarına baktım Dizi ile ayakları arasında bacaklarının yarısında İdi." (Sahih, Şemailu Tirmizi).
Ey sakallarını tıraş eden müslüman! Sen bu konuda Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem'e mazeretler sıralarken, O sana şöyle dediği zaman ne yapacaksın? 'Ben senin için iyi bir örnek değil miyim?. Daima ahireti düşünüp, fitneler diyarı, geçici dünya hayatına aldanmamak gerekir. Çünkü dünya hayatı gerçekten çok kısadır.
Ahiret hayatı ise ebedidir.
Sözlerimizi bitirirken; Peygamberimiz Muham-med'e, ailesine ve ashabına salat ve selam ederiz. •