Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Ölünün Yıkanması

bekir

sadece bir kul
Yönetici
Katılım
10 Eyl 2007
Mesajlar
8,132
Tepkime puanı
5,971
Puanları
113
Konum
Daðlardan, yaylalardan
Ölünün yıkanması "farz-ı kifâye"dir.
Yıkanmak için ölünün elbiseleri çıkartılır ve üç, beş defa yâni tek olarak tütsülenen bir sedye üzerine konulur, ölünün avret yerleri de örtülür.
Ölüye namaz abdesti gibi abdest aldırılır, ancak ağzına ve burnuna su verilmez. Ölünün suyu kaynatılır ve temin edilebilirse içine sedir yaprakları veya çöven konulur.
Ölünün abdesti tamamlanınca, önce başı ve sakalı, taranmaksızın hatmi denilen güzel kokulu bir ot ile yıkanır. Sonra sol tarafı­na çevrilir ve altına su kavuştuğu anlaşılmcaya kadar yıkanır. Sonra sağ tarafına çevrilir ve sol tarafta olduğu gibi aynı şekilde yıkanır.
Ölünün bu şekilde yıkanması tamamlanınca oturturulur ve karnı ovulur, sırtından el atılarak bir karış kadar kaldırılır Bir şey çıkarsa o da yıkanır. Fakat bunun için ölü tekrar yı­kanmaz.
Yıkama işlemi bitince ölü havlu ile kurulanır, baş ve sakalıns güzel kokulu şeyler sürülür. Secde yerleri olan alnına, burnuna, elleri ne, dizlerine ve ayaklarına da kâfur sürülür.
 

yavuzburak

New member
Katılım
1 Nis 2007
Mesajlar
417
Tepkime puanı
74
Puanları
0
Bilgi için sağoll... PEki ölünün yıkanma esnasında vucudunda bulunan saç sakaldan koparılır traş yapılır mı? Takılı yüzük vs. varsa çıkarılır mı?
 

Huzur_islamda

New member
Katılım
18 Ocak 2008
Mesajlar
123
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Yaş
41
Konum
Rasulullah'a(sav) asiklar diyarindan..
Esselamu aleykum rahmetullahi ve berekatuhu..

OLUM ANINDA YAPILACAK ISLER..


1- Olum halinde olan kisiyi sag tarafina yatirip (kibleye dondurmek) sunnettir.. Cunku Rasulullah (sav) Beytullah icin: ''Olu ve dirilerinizin kiblesidir.'' buyurmustur. (Ebu Davud)

Huzeyfe (radiyalahu anh): Beni kibleye dondurun''. Hazreti Fatima da Ummu Rafia'ya: ''Beni kibleye cevir.''demislerdir. (Nasbu'r-Raye)


2- (Eger yer darligi veya benzeri sebeblerle bu kisiyi kibleye dondurmek mumkun degilse) sirt ustu yatirilip (ayaklari ve yuzu kibleye gelecek sekilde ) basini hafifce yukseltmek caizdir. Cunku bu durum ruhunun daha kolay cikmasina sebebtir. Eger bunlarida yapmak mumkun degilse oldugu halde birakilir..


3- (Sen de soyle ! diye hastaya ) israr ve emretme olmaksizin kelime-i sehadet'i telkin etmek (sozlu olarak hatrlatmak ) sunnettir.


Can bogaza gelmeden once kelime-i sehadeti telkin edilmesi, yani; olmek uzere olan musluman ise yalniz ''LA ILLAHE ILLALLAH'' demek kafidir. Hadisi serifte emrolunan budur. Soyle ki ; Rasulullah (sav) ; ''Olulerinize La illahe illallah'i telkin edin'' buyurmustur .. (Nasbu'r-Raye: 2/250)



DEVAMI GELECEK...



( okudugum bir kitaptan cok etkilendim Cubbeli Ahmed Hoca'nin bir eseri. olum ile ilgili cok guzel seyler var, Rabbimiz izin verdigi saglik verdigi muddetce devamini getirecegim insaALLAH...)



Measselam
 

Huzur_islamda

New member
Katılım
18 Ocak 2008
Mesajlar
123
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Yaş
41
Konum
Rasulullah'a(sav) asiklar diyarindan..
4- Olu kabre yerlestirildikten sonra telkin mesrudur.
Telkin: Olu kabre yerlestirildikten sonra salih bir kimse kalkip yuzu hizasinda durur ve ona hitab ederek:''Ey ALLAH'in kulu! Dunya hayatinda uzerine bulundugun dinini hatirla. Bunun temeli, Allah cc 'dan baska bir ilah bulunmadigina ve Rasulullah (sav)in O'nun kulu ve elcisi olduguna, cennetin, cehennemin ve oldukten sonra dirilmenin hak olduguna, kiyametin suphesiz vaki olacagina ve Allahu tealanin kabirdekileri diriltecegine sehadet etmektir.

Deki: Rab olarak ALLAHu teala'ya, din olarak Islama, Peygamber olarak Muhammed Sallallahu Aleyhi ve selleme , onder olarak Kur'ana, kible olarak Kabe'ye ve kardes olarakta muminlere razi oldum.''

Olum aninda kisiden cikmis olan bazi kufur sozler saklanir ve bu kisiye musluman olan olulere yapilan muamele yapilir. Bu sozleri soylemesini, aklinin gittigine hamletmek gerekir.

Bir goruse gore olu defnedildikten sonra telkin yapilmaz.(Fukahanin) baska bir gorusune gore, definden sonra telkin yapilmasi ne emredilir nede yasaklanir.



5- Olum halinde olan kisinin yanina akraba ve komsularinin girmesi mustehabdir.


6- Hastanin yaninda toplanan komsu ve akrabalarindan biri Yasin Suresi'ni okur. Bir kisim son devir alimleri Ra'd Suresi'nin okunmasini guzel gormuslerdir. Olum aninda hayizli ve nifasli kadinlarin ve cunub kimselerin hastanin yanindan cikarilmasinin gerekli olup olmadigi hususunda alimler ihtilaf etmislerdir...



DEVAMI GELECEK INSAALLAH..



Measselam
 

Huzur_islamda

New member
Katılım
18 Ocak 2008
Mesajlar
123
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Yaş
41
Konum
Rasulullah'a(sav) asiklar diyarindan..
Esselamu aleykum rahmetullahi ve berekatuhu..



OLUYE YAPILACAK OLAN SEYLER:


1- Hasta oldugunde ceneleri ( agzi acik kalmayip gorunumu guzel olsun diye, alttan bir bez ile basinin uzerine) baglanir, gozleri kapatilir.

2- Gozlerini kapatan kisi su duayi okur: ''Allahu Tealanin ismiyle ve Rasulullah (sav) in dini uzerine gozlerini kapatiyorum. Allah'im! Buna isini kolay et, kendisine ilerisini asan et, onu cemalinle mes'ud et, yoneldigi alemi icerisinden ciktigi alemden kendisine daha hayirli eyle..''

3- Olunun karni sismesin icin karninin uzerine demir parcasi konulur.


4- Iki elleri iki yanlarina konulur. Ellerin gogus uzerinde konulmasi caiz degildir. Cunku bu ehli kitabin uygulamasidir.


5- Olu yikanincaya kadar yaninda Kur'an okunmasi (tenzihen) mekruhtur. Teberruken oluye saygi ve sevgi icin oluyu opmek caizdir. Cunku Rasulullah (sav) Osman bin Maz'un'u opmustur. Hazreti Ebu bekr (ranh) da Rasulullah (sav) i vefatindan sonra opmustur.

6- Bir kimsenin olu haberini (namazda ve topluca bulunulan yerlerde) ilan etmekte bir beis yoktur. Cunku Buhari ve Muslim'in rivayet ettiklerine gore, Rasulullah (sav) Necasi oldugu gun Ashabina olum haberini duyurmustur. Yine Rasulullah (sav) Ca'fer bin Ebu Talib, Zeyd bin Harise ve Abdullah bin Revaha'nin (rahn) olum haberini vermistir...



DEVAMI GELECEK INSAALLAH..



measselam
 

Huzur_islamda

New member
Katılım
18 Ocak 2008
Mesajlar
123
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Yaş
41
Konum
Rasulullah'a(sav) asiklar diyarindan..
Esselamu aleykum rahmetullahi ve berekatuhu..



OLUNUN YIKANIP HAZIRLANMASI:


1- Olunun (defin ici) hazirliklari suratle yapilir. Soyle ki:

2- Hasta olur olmez etrafi (3,5,7 gibi tek sayili olarak tutsulenmis tenesir denilen) sedir uzerine sahih olan goruse gore kolayina geldigi sekilde konur.


3- (Gobeginden dizlerine kadar) avret yeri ortulur. Sonra elbise cikarilir.

4- Namazin ne oldugunu anlamayacak bir yasta olan cocugun disindaki (butun olulere) agiz ve burunlarina su vermeksizin (namazdaki abdest gibi) abdest aldirilir. Ancak cunub olarak olenlerin agiz ve burunlarina su verilir.

5- Sonra sidr veya coven ile kaynatilmis su, sayet bunlar bulunamazsa katiksiz kaynatilmis su olunun uzerine dokulur.


6- Saci ve sakali varsa hatmi denilen guzel kokulu bir ot ile bu ot yoksa sabunla (taranmaksizin) yikanir.




DEVAMI GELECEK INSAALLAH..


measselam
 

Huzur_islamda

New member
Katılım
18 Ocak 2008
Mesajlar
123
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Yaş
41
Konum
Rasulullah'a(sav) asiklar diyarindan..
Esselamu aleykum rahmetullahi ve berekatuhu..


7- Sonra sol tarafina cevirilerek ilk olarak sag tarafi, sirtinin tenesire degen yerine sular ulasincaya kadar yikanir. Sonra sag tarafina cevrilerek sol tarafi ayni sekilde yikanir. Ve bu sekilde sag ve sol tarafi uc defa yikanir.


8- Bundan sonra cenaze hafifce kaldirilip yikayanin (gogsune) yaslandirilarak karni yavasca meshedilir (sivazlanir) birsey cikarsa sadece onu su ile giderir. Oluye yeniden abdest aldirilmasi gerekmez.

9- Yikadiktan sonra (havlu gibi) bir bezle kurulanir.


10- Sonra basina ve sakalina (kokusu guzel ve bir cok seyden meydana getirilmis olan) hanut adli koku ve secde azalari ( alin, burun, elleri, dizleri ve ayaklari ) na da kafur isimli koku konulur.
11- Zahir rivayet'lere gore oluyu yikama esnasinda pamuk kullanilmaz.


12- Tirnak ve saclari kesilmez.


13- Sac ve sakali taranmaz.


14- Kadin kocasini yikiyabilir, fakat koca karisini yikiyamaz. Erkegin olmus bulunan zevcesi (esi)nin cenazesini yikamasi, cesedine dokunmasi caiz degildir. Cunku aralarindaki nikah bagi kesilmistir. Kadinin ise kocasini yikamasi caizdir. Hatta ric'i- bir bosamadaki iddet muddeti icerisinde- bile olsa yikiyabilir. Cunku iddet devam etmektedir..



DEVAMI GELECEK INSAALLAH..
 

Huzur_islamda

New member
Katılım
18 Ocak 2008
Mesajlar
123
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Yaş
41
Konum
Rasulullah'a(sav) asiklar diyarindan..
Esselamu aleykum rahmetullahi ve berekatuhu..



15- Ummu veled (efendisinden cocugu olan cariye) de efendisini yikayamaz.

16- Erkekler arasinda olmus olan kadina-kadinlar arasinda olen erkek de oldugu gibi- (sayet mahremi yoksa yabanci bir kisi) eline bir bez parcasi sararak (ve gozlerini kapatarak) teyemmum ettirir.

17- Yukaridaki meselede olenin mahremi bulunursa eline bir bez parcasi sarmaksizin teyemmum ettirir.


18- (Erkekmi , kadin mi oldugu anlasilmayan) hunsa-i muskil olunce yikanmaz, bilakis teyemmum ettirilir.

19- Sehvet uyandiracak bir yasta olmayan bir kiz cocugunun cenazesini erkek, ayni sekilde bir erkek cocugunun cenazesinide kadinin yikamasi caizdir.


20- (Daha once beyan edildigi uzere) oluyu opmekte bir beis yoktur



DEVAMI GELECEK INSAALLAH..


measselam
.
 

Huzur_islamda

New member
Katılım
18 Ocak 2008
Mesajlar
123
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Yaş
41
Konum
Rasulullah'a(sav) asiklar diyarindan..
OLUNUN GOMULME HAZIRLIKLARINI KIM YAPAR?


1- Kadinin, kefen parasi, yikanmasi, tasinmasi, kabrin kazilmasi ve defnedilme masraflari fakirde olsa kocasina aiddir. Zira hayatta ikende kadinin nafakasi kocasina aid idi. En dogru gorus budur.


2- Mali bulunmayan bir olunun kefeni, hayatta iken nafakasini vermekle yukumlu olan kimselere aiddir.


3- Boyle bir kimse bulunmazsa olunun kefeni(ve cenaze masraflari) beytu'l-mal tarafindan temin edilir.


4- Beytu'l-mal, para olmadigi icin veya haksizlik yaparak vermeyecek olursa bu masrafin karsilanmasi gucu yeten muslumanlara aiddir. Gucu yetmeyenler, gucu yetenlerden cenaze masraflarini isterler..




DEVAMI GELECEK INSAALLAH..



Measselam
 

Huzur_islamda

New member
Katılım
18 Ocak 2008
Mesajlar
123
Tepkime puanı
3
Puanları
0
Yaş
41
Konum
Rasulullah'a(sav) asiklar diyarindan..
SERIATA UYGUN KEFEN.

1- Erkegin sunnet olan kefeni, hayatta iken giydigi elbise cinsinden kamis (boyun dibinden ayaklara kadar, yensiz, yakasiz olan ve etrafina parca eklenmeksizin bicilen kumas,) izar (bastan ayaga kadar olan kismi kaplayan kumas) ve lifafe (bastan ayaga kadar olan kismi kaplayip dugum yapilabilmesi icin izardan biraz daha uzun olan kumas) dir.


2- Erkegin kifaye olan kefeni, izar ve lifafedir. Kefenin beyaz pamuk bezinden olmasi faziletlidir. Izar ve lifafeden herbiri bastan ayaga kadar olur. Gomlege yen, (alt taraftan genis olmasi icin) parca ekleme ve yaka takma isleri yapilmaz. (oluye sarilan kefenin) kenarlari dikilmez. En dogru goruse gore oluye sarik sarmak mekruhtur.

3- Izar ve lifafe olunun once sol tarafindan, sonra sag tarafindan sarilir. Acilmasindan korkulursa kefen bir kusak ile de baglanir.

4- Kadinlarda sunnet olan kefen, (erkeklerde sunnet olan kefene) bas ortusu ve (goguslerden gobege kadar olan) gogus ortusunun ilave edilmesiyledir. Kadinlarda kifaye (yetirli sayilan) kefen ise, erkeklerde sunnet olan kefene basortusunun ilave edilmesiyledir
 
Üst Alt