"İbrahim ve beraberinde olanlarda sizin için güzel bir örnek vardır. Hani bir zaman onlar kavimlerine şöyle demişlerdi: “Biz sizden ve Allah’tan başka ibadet ettiklerinizden uzağız. Sizi reddettik. Yalnız Allah’a iman etmenize kadar bizimle sizin aranızda ebedi bir düşmanlık ve kin ortaya çıkmıştır.” (Mumtehine: 4)
Bu ayetten çıkan incelikler:
1- Allah-u Teâlâ eski ümmetlerin kıssalarını bu ümmete de, ibret alması için açıklamış oluşu.
2- İbrahim (a.s)'ın Muvahhidlerin önderi olması ve onun şahsında yaşadıkları bu ümmete delil ve ibret oluşu.
3- İbrahim (a.s)'ın Kavmiyle redleşmesi.
4- İbrahim (a.s)'ın önce kavminden uzak olduğunu belirtmesindeki asıl neden; Allah’dan başka sahte ilahlara tapmış olmalarından ve küfürlerine rıza göstermeyişindendir.
5- Tağuta ibadet edenleri reddetmek tağutun da reddini gerektirir.
6- Tekfir etmeyeni tekfir etmenin delilidir.
7- Sadece tağutu reddetmenin yeterli olmadığı, tağutu reddetmeyenlerinde reddedilmesi gerektiği.
8- Sizi reddettik derken. Sizi cemaat olarak topluluk olarak istisnasız reddettik demektir.
9- Düşmanlığın ebedi oluşundaki asıl neden kavminin tağutu reddetmeyişi ve Allah’ın istediği şekilde iman etmeyişleridir.
10- Müslümanların kafir ve müşriklere karşı kininin devam edişi, onların tağutu reddetmeyişlerindendir.
11- Bu ayet La ilahe illallahı açık bir şekilde ortaya koymaktadır.
12- Tağutu reddetmeyenleri reddetmek tağutun reddini gerektirir. Sadece tağutu reddetmek reddetmeyenlerin reddini gerektirmez.
13- Tağuta ve tağuta ibadet edenlere karşı düşmanlık göstermedikçe tağut reddedilmez.
14- Tağutu reddetmeyen kavmini reddetmek, akrabalık bağı olmayanları hayli hayli reddeder.
Bu ayetten çıkan incelikler:
1- Allah-u Teâlâ eski ümmetlerin kıssalarını bu ümmete de, ibret alması için açıklamış oluşu.
2- İbrahim (a.s)'ın Muvahhidlerin önderi olması ve onun şahsında yaşadıkları bu ümmete delil ve ibret oluşu.
3- İbrahim (a.s)'ın Kavmiyle redleşmesi.
4- İbrahim (a.s)'ın önce kavminden uzak olduğunu belirtmesindeki asıl neden; Allah’dan başka sahte ilahlara tapmış olmalarından ve küfürlerine rıza göstermeyişindendir.
5- Tağuta ibadet edenleri reddetmek tağutun da reddini gerektirir.
6- Tekfir etmeyeni tekfir etmenin delilidir.
7- Sadece tağutu reddetmenin yeterli olmadığı, tağutu reddetmeyenlerinde reddedilmesi gerektiği.
8- Sizi reddettik derken. Sizi cemaat olarak topluluk olarak istisnasız reddettik demektir.
9- Düşmanlığın ebedi oluşundaki asıl neden kavminin tağutu reddetmeyişi ve Allah’ın istediği şekilde iman etmeyişleridir.
10- Müslümanların kafir ve müşriklere karşı kininin devam edişi, onların tağutu reddetmeyişlerindendir.
11- Bu ayet La ilahe illallahı açık bir şekilde ortaya koymaktadır.
12- Tağutu reddetmeyenleri reddetmek tağutun reddini gerektirir. Sadece tağutu reddetmek reddetmeyenlerin reddini gerektirmez.
13- Tağuta ve tağuta ibadet edenlere karşı düşmanlık göstermedikçe tağut reddedilmez.
14- Tağutu reddetmeyen kavmini reddetmek, akrabalık bağı olmayanları hayli hayli reddeder.