taberi tefsirinde meryem suresi 71. ayet:
"71- Sizden, cehenneme uğramayacak hiç kimse yoktur. Bu, rabbinin, üzerine aldığı değişmez bir hükümdür.
Âyet-i Kerimede zikredilen "Cehenneme uğramak"tan maksadın ne ol*duğu hususunda müfessirler farklı izahlarda bulunmuşlardır.
Abdullah b.Abbas, Ebu Meysere ve Abdullah b.Revaha'dan nakledilen bir görüşe göre âyetteki "Cehenneme uğramak"tan maksat, Mümin ve kâfir olan herkesin onun içine girmesidir. Müminler, içine girdikleri o cehennemden kurta*rılacaklar kâfirler ise orada kalacaklardır. Müminlerin uğradıkları yerin, cehen*nemin sönmüş yeri olacağı rivayet edimektedir.
Abdullah b.Abbas'tan nakledilen bu görüşe delil olarak, Kuran-ı Kerim'de dört yerde zikredilen "Cehenneme uğramak" ifadesinden üçünün "Cehenneme girme" anlamına gelmesidir. Dördüncüsü ise bu âyettir. Bu âyet de yorumda on*lara tâbidir. Zikredilen üç âyet şunlardır; "Siz de Allah'tan başka taptığınız putlar da cehennem odunudur. Siz oraya, suya koşarcasına gireceksiniz.
ada99:019.htm#_ftn78 "Suç*luları ise susuz olarak cehenneme süreceğiz
ada99:019.htm#_ftn79"Firavun kıyamet gününde kavminin önüne düşecekve onlan ateşe götürecektir. Varılacak o yer, ne kötü bir yerdir.
ada99:019.htm#_ftn80
Ayrıca sahabe-i Kiram: "Ey Allahım sen beni cehennemden sağ salim çı*kar ve beni nimetlerle cennete koy." diye dua etmişlerdir.
Bazı âlimlere göre ise buradaki "Cehenneme uğramak"tan maksat, cehen*neme girmektir. Ancak bu giriş sadece kâfirler için söz konusudur. Ayette geçen "Siz" zamirinden, kâfirler kastedilmektedir.
Diğer bir kısım âlimlere göre ise buradaki "Cehenneme uğramaktan mak*sat, Müminlerin sırat köprüsünden geçmeleri kâfirlerin ise cehenneme düşmele*ridir.
Başka bir kısım âlimlere göre de buradaki "Cehenneme uğramak"tan maksat, Müminlerin, dünyada iken, cehennemden geldiği belirtilen âfet ve fela*ketlere uğramaları kâfirlerin ise cehenneme girmeleridir.
Taberi bu ayette zikredilen "Cehenneme uğramak"tan maksadın "Sırat köprüsünün üzerinden geçmek olduğunu, müminlerin bu köprüden geçecekleri, kâfirlerin ise ondan geçemeyip cehenneme düşecekleri anlamına geldiğini söyle*miş ve sırat köprüsüyle ilgili Hadis-i Şerifleri zikretmiştir.
Peygamber efendimiz (s.a.v.) bir Hadis-i Şerifinde buyuruyor ki:
"... Cehennemin üzerine sırat köprüsü kurulacak. Ben ve ümmetim, ora*dan ilk geçenler olacağız. O gün sadece Peygamberler konuşacak onların o gün ki duaları da: "Ey Allahım esenlik ver, ey Allahım esenlik ver." olacaktır. Ce*hennemde Sa'dan dikeni gibi kancalar bulunmaktadır. Sizler Sa'dan dikenini gördünüz mü? "Evet ya Resulallah" dediler. Resulullah buyurdu ki "İşte o kan*calar Sa'dan dikeni gibidir. Ancak onların ne kadar büyük olduklarını sadece Al*lah bilir. İnsanlar amellerine göre o kancalarla çekilirler. İnsanlardan bazıları yaptıkları ameller yüzünden helak olurlar. Bazıları da hardal tanesi kadar parça*lara ayrılırlar sonra kurtulurlar. Allah Teala, cehenneme girenlerden kime mer*hamet etmeyi dilerse meleklerine, kendisine kulluk edenleri cehennemden çıkar*malarını emreder. Melekler de onları çıkarırlar. Melekler onları secde izlerinden tanırlar. Allah, secde izlerini yemeyi cehenneme haram kılmıştır.
ada99:019.htm#_ftn81
Peygamber efendimiz diğer bir Hadis-i Şerifinde de şöyle buyuruyor:
"...Sonra cehennem üzerine köprü kurulur. Şefaat etme zamanı gelir. İn*sanlar "Ey Allahım, esenlik ver, esenlik ver" derler. "Ey Allah'ın Resulü, köprü nedir?" diye sorulunca Resululîah: "Pek kaygan bir yerdir. Orada çengeller, kan*calar ve dikenler vardır. Bu dikenler, Necid bölesinde biten Sa'dan dikenleri gibidir. Müminler, amellerine göre sırat köprüsünün üzerinden göz açıp kapayın*caya kadar veya şimşek gibi yahut rüzgâr gibi veya kuş gibi yahut rahvan at ve develer gibi geçecekler. Bazıları sağ salim kurtulacak, bazıları çiviler yırtmış olarak kurtulacaklar, bazıları ise yaralı olarak cehenneme itileceklerdir."