Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Külli Irade Ve Cüzi Irade

mechanisticbreath

New member
Katılım
13 Ocak 2010
Mesajlar
8
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Araştırdığım kadarıyla külli iradeyi anlamam kolay oldu. İş cüzi iradeye geldiği zaman bir anlık seçme özgürlüğümüz olarak açıklanıyor. Allah (c.c.) sonsuz hayatı başta yarattı ve olan biteni gördü. Bu kader anlayışı oluyor. Kimisi de diyor ki Allah her kusurdan uzaktır. Dolayısıyla Allah'ın (c.c.) bilemeyeceği hiçbir şey yoktur. Cüzi iradeyi düşündüğümüzde bu seçme hakkımızı Allah (c.c.) bilmiyor mu? Ve Allah (c.c.) kaderi yaratırken kimin yoldan sapacağını biliyor. Buna istinaden bazı insanları inkar için yaratmıştır. Bu da imtihanın gereğidir.

Tüm bunları düşününce tanımlar aklımda karışıyor. Sizce nasıl açıklanır?
 

bekir

sadece bir kul
Yönetici
Katılım
10 Eyl 2007
Mesajlar
8,132
Tepkime puanı
5,971
Puanları
113
Konum
Daðlardan, yaylalardan
Araştırdığım kadarıyla külli iradeyi anlamam kolay oldu. İş cüzi iradeye geldiği zaman bir anlık seçme özgürlüğümüz olarak açıklanıyor. Allah (c.c.) sonsuz hayatı başta yarattı ve olan biteni gördü. Bu kader anlayışı oluyor. Kimisi de diyor ki Allah her kusurdan uzaktır. Dolayısıyla Allah'ın (c.c.) bilemeyeceği hiçbir şey yoktur. Cüzi iradeyi düşündüğümüzde bu seçme hakkımızı Allah (c.c.) bilmiyor mu? Ve Allah (c.c.) kaderi yaratırken kimin yoldan sapacağını biliyor. Buna istinaden bazı insanları inkar için yaratmıştır. Bu da imtihanın gereğidir.

Tüm bunları düşününce tanımlar aklımda karışıyor. Sizce nasıl açıklanır?


Allah (cc) tüm insanları kendisini hakkıyla bilsin diye yaratmıştır. Onların ruhlarından söz de almıştır. "Hani Rabbin (ezelde) Âdemoğullarının sulplerinden zürriyetlerini almış, onları kendilerine karşı şahit tutarak, “Ben sizin Rabbiniz değil miyim?” demişti. Onlar da, “Evet, şahit olduk (ki Rabbimizsin)” demişlerdi. Böyle yapmamız kıyamet günü, “Biz bundan habersizdik” dememeniz içindir." (A'raf 172)
Ve insanları imtihan için dünyaya salmıştır. İnsanları bu verdikleri sözden dolayı bir takım mükellefiyetlerle sınarken, onlara akıl ve irade verirken yanında ayrıca zorlaştırıcı olarak da nefs ve şeytanı vermiş.

Şimdi size bir soru? Hiç yoldan saptınız mı ve eğer saptınız ise sapmama şansınız yok muydu? Muhakkak vardı. İşte bu sapkınlık sizin için bir mecburiyet olmadığını gösteriyor. Ama Allah (cc) ın tüm bunları bilmesi, sizin sapmanızla alakasızdır. Yani, O'nun, sizin sapacağını bilmeniz, sizin sapma nedeniniz değildir.
 

mechanisticbreath

New member
Katılım
13 Ocak 2010
Mesajlar
8
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Bunu bizim anlamamız zor olsa gerek. Allah (c.c.) zamandan münezzeh olduğu için biliyor desek doğru olur mu? Açıkçası mesela adolf hitlerin faşist bir katil olacağını Allah (c.c.) ilk insanı yarattığında ''Hz Adem (a.s.)'' den beri daha genişletirsek kainatın varlığından beri biliyordu. Fakat hitlerin dünyaya gelmesine daha çok var. Allah (c.c.) bunu ilk baştan beri biliyordu tabii. Bunu Allah`ın (c.c.) zamandan ve mekandan münezzeh olmasıyla mı idrak etmem gerekiyor. Yoksa biz zamana bağlı insanlar bunu anlayamaz. Öyle düşünüp bu mevzuyu kapatayım mı? Gerçekten aklım almıyor. Sonuçta Allah (c.c.) tercih hakkı vermiş tabii.
 

mechanisticbreath

New member
Katılım
13 Ocak 2010
Mesajlar
8
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Benim aklım pek almadı sadece iman ediyorum kardeşim. Bunu anlayabilmek için zamanın dışına çıkmak gerekir. Halbuki biz zamanlı varlıklarız.
 
Son düzenleme:

radikal

New member
Katılım
10 Şub 2007
Mesajlar
2,635
Tepkime puanı
1,763
Puanları
0
Yaş
50
Konum
Gönül aleminden
Bir de şu açıdan düşünmek lazım. İrade; cüzzi olan kısımı tabir ediyoruz. Bizlerin sahip olduğu irade yani. Biz; henüz bunu dahi kullanamıyoruz. Yeti yok, beceri yok. Olması için, ilmi; bizatihi yaşamak gerekir. Biz, bu cüzzi iradeyi kullanamadığımız içindir ki, bazen bu kader mevzusuna takılıyoruz. Oysa kullanabilsek belki çok şeyi çok rahat anlayacağız.

Burada şöyle bir soru kendiliğinden ortaya çıkıyor, fikir jimnastiği yapıyorum: Allah (celle celaluhu) bizim kullanmadığımız veya kullanamayacağımız iradeyi boşuna mı yaratmış oldu peki ? (haşa). Elbette boşuna değil, haddi zatında bu cüzzi iradenin bir kısmını biz burada kullanacağız, esas kullanamadığımız diğer bölümü, ki hemen hemen % 95-90 gibi tabir edilen bir bölümü oluşturan kısmını biz ahirette kulanacağız.

Ahiret hayatına intibak için gerekli donanımı Allah'u Teala bizim irademiz içine programlamış ama, bu dünya formatı uygun olmadığı için bize bir çok yönü kapalı ve ve bu neden ile bezı gerçekleri yok kabul ediyoruz veya bazılarını anlayamıyoruz. (Allahu Alem)
 

ARZ_7

New member
Katılım
7 Şub 2009
Mesajlar
685
Tepkime puanı
395
Puanları
0
Benim aklım pek almadı sadece iman ediyorum kardeşim. Bunu anlayabilmek için zamanın dışına çıkmak gerekir. Halbuki biz zamanlı varlıklarız.

Zaman ve mekan ile pek alakası olduğunu düşünmüyorum. Allahın ilmi ile alakalıdır. Allah bildiği için kayıt altına almıştır, fakat Allahın bilmesi, seni ona sürükleyici/zorlayıcı bir etken değildir. Bunu anlamak için zamanın dışına çıkmaya gerek yok sanırım. Yani zaman mefhumu olmadan düşünmene gerek yok. Allah için geçmiş gelecek yoktur. Fakat sen yahut biz şöyle diyebiliriz; Allah geçmişte ve gelecekte olan her şeyi bilmiştir. Onun katında herşey olmuş ve bitmiştir.
 
Üst Alt