Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Kolonyanin Hükmü

Mücahid

New member
Katılım
17 Mar 2007
Mesajlar
2,553
Tepkime puanı
223
Puanları
0
Yaş
57
Konum
Tr
Kolonya, günümüzde bilhassa güzel koku ve temizlik gibi amaçlarla yaygın bir kullanıma sahip alkol ihtiva eden sıvı bir madde olup genelde patates, kamış, mısır gibi maliyeti düşük ham maddelerden veya diğer sentetik yollarla üretilmekte ve içerisindeki alkol oranı ayarlanabilmektedir. XVII. yüzyıldan itibaren Avrupa'da kullanılmaya başlayan ve bugün yaygınlaşıp genişleyerek büyük bir sanayi oluşturan kolonya ve bu kapsama giren parfüm, deodarant, sprey ve benzerlerinin dini hükmüyle ilgili tartışmanın sebebi ise, bu maddelerin az veya çok alkol ihtiva etmesidir. İslam dini sarhoşluk veren nesnelerin sarhoş olma kullanılmalarını yasaklamıştır. Sarhoşluk veren bazı nesnelerde ihtilaf varsa da, şarap ve ondan mamül olan içkilerin içilmesinin haram olduğu da ittifakla sabittir. İslam hukukçularının çoğunluğuna göre, ne maksatla olursa olsun sarhoş edici içkilerin azının da çoğunun da içilmesi haramdır. Böyle olunca, içersinde alkol bulunan kolonyanın ve benzeri maddelerin sarhoş olmak maksadıyla içki olarak kullanılmasının haram olduğu ve İslam dininin sarhoş edici içkilerle ilgili genel yasağının içersine girdiği açıktır.

Kolonyanın içilmesi dışında temizlik, serinleme, güzel koku gibi değişik amaçlarla kullanılması hususunda farklı görüşler vardır. Bu farklı görüşlerin kaynağı ise, sarhoş edici özellik taşıyan içkilerin bizzat kendilerinin necis olup olmadığı tartışmasıdır. Bu husutaki görüşler şöylece özetlenebilinir: Bazı fakihler karşı görüşte olmakla birlikte İslam bilginlerinin büyük çoğunluğuna göre şarap necistir: namazın sıhhatine engeldir. Şarap dışında kalan ve içildiği zaman azı veya çoğu sarhoşluk veren şeylerin necis olduğuna dair bir delil yoktur. Ebu Hanife ve Ebu Yusuf'un anlayışına göre bunlar necis değildir; sarhoşluk için içilkmeleri haramdır, fakat elbiseye veya namaz yerine dökülmeleri halinde namazın geçerliliğini etkilemez. Çağımızın büyük bilginlerinden Muhammed Hamdi Yazır bu hususu şöyle ifade ediyor: "Mesela; üzerine şarap, şampanya ve arak, konyak dökülmüş olanlar herhalde yıkamadıkça namaz kılamazlar. Lakin, üzüm şarabından mamül olmayan ispirto, bira ve sair müskirat içilmezse de elbiseye veya bedene sürülmesi de namaza mani olur diye iddia edilemez." (Hak Dini Kur!an Dili 1, 762-763) Yukarıda özetlenen bilgilerden anlaşıldığı gibi şarap dışındaki alkollü içkiler bizzat necis olmayıp, içilmeleri haramdıer. Fakat elbiseye veya namaz yerine dökülmeleri namazın sihhatine mani değildir. Kolonya da bu hükmün içersine girer. İçmemek kaydıyle değişik amaçlar için kullanılmasında Hanefi mezhebine göre bir sakınca yoktur. Kaynak: İlmihal, İslam ve Toplum, TDV, İslami Araştırmalar Merkezi
 

mynamessq

New member
Katılım
21 Ağu 2007
Mesajlar
12
Tepkime puanı
2
Puanları
0
Yaş
35
esselamun aleykum kardeşlerim.mücahit kardşimin söylediklerine aynen katılıyorum.yalnız benim bu konu da bilgim şöyle.kolonyada ki etil alkol abdestliyken sürülünce abdesti bozmak gibi bir hükmü vardır.yalnız kolonyadaki etil alkol uçucu bir madde dir ki bir süre sonra vücüdu terk eder sadece kokuyu sağlayan malzeme kalır vücütta.ve namaza bir manisi yoktur.
 

khan19556

New member
Katılım
11 Ocak 2007
Mesajlar
992
Tepkime puanı
2
Puanları
0
Yaş
44
Konum
Sancaðýn düþtüðü yerden
Hanefi mezhebine göre kolonyanın içinde bulunan alkol necis olmadığı için elbiseye veya bedene değmesi halinde abdest ve namaza mani değildir. Ancak şafii mezhebinde necis olduğu için abdesti bozmasa da namaza manidir.

Bakara Sûresinin “hamr” ile ilgili âyetlerinin tefsirinde Elmalılı Hamdi Yazır bu konuda şu hususlara temas etmekte ve şöyle demektedir: “Üzüm şarabından yapılmayan ispirto, bira vesaire müskirat içilemezse de elbiseye veya bedene sürülmesi de namaza mâni olur diye iddia edilemez.” ( Hak Dini Kur’ân Dili, 2: 763.)
 

bcetin811

AMEL-Ý SALÝH
Katılım
27 Eyl 2006
Mesajlar
1,495
Tepkime puanı
110
Puanları
0
Yaş
43
Konum
Hayatýn içinden
Kolonya kullanamının tamamen niyete göre olduğunu düşünüyorum..Misafire ikram edilen kolonya iyi niyetin göstergesidir..Evde içki kalmadığı zaman tepeye dikilen kolonya hakkında yorum yapmaya gerek yok:)..Bence bir miktar kolonya sadece serinlemek için kullanıldığında haram kapsamına girmez diye düşünüyorum...Çünkü bu alkolün bambaşka bir etkisidir..Nasıl ki üzüm dalından koparılıp yendiği zaman vitamin deposu, ama ezilip bırakıldığında sarhoşluk verici bir meyve ise alkolde aynı şekilde ele alınmalıdır...
 

yavuzburak

New member
Katılım
1 Nis 2007
Mesajlar
417
Tepkime puanı
74
Puanları
0
Kolonya kullanamının tamamen niyete göre olduğunu düşünüyorum..Misafire ikram edilen kolonya iyi niyetin göstergesidir..Evde içki kalmadığı zaman tepeye dikilen kolonya hakkında yorum yapmaya gerek yok:)..Bence bir miktar kolonya sadece serinlemek için kullanıldığında haram kapsamına girmez diye düşünüyorum...Çünkü bu alkolün bambaşka bir etkisidir..Nasıl ki üzüm dalından koparılıp yendiği zaman vitamin deposu, ama ezilip bırakıldığında sarhoşluk verici bir meyve ise alkolde aynı şekilde ele alınmalıdır...



Güzel cevap olmuş... :) Güldürdünüz...:p (yanlış anlaşılma olmasın kasttım kullandığınız uslup içindir)
 
Üst Alt