Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Kalem süresi'nin 10-11-12-13-14 fazileti

unzurna

New member
Katılım
12 Ocak 2007
Mesajlar
542
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Yaş
57
Kardeşlerim Kalem süre 10-11-12-13-14 de betimlenen kişileri nasıl ayır edeceğiz. Hiç düşündünüz mü? Neyi baz alarak kullanacağız. Bu ayetleri ilk okuduğumda iyi de bunu nasıl insanlara zan yapmadan uygulayağım diye düşündüm. Sizce nasıl uygulayacağız:confused:
10. Tanıma şunların hiç birini; çok yemin eden o aşağılık,
11. gammaz, koğuculukla gezer,
12. hayrı engelleyen, saldırgan, vebal yüklü,
13. zobu (kaba), sonra da takma (soysuzlukla damgalı),
14. mal ve oğulları var diye.
 

Mücahid

New member
Katılım
17 Mar 2007
Mesajlar
2,553
Tepkime puanı
223
Puanları
0
Yaş
57
Konum
Tr
10-14 Bu ayetler bize bir insan prototipi tanıtmakta ve bize o tip bir insanın hasletleri,olaylara yaklaşımı ve nasıl tavır almamız gerektiği anlatılmakta.
Bu insanların kalbinde bulunan hastalık onları hep kendi nazarlarında hemde toplum nazarında aşağılık ve zelil bir duruma düşürürki,bu insanlar her söylediği sözün inanılmayacağı zannını taşıyarak biten her konuşmasının arkasına bir yemin eklemeyi adet haline getirir.Ayette geçen hayr kelimesi arapcada hem mal hemde iyilik için kullanıldığına göre önce mal olarak kullanıldığını var sayalım:O zaman şöyle bir mana çıkar ortaya:"O çok cimri bir insandır ve zerre kadar hiç kimseye bir hayırda bulunmaz.Eğerki iyilik manasında kullanıldığını düşünürsekte o zaman mana"Her iyi işe karşı çıkar ve diğer insanların islama girmelerine engel olur" bu şekilde tezahür eder.
Ayette geçen utullin kelimesi arabcada çok yemek yiyen ve sıhhatli kişi için kullanıldığı gibi,Kavgacı,geçimsiz ve kötü ahlaklı kişi olarakta kullanılır.Ayetlerin sıyak ve sıbakı zaten hangi manada kullanıldığını belirtiyor.yani biz utullin kelimesinden kavgacı geçimsiz ve kötü ahlaklı kişi tanımını anlamalıyız.
Metinde geçen "zenim" kelimesi arap dilinde Zina mahsulü çocuk manasında kullanılmaktadır.Yani bir kimse ailenin ferdi değilken aileden sayılmakta.
Said ibni cübeyr ve şa'bi bu kelimenin kötü şöhret sahibi insanlar içinde kullanıldığını söylemekteler.
Bu ayette özel olrak kimin kasdedildiği hakkında müfessirler ihtilafa düşmüştür.Bazıları bunun Velid bin muğiyre olduğunu,bazılarıda Esved bin Abdi yagus olduğunu söylüyorlar.Bu sıfatların Ahnes bin Şureyke ait olduğunuda söyleyenler vardır.Kuran-ı kerimde bu kişinin isminin zikredilmesinden anlıyoruzki
bu şahıs mekkede bu özellikleri ile çok meşhur birisi idi ve o yüzden ismi anılmaya gerek görülmemiştir.Allahu alim.
Ayetlerin devamında Allah teala o tınette olan insanı bize tanıtmaya devam ediyor."Mal ve evladı çok diye ona aldırış etme" Diğer bir manada "Mal ve evladı fazla olduğundan dolayı kibirlidir.Bu yüzden Ayetlerimiz onlara okunduğu zaman bu ekilerin masallarıdır" der.

Bu ayetlerin ışığında rabbimizin açık ve net bir şekilde anlattığı sıfatları taşımamak ve taşıyan kişiler içinde gereken önlemleri almak bize kalmış bir görevdir.Kardeşimizin endişe ettiği suizanna girmeden bunu nasıl yapacağız konusuna gelir isek,zaten ayetler çok açık bir şekilde anlatmış bu endişenin yersiz olduğu kanaatindeyi.

1-Bu insan her sözünde yemin eder.
2-Bu insan iyilik yapmaktan kaçınır.
3-Bu insan fertlerin iyiliğini istemez,iyilik yapacak olanada engel olur.
4-Bu insan cimridir.Hayır yapmaz.
5-Bu insan kötü ahlaklı ve kavgacıdır.
6-Bu insan gizliden yada açıktan laf taşır,insanlar arasında fitneye sebep olur.
7-Bu insan kibirlidir malı ve evlatları ile öğünür.
8-Eğer bu insanın yanında Allah'ın ayetlerini okursanız,bu eskilerin masallarıdır der.

Eğer muhatap olduğumuz insanda bunlara uyan hal ve sözler varsa,işte o kişi Allah'ın bize tanıttığı kişidir vesselam.

Nasihatler musibetlerden evla olsun inşaallah
 

unzurna

New member
Katılım
12 Ocak 2007
Mesajlar
542
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Yaş
57
Allah razı olsun. Ama benim burada varmaya çalıştığım konu şimdi karşımdaki insanda bunların bir tanesi bulunuyorsa ötekileri mevcut değil ise ne yapacağız? O insan ile görüşmeyecekmiyiz. Ne kadarı olursa olur??
 

Mücahid

New member
Katılım
17 Mar 2007
Mesajlar
2,553
Tepkime puanı
223
Puanları
0
Yaş
57
Konum
Tr
Kardeş bunlardan bir tanesi bu insanda vardır ve bu insana bu yaptığının onu nasıl bir kötülüğe sürüklediğini anlatırsın.Anlarsa kendi hayrına anlamazsada kendi zararına.Dikkat ederseniz Rabbimizin bu kimsenin ismini bile zikretmeye gerek duymamışki bu insanın üzerine elbise gibi oturmuş bu anlatılan vasıflar.Yani bu vasıflarla nam salmış bir insan.Ama bu zannedersem karşıdaki insanın tavrı ve senin algılamanla alakalı bir durum.Yani bu adamda şu kadar şu varsa bu kadar bu varsa ben o insanla görüşmemeyi tercih edebilirim ama sen görüşerek onu kazanma yada doğru yola ulaşmasına vesile olmak istersin yani bu konu biraz insanın kendisi ile alakalı bir durum.
 

ÇAPANOÐLU

New member
Katılım
8 Eki 2006
Mesajlar
803
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Kardeşlerim Kalem süre 10-11-12-13-14 de betimlenen kişileri nasıl ayır edeceğiz. Hiç düşündünüz mü? Neyi baz alarak kullanacağız. Bu ayetleri ilk okuduğumda iyi de bunu nasıl insanlara zan yapmadan uygulayağım diye düşündüm. Sizce nasıl uygulayacağız:confused:
10. Tanıma şunların hiç birini; çok yemin eden o aşağılık,
11. gammaz, koğuculukla gezer,
12. hayrı engelleyen, saldırgan, vebal yüklü,
13. zobu (kaba), sonra da takma (soysuzlukla damgalı),
14. mal ve oğulları var diye.



Hernekadar bugün yazı yazmak istemese de canım, sadece şunu söyleyim, bu konuya geniş bir yorum hazırlayıp asağım, bana bir gün müsade kardeş..
 

unzurna

New member
Katılım
12 Ocak 2007
Mesajlar
542
Tepkime puanı
4
Puanları
0
Yaş
57
Hernekadar bugün yazı yazmak istemese de canım, sadece şunu söyleyim, bu konuya geniş bir yorum hazırlayıp asağım, bana bir gün müsade kardeş..

Sana istediğin kadar müddet abicim. Hayıra varacağını bildiğim için sabırsızlıkla bekliyorum.:)
 

ÇAPANOÐLU

New member
Katılım
8 Eki 2006
Mesajlar
803
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Sana istediğin kadar müddet abicim. Hayıra varacağını bildiğim için sabırsızlıkla bekliyorum.:)




8 ve 9. Ayetler:



O halde yalanlayıcılara itaat etme!



Arzu ettiler ki, sen onlara yağ çeksen/ yaltaklanıversen onlar da sana yağ

çekeceklerdi/ yaltaklanacaklardı.



Ayetlerdeki ifadeden, yağ çekmenin/ yaltaklanmanın uzlaşma için dahi olsa, Rabbimiz tarafından tavsiye edilmeyen bir davranış olduğunu anlıyoruz.



10 – 14. Ayetler:



Ve çok yemin eden, aşağılık,



alaycı, gammaz, koğuculuk için gezip duran,



hayrı engelleyen, saldırgan, günaha batmış,



kaba/ obur, sonra da kötülükle damgalı, asalak olanların hiçbirisine



mal ve oğulları var diye, itaat etme.



“Za malin ve benin” ifadesi; “mal ve oğul sahibi olsalar bile” demektir. Bu, çok sayıda taraftarı olmak, geniş çevreli olmak anlamında bir Arap deyimidir.

Alak suresinde “…insan kendini yeterli gördüğünde (zengin olduğuna inandığında) kesinlikle azar (tuğyan eder)” şeklinde ifade edilen özdeyişin ayrıntıları, burada açıklanmaktadır.

Bu ayetlerde, dine karşı savaşanların nitelikleri sayılmıştır:

Hallaf: Olur-olmaz şeye yemin eden.

Mehin: Aşağılık.

Hemmaz: Alaycı, başkalarını küçük gören.

Nemim: İnsanlar arasında lâf getirip götüren.

Mennaın lilhayr: Hayırlara engel olan.

Mu’ted: Haddi aşan, azgın.

Esim: Alabildiğine günahkâr.

Utul: Kaba, obur, ahlâksız

Zenim: Asalak



Bu nitelemelerde, Dar-ün Nedve (Mekke’nin Halk Meclisi) üyeleri; Velid b. Muğîre, Ahnes ibn Şerik, Esved b. Yeğus ve Ebu Cehil anlatılmaktadır. Biyografileri incelendiğinde bu tâğutlar çetesinin, yukarıdaki ayetlerde belirtilen nitelikleri taşıdıkları görülüyor.

Bazı yorumcular “ zenim” sözcüğüyle Velid b. Muğîre’nin soysuzluğu, piçliği yüzüne vuruluyor gibi tefsirler yapmışlardır. Biz buna katılmıyoruz. Bir kimsenin veled-i zina oluşu o kimsenin suçu değildir. Böyle bir durum varsa, bundan o kimsenin ana-babası sorumludur. Başkalarının suçundan dolayı bir kimsenin ithamı İslamî anlayışa terstir.
 

ÇAPANOÐLU

New member
Katılım
8 Eki 2006
Mesajlar
803
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Bu gün kafam yerinde değil, bu kafa ile ancak bu kadar oldu, devam ederiz inş..
 

nurþeyma

New member
Katılım
7 Nis 2007
Mesajlar
302
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Kardeşlerim Kalem süre 10-11-12-13-14 de betimlenen kişileri nasıl ayır edeceğiz. Hiç düşündünüz mü? Neyi baz alarak kullanacağız. Bu ayetleri ilk okuduğumda iyi de bunu nasıl insanlara zan yapmadan uygulayağım diye düşündüm. Sizce nasıl uygulayacağız:confused:
10. Tanıma şunların hiç birini; çok yemin eden o aşağılık,
11. gammaz, koğuculukla gezer,
12. hayrı engelleyen, saldırgan, vebal yüklü,
13. zobu (kaba), sonra da takma (soysuzlukla damgalı),
14. mal ve oğulları var diye.



Bu ayetlerde, dine karşı savaşanların nitelikleri sayılmıştır:

Hallaf: Olur-olmaz şeye yemin eden.

Mehin: Aşağılık.

Hemmaz: Alaycı, başkalarını küçük gören.

Nemim: İnsanlar arasında lâf getirip götüren.

Mennaın lilhayr: Hayırlara engel olan.

Mu’ted: Haddi aşan, azgın.

Esim: Alabildiğine günahkâr.

Utul: Kaba, obur, ahlâksız

Zenim: Asalak


Bu sayılanlır gerçekten önemli maddeler, Vahyin insandaki inşaasını gözler önüne seren ayrıntılar, tebrikler
 

ÇAPANOÐLU

New member
Katılım
8 Eki 2006
Mesajlar
803
Tepkime puanı
1
Puanları
0




Bu ayetlerde, dine karşı savaşanların nitelikleri sayılmıştır:

Hallaf: Olur-olmaz şeye yemin eden.

Mehin: Aşağılık.

Hemmaz: Alaycı, başkalarını küçük gören.

Nemim: İnsanlar arasında lâf getirip götüren.

Mennaın lilhayr: Hayırlara engel olan.

Mu’ted: Haddi aşan, azgın.

Esim: Alabildiğine günahkâr.

Utul: Kaba, obur, ahlâksız

Zenim: Asalak


Bu sayılanlır gerçekten önemli maddeler, Vahyin insandaki inşaasını gözler önüne seren ayrıntılar, tebrikler



Allah İnsanla konuşmak istesin ama anlayamadığı şeylersöylesin. Bu tip eksikliklerden Rabbimizi tenzih ederiz. Yine iddia ediyorum, anlamak isteyene Kur'an kendini açar, istemeyene kim ne yapabilir ki..
 
Üst Alt