Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

İmâmı Azamın Fıkıhtaki Mesleği

bekir

sadece bir kul
Yönetici
Katılım
10 Eyl 2007
Mesajlar
8,132
Tepkime puanı
5,971
Puanları
113
Konum
Daðlardan, yaylalardan
Büyük müctehid Ebû Hanîfe (R.A.), fıkhı mezhebini, iki kısım delil üzerine kurmuştur:

1-) Edille-i Asliyye (= Aslî deliller)

a)- Kitab
b-) Sünnet
c-) İcma
d-) Kıyâs

2-) Edille-i Fer'iyye (= Fer'î Deliller)

a-) İstihsan
b-) İstihsab
c-) Tahkîm-i hâl
d-) Örf ve Âdet

Bu fer'i deliller, kitap, sünnet ve icmaa muhalif olamaz.
İmâm-ı A'zam'a göre, bir mes'ele hakkındaki şer'î hükmü belirlemek için, önce Kitâbullaha (Kur'an-ı Kerîm'e) müracaat edilir.
Ve, Şârii Mübîn olan Allahu Teâlâ'nm kendi Kitâb-ı Kerîm'de serâhaten veya delâleten beyân buyurduğu ahkâma göre amel edilir.
Sonra, Fahr-i Kâinat (S.A.V.) Efendimizin sünneti seniyyelerine müracaat edilir.
Bunlarda hükmü bulunmayan bir mes'ele hakkında ise, ashâb-ı kiramın veya müctehidîn-i izamın —bu hususta icma'Iarı varsa, O icmâlarına müracaat edilir.

Şayet, hükmü, kitap, sünnet veya icma ile serâhaten sabit olmayan bir mes'ele karşısında kalınırsa; bu durumda da, kıyâs-ı fu-kahâ denilen delile müracaat edilir.
Şayet, bir mes'ele ilgili hüküm, bu asli delillerin hiç biri ile çıkarılamazsa; o zaman, İmâm Ebû Hanîfe hazretlerine göre, fer'i delillere başvurulur.
Görüldüğü gibi, İmâm-ı A'zam'ın fıkıhtaki mesleği/mezhebi, tamamen şer'î kaidelere istinat eder; hikmet ve maslahat kaidelerine uygun düşer.

Hanefi fıkhı, İslam hukuk müesseselerinin en seçkinlerinden biridir. Hanefî fakıyhlerine ehl-i rey, ehl-i kıyâs denilmesi, sadece bir ıstılahtır. Yoksa, Bu mezhebde, bazı mes'elelerin hükümlerinin, sadece şahsî rey'e dayandırıldığı asla iddia edilemez.

Hatta, hanefî mezhebi, hadîs-i şerifler için, diğer mezheplerden daha geniş bir tatbik sahası açık bulundurmuştur. Bu hakikat, usûl-i fıkıh kitaplarına bakıldığı zaman, açık bir şekilde anlaşılır.
Meselâ: Hanefî Mezhebinde, fakih ve müctehid olan bir râvînin naklettiği bir hadîs-i şerîf kıyâsa tercih olunur. O hadîs, kıyâs'a muhalif olsa bile hüküm böyledir.

Mâlikî Mezhebinde ise, kıyâs'a muhalif olan hadîs, kabul edilmez.
Bu hususta, Hanefi Mezhebinin büyük imamlarından Fahrü'l-İslam Pezdevî şöyle diyor:

"Râvî, Hülefâi Râşidîn gibi müctehidlerden ise, onun haberi, her hâlde, kıyâsa takdim olunur. Şayet râvî, yalnız zabt ve adaletle mâruf olur da, fakih ve müctehit olmak bakımından meşhur olmazsa; asıl olan, bu durumda yine haber ile amel olunmaktır. Ancak, bu haber bilumum, kıyâslara muhalif olursa, o zaman rey ve kıyâs yolları, büsbütün kapanmasın diye bu haber terk edilir."

İmâm-ı A'zam Ebû Hanîfe (R.A.)'nin "bütün içtihatları, İmâm Ebû Yûsuf ve diğer talebelerince toplanmış ve yazılmıştır.
 
Üst Alt