Enver Ýstek
metin mete
- Katılım
- 27 Ara 2005
- Mesajlar
- 3,935
- Tepkime puanı
- 1,023
- Puanları
- 0
- Yaş
- 61
İBADET
Arapça bir sözcük olan “ibadet”, mastardır.
Sözlük anlamı;
1.kulluk yapmak,
2.kölelik etmek,
3.kayıtsız şartsız teslim olmak,
4.itaat etmek,
5.boyun eğmek demektir.
İnsanların belirli kişilere, güçlere, ideolojilere, otoritelere gösterdikleri mutlak itaat ve tamamen teslimiyet bu kapsamdadır.
Bunun örneğini Kur`an, Müminun suresinin 45-47. ayetlerinde anlatılan Firavun ile İsrail oğullary ilişkisinde vermiştir.
Müminun 45-47:"Sonra, Mûsa ile kardeşi Hârun'u mucizelerimizle, açık bir kanıtla gönderdik;Firavun'a ve kodamanlarına. Ancak kibre saptılar, çünkü kendilerini büyük gören bir topluluktu onlar.Şöyle dediler: "Kendilerine bağlı toplum bize kulluk-kölelik ederken, biz kalkıp bizim gibi iki insan olan şu adamlara mı inanacağız?"
Dinî açıdan ise ibadet;
*Kulun sahibine/yaratanına karşı,
*Sahibi/yaratanı tarafından verilen görevleri
kayıtsız şartsız kabullenip yerine getirmesi demektir.
Gerçekte de Allah bir talimatname (Kur`an) ile kullarına bir takım görevler bildirmiş ve bu görevlerin dünyada, kayıtsız şartsız bir itaat ve teslimiyet içinde yapılmasını istemiştir.
Seçtiği peygamber de usta bir öğretmen gibi verilen görevleri önce kendisi uygulamış, sonra diğer kullara göstermiş ve öğretmiştir.
İşte ibadet/kulluk yapmak; yukarıda bahsedilen görevlerin kullar tarafından yerine getirilmesidir.
Bir başka ifade ile ibadet; Allah`ın hoşnut ve razı olduğu bütün eylem ve davranışlarda bulunmak suretiyle Allah`a gösterilen saygı ve hürmetin en yüksek derecesinin sergilendiği bir tutumdur.
Ancak, ibadet kelimesi dilimize Türkçe bir karşılık verilmeden aynen alındığı için, geniş halk kesimleri anlamını tam olarak bilmedikleri bu kavramdan, yine anlam ve içeriğini bilmedikleri üç-beş tane davranışı anlar olmuşlardır.
Oysa ibadet, “İslâm`ın şartı beştir” gibi belirli davranışlarla sınırlı değildir.
Allah`a ibadet etmek;
*İnsanın her adımında,
*Her hareketinde,
*Her sözünde,
O`nun koyduğu kurallara uymak,
O`nun hükümlerini yerine getirmek
O`nun gösterdiği yoldan yürümek demektir.
Yalnyzca O`ndan yardım istemek,
Yalnyzca O`ndan korkmak,
O`ndan başkasını veli edinmemek,
O`ndan başka koruyucu ve kollayıcı kabul etmemek
Yalnızca O`na dayanmak,
Yalnızca O`na güvenmek,
Yalnızca O`na sığınmak...
Allah`a ibadetin boyutlarını oluşturur.
İbadetin sadece Allah`a yapılacağı ise Kur`an`da tekrar tekrar vurgulanmış, peygamber bile olsa Allah`tan başkasına yapılacak ibadetin şirk olacağı açıkça belirtilmiştir.
Her şeyin yaratıcısı olan Allah, yarattığı kulları için belirlediği davranış ve yaşam tarzını, kullarına çeşitli şekillerde bildirmiş ve en son olarak bütün bu bildirileri Kur`an`da toplamıştır.
Bu gerçekler ışığı altında “ibadet”; Allah tarafından, bir talimatname (Kur`an) ile kullara bildirilen görevlerin, kullar tarafından kayıtsız şartsız itaat edilerek ve teslimiyet gösterilerek (boyun eğilerek) dünyada yapılmasıdır.
Öyleyse “ibadet”, halk arasında yaygınlaştığı gibi sadece üç-beş ameli yapmaktan ibaret değildir.
“İbadet”, Allah`ın kulluk talimatnamesinde (Kur`an`da) vermiş olduğu görevlerin tümünü yapmaktır, hepsini uygulamaktır.
Bu durumda kulların ilk görevleri arasında; okumak, yazmak, temiz olmak, çevredekileri uyarmak, yetimleri himaye etmek, yetimlerin mallarını yememek, daima helal kazanıp-yemek, marufu emredip münkerden nehyetmek (toplumda aktif olup, iyi ve güzeli emretmek kötülüklere de engel olmak), doğru, dürüst ve güvenilir olmak, ölçü ve tartıda hile yapmamak, rüşvet almamak-vermemek, zina ve fuhuştan uzak durmak gibi görevler sayılabilir.
Hâl böyleyken, Allah`ın vermiş olduğu görevlerin yüzlercesini arka plâna atıp, halk arasında sloganlaşan şekliyle “İslâm`ın şarty beştir” gibi kabuller, İslâm dinine ihanettir.
Kulluk talimatnamesinde (Kur`an`da) yer alan her emir, her yasak, her öneri, birinci derecede önemli ve birbirleriyle eş değerde olan görevlerdir.
İslâm dininde sloganlaşmış herhangi bir şart ve kabul olmayıp, İslâm`ın tek şartı; Allah`a teslim olmaktır.
Yani, Allah`ın kulluk talimatnamesinde (Kur`an`da) verdiği görevlerin tümünü, emirlerini, yasaklarını, önerilerini aynen kabul edip uygulamaktır.
İbadet (kulluk) yapmanın amacı, bir sosyal varlık olan insanı olgunlaştırmaktır. Ve böylece bilgilendirilmiş, eğitilmiş, olgunlaşmış, zararlı uçları törpülenmiş insanlarla toplumda huzur ve barışı temin etmektir.
İnsan yaratılışında
“zalim,cahil, nankör,zayıf, cimri, âciz, hırslı,huysuz, şehvet ve mal düşkünü, egoist, tembel, vahşî, sadist, ...” özelliklerle yaratılmıştır.
Not;alinti.
Arapça bir sözcük olan “ibadet”, mastardır.
Sözlük anlamı;
1.kulluk yapmak,
2.kölelik etmek,
3.kayıtsız şartsız teslim olmak,
4.itaat etmek,
5.boyun eğmek demektir.
İnsanların belirli kişilere, güçlere, ideolojilere, otoritelere gösterdikleri mutlak itaat ve tamamen teslimiyet bu kapsamdadır.
Bunun örneğini Kur`an, Müminun suresinin 45-47. ayetlerinde anlatılan Firavun ile İsrail oğullary ilişkisinde vermiştir.
Müminun 45-47:"Sonra, Mûsa ile kardeşi Hârun'u mucizelerimizle, açık bir kanıtla gönderdik;Firavun'a ve kodamanlarına. Ancak kibre saptılar, çünkü kendilerini büyük gören bir topluluktu onlar.Şöyle dediler: "Kendilerine bağlı toplum bize kulluk-kölelik ederken, biz kalkıp bizim gibi iki insan olan şu adamlara mı inanacağız?"
Dinî açıdan ise ibadet;
*Kulun sahibine/yaratanına karşı,
*Sahibi/yaratanı tarafından verilen görevleri
kayıtsız şartsız kabullenip yerine getirmesi demektir.
Gerçekte de Allah bir talimatname (Kur`an) ile kullarına bir takım görevler bildirmiş ve bu görevlerin dünyada, kayıtsız şartsız bir itaat ve teslimiyet içinde yapılmasını istemiştir.
Seçtiği peygamber de usta bir öğretmen gibi verilen görevleri önce kendisi uygulamış, sonra diğer kullara göstermiş ve öğretmiştir.
İşte ibadet/kulluk yapmak; yukarıda bahsedilen görevlerin kullar tarafından yerine getirilmesidir.
Bir başka ifade ile ibadet; Allah`ın hoşnut ve razı olduğu bütün eylem ve davranışlarda bulunmak suretiyle Allah`a gösterilen saygı ve hürmetin en yüksek derecesinin sergilendiği bir tutumdur.
Ancak, ibadet kelimesi dilimize Türkçe bir karşılık verilmeden aynen alındığı için, geniş halk kesimleri anlamını tam olarak bilmedikleri bu kavramdan, yine anlam ve içeriğini bilmedikleri üç-beş tane davranışı anlar olmuşlardır.
Oysa ibadet, “İslâm`ın şartı beştir” gibi belirli davranışlarla sınırlı değildir.
Allah`a ibadet etmek;
*İnsanın her adımında,
*Her hareketinde,
*Her sözünde,
O`nun koyduğu kurallara uymak,
O`nun hükümlerini yerine getirmek
O`nun gösterdiği yoldan yürümek demektir.
Yalnyzca O`ndan yardım istemek,
Yalnyzca O`ndan korkmak,
O`ndan başkasını veli edinmemek,
O`ndan başka koruyucu ve kollayıcı kabul etmemek
Yalnızca O`na dayanmak,
Yalnızca O`na güvenmek,
Yalnızca O`na sığınmak...
Allah`a ibadetin boyutlarını oluşturur.
İbadetin sadece Allah`a yapılacağı ise Kur`an`da tekrar tekrar vurgulanmış, peygamber bile olsa Allah`tan başkasına yapılacak ibadetin şirk olacağı açıkça belirtilmiştir.
Her şeyin yaratıcısı olan Allah, yarattığı kulları için belirlediği davranış ve yaşam tarzını, kullarına çeşitli şekillerde bildirmiş ve en son olarak bütün bu bildirileri Kur`an`da toplamıştır.
Bu gerçekler ışığı altında “ibadet”; Allah tarafından, bir talimatname (Kur`an) ile kullara bildirilen görevlerin, kullar tarafından kayıtsız şartsız itaat edilerek ve teslimiyet gösterilerek (boyun eğilerek) dünyada yapılmasıdır.
Öyleyse “ibadet”, halk arasında yaygınlaştığı gibi sadece üç-beş ameli yapmaktan ibaret değildir.
“İbadet”, Allah`ın kulluk talimatnamesinde (Kur`an`da) vermiş olduğu görevlerin tümünü yapmaktır, hepsini uygulamaktır.
Bu durumda kulların ilk görevleri arasında; okumak, yazmak, temiz olmak, çevredekileri uyarmak, yetimleri himaye etmek, yetimlerin mallarını yememek, daima helal kazanıp-yemek, marufu emredip münkerden nehyetmek (toplumda aktif olup, iyi ve güzeli emretmek kötülüklere de engel olmak), doğru, dürüst ve güvenilir olmak, ölçü ve tartıda hile yapmamak, rüşvet almamak-vermemek, zina ve fuhuştan uzak durmak gibi görevler sayılabilir.
Hâl böyleyken, Allah`ın vermiş olduğu görevlerin yüzlercesini arka plâna atıp, halk arasında sloganlaşan şekliyle “İslâm`ın şarty beştir” gibi kabuller, İslâm dinine ihanettir.
Kulluk talimatnamesinde (Kur`an`da) yer alan her emir, her yasak, her öneri, birinci derecede önemli ve birbirleriyle eş değerde olan görevlerdir.
İslâm dininde sloganlaşmış herhangi bir şart ve kabul olmayıp, İslâm`ın tek şartı; Allah`a teslim olmaktır.
Yani, Allah`ın kulluk talimatnamesinde (Kur`an`da) verdiği görevlerin tümünü, emirlerini, yasaklarını, önerilerini aynen kabul edip uygulamaktır.
İbadet (kulluk) yapmanın amacı, bir sosyal varlık olan insanı olgunlaştırmaktır. Ve böylece bilgilendirilmiş, eğitilmiş, olgunlaşmış, zararlı uçları törpülenmiş insanlarla toplumda huzur ve barışı temin etmektir.
İnsan yaratılışında
“zalim,cahil, nankör,zayıf, cimri, âciz, hırslı,huysuz, şehvet ve mal düşkünü, egoist, tembel, vahşî, sadist, ...” özelliklerle yaratılmıştır.
Not;alinti.