Hilenin caiz olup-olmadığı hususunda, âlimlerimizin yolu şudur:
Her hangi bir hîle ile bir adam, başkasının hakkını ibtâl ediyor veya ona bir şüple idhal ediyorsa yahut bâtılı hak gösteriyorsa, işte bu hîle mekruhadır; caiz değildir.
Bir hîle ki, onunla, bir kimse haramdan kurtulmak veya onunla helâle ulaşmak istiyorsa; işte bu hîle güzeldir, caizdir. Bu nevi hîlenin cevazında aslolan Allahu Teâlâ'nın şu kavlidir:
« Eline bir demet sap al da, onunla zevcene vur; yemininde durmazlık etme."
Bu, Eyyub Peygamber (A.S.yın yemin ederek: "Elbette sana yüz sopa vuracağım. demesinden dolayı, ona, yemininden selâmete çıkarmayı öğretmektir.
Bütün âlimler, bu âyetin hükmünün mensuh olmadığı üzerinde birleşmişlerdir.
Sahih olan yol da budur. Zehîyre'de de böyledir.
Fetevai Hindiyye
Her hangi bir hîle ile bir adam, başkasının hakkını ibtâl ediyor veya ona bir şüple idhal ediyorsa yahut bâtılı hak gösteriyorsa, işte bu hîle mekruhadır; caiz değildir.
Bir hîle ki, onunla, bir kimse haramdan kurtulmak veya onunla helâle ulaşmak istiyorsa; işte bu hîle güzeldir, caizdir. Bu nevi hîlenin cevazında aslolan Allahu Teâlâ'nın şu kavlidir:
« Eline bir demet sap al da, onunla zevcene vur; yemininde durmazlık etme."
Bu, Eyyub Peygamber (A.S.yın yemin ederek: "Elbette sana yüz sopa vuracağım. demesinden dolayı, ona, yemininden selâmete çıkarmayı öğretmektir.
Bütün âlimler, bu âyetin hükmünün mensuh olmadığı üzerinde birleşmişlerdir.
Sahih olan yol da budur. Zehîyre'de de böyledir.
Fetevai Hindiyye