Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Hidayetteki buluslar odule layiktir

EHLÝ-SUNNET

New member
Katılım
23 Eyl 2006
Mesajlar
223
Tepkime puanı
45
Puanları
0
Yaş
46
Web sitesi
www.dinimislam.com
Hidayetteki buluslar odule layiktir(Vahhabilerden sakinin)

Hidayetteki Buluslar ,Odule Layiktir :
Jarir Ibn ^Abdullah ‘in rotasindan, Imam Muslim ‘in nakletmis oldugu hadith in anlami sudur :<<<Islam’da iyi bir bid^ah(Dinde kabul edilebilir ve Dine uyumlu bulus vede diger bir sekilde soylenmek istenirse ; hidayetin buluslari)icat eden kisi,onun odulune ve onunla pratik edenlerin aldiklari odulleri azaltmaksizin, Yargilama Gunu’ne kadar onunla pratik edenlerin kazandiklari odullere kendiside sahip olur.Islam’da ,kotu bir bid^ah(Dinde kabul edilemez ve Dine uyumsuz bulus vede diger bir sekilde soylenmek gerekirse ; dalaletin buluslari)icat eden kisi,onun gunahini ve onunla pratik edenlerin aldiklari gunahlari azaltmaksizin, Yargilama Gunu’ne kadar onunla pratik edenlerin kazandiklari gunahlara kendiside sahip olur.>>>
Sahih sinifinda oldugu saptanan bu hadith,Islam’da iyi buluslarin gecerliligini acikladigi icin,bir esastir.Iyi bulus ,”sevilen bulus” olarakta isimlendirilebilir.Cok sevgili Peygamberimiz Muhammad(Sallallahu ^alayhi wa sallam) ‘in bu hadith si ;Ilim sahibi insanlar tarafindan icat edilen ve Peygamberimizin Sunneti ile Allah’in Kitabi ‘na uyumlu bid^ah larin iyi bulus olduklarini ve odule layik olduklarini ifade eder.
Cok sevgili Peygamberimizin bu hadithi ;cok yoksul insanlardan olusmus bir grubun,Peygamberimizin kendisini gormeye geldiklerinde, aralarinda belirli bir hadisenin olmasina iliskin olarak soylenmistir.Onlar ,o kadar yoksullardi ki,bedenlerinin ust ve alt kisimlarini ortecek bir elbise parcasi almaya gucleri yetmiyordu.Bu yoksulluklarindan oturu onlar ,kendilerinin bas kisimlari icin bir carsafin uzerinde delik acip, bir carsaf parcasiyla kendilerini ortmuslerdi.Bu insanlar, Medine’nin ikametcileri degillerdi.Bununla birlikte onlar, Peygamberimizi gorme ve bulusma arzusu icinde gelmislerdi.Onlarin bu yoksulluk durumlarini gordugunde,Peygamberimizin guzel yuzundeki ifade uzgunluk halini aldi.Bu ihtiyaci olanlarin uzuntulerini kaldirip, onlarin ihtiyaclarini gidermek icin,Peygamberimiz Mu’minleri bagis yapmaya katkida bulunmaya sevk etti.Bir adam ,ayaga kalkip,one gelerek Peygamberimizin elleri arasina birsey koydu.Boylece bu cok yoksul insanlara bagis yapti.Digeri bir bagis icin one geldi ve bir ucuncusu ,bir dorduncusu…Biri yiyecek getirdi ve digeride bir elbise, ki bu boyle devam ederek Peygamberimizin onunde cok buyuk bir miktarin birlesmesine kadar devam etti.Bu zamanda Peygamberimizin yuzunde bir mutluluk ifadesi olustu ve daha onceden yukarida ifade edildigi gibi soyle dedi.<<< Islam’da iyi bir bid^ah(Dinde kabul edilebilir ve Dine uyumlu bulus vede diger bir sekilde soylenmek istenirse ; hidayetin buluslari)icat eden kisi,onun odulune ve onunla pratik edenlerin aldiklari odulleri azaltmaksizin, Yargilama Gunu’ne kadar onunla pratik edenlerin kazandiklari odullere kendiside sahip olur….>>>
Cok sevgili Peygamberimizin bu hadithi,belirli bir hadiseden sonra ifade edilmis olunulmasina ragmen,bu hadith in anlami geneldir.Bu hadith’in yalniz sadakaya uygulanabilecegi iddiasi yalnistir.Cunku Peygamberimiz bu hadith inde genel bir anlam kullanmistir ve “sadakaya harcayan kisiye “ verilecek odulu belirtmemis vede “iyi bir bulusu icat eden kisiye” verilecek odulu belirtmistir.Kur’an ve hadith ile uyum saglayip, dindar Mu’min Alimler tarafindan kesfedilmis bir bulusu bilen bir Mu’minin one adim atip, bunu aciklamasina ve uygulamasina izin veriniz.Cunku Kur’an ve hadith ile uyumlu buluslarin hepsi , Peygamberimizin bahsettigi hadith in kapsami icindedir.Bu hadith ,Islam Dini’nde iyi buluslarin gecerliliginin onaylanmasi ve dogrulanmasinda bir esastir.Bazi insanlar, Peygamberimizden sonra olan herhangi bir bulusun, dalalettekilerin bir bulusu (kotu bulus)oldugunu ,yalnislikla iddaa ediyorlar.Onlarin bu sozleri, Peygaberimizin yukaridaki hadith iyle celiskilidir ve bu sozleri,Peygamberimizin yakin arkadaslari ve onlarin takipcilerinin yaptiklariyla da celiskilidir.
Iyi bir bulusun ornegi olarak, Yahya Ibn Ya^mar tarafindan yapilmis , Kur’an ‘in icindeki bazi Arapca harflerin yukarisina ve asagisina noktalar eklemesini verebiliriz.Peygamberimize verilmis Vahiy’i yazmis olanlar ; Arapca harfler icinde gunumuzde kullanilan noktalar olmaksizin, Kur’an ayetlerini yazdilar.Ornegin Arapcadaki ba’ harfi altinda bir nokta olmaksizin yazildi.Ta’ harfi, uzerinde iki nokta olmaksizin yazildi.Tha’ harfi uzerinde uc nokta olmaksizin yazildi.Kur’an ‘in tamami, harflerin uzerinde ve altlarinda bu noktalar olmaksizin yazilmistir.Peygamberimizin vefatindan belirli bir sure sonra, noktalar eklenmesine baslanildi.
Yahya Ibn Ya^mar ,Arapcada harfler uzerinde noktalar kullanimi gelenegini kesfeden ilk kisidir.Bu degerli sahis,dindar ve guvenilir tabi^in (Peygamberimizin yakin arkadaslarinin takipcileri) in arasindaydi.Onun harfler uzerine noktalar kullanma eylemi, Islam’da iyi bulusu icat edenlerle ilgili Peygamberimizin hadith inde degindiginin kapsami icindedir.Peygamberimiz Muhammad(Sallallahu ^alayhi wa sallam) in yakin arkadaslari, bu bulusa tanik olduklarinda , fikir ayriligina dusmediler ve Onu suclamadilar vede “Peygamberimizin yapmis olmadigini sen yaptin”demediler.Onlar ,Yahya ‘ya “Peygamberimiz ,boyle bir seyi yapmaya acik degildi.Sen bunu yapmaya nasil cesaret edebiliyorsun “ gibi sozler soylemediler.Aksine, Onlar bunun Yahya ‘nin acisindan iyi bir eylem olduguna inandilar .Cunku bu millet icin cok buyuk faydaya sahipti.
Peygamberimizin yakin arkadaslari , Kur’an ‘ i yazdiklarinda , akla yatkin olarak , Arapca’daki noktalari yazmaksizin bunu yaptilar.Bu farkli okuma metodlariyla, Kur’an ‘in Peygamberimize Vahiy olarak gelmis olmasindan dolayidir.Bazi okumalarda, kelime ta’ harfiyle okunulacakti ve diger okumalarda kelime ya’ harfiyle okunulacakti.ta’ ve ya’ harfleri ayni bicim ve tertipte yazinilmasina ragmen,onlar kendi uzerlerine noktalarin konulmasinda farklilik gosterir.Yani ta’ harfi uzerinde iki nokta vardir ve ya’ harfi altinda iki nokta vardir.Noktalar olmaksizin ,kelimeleri yazma tertibi, ya ta’ veya ya’ nin okunulmasi icin izin verirdi. Bunun gibi,harflerden ve kelimelerden derlenmis bir kitap(Noktalar olmasizin)birden fazla okuma icin yeterli olurdu.Bununla birlikte kisi,bu noktalari uygularsa,bu durum sinirlanilmis olur.Bir kitabin icinde farkli okumalardaki bu esneklik cikarilmis olur ve eger kisi farkli bir okumaya gore okumak isterse,bu okumaya uymasi icin,farklica yerlestirilmis noktalar ile kelimeleri tekrar yazmaya kisinin ihtiyaci olacakti.Bu mantiktan oturu , Peygamberin yakin arkadaslari, bu zamandan once noktalari icat etmediler.
Yahya Ibn Ya^mar zamaninda bu bulusun faydasi anlasildiginda , Peygamberimizin yakin arkadaslari sessiz kaldi.Bu zamanda Arap olmayan cok kisiler Islam’a girdiler ve hatalar yapmaksizin noktalari olmayan Kur’an’i okuma, bu Mu’minler icin bir gucluk olusturdu. Yahya kardesimiz bu zorlugu azaltmak icin , Kur’an’a noktalar uyguladi.Yahya kardesimizin bu bulusu, sevilen bulusa guzel bir ornektir.
Bazi yalnis iddialar bid^ah konusunda mevcuttur.Bazisi, “Peygamberimiz zamaninda yapilmamis olup,sonra yapilan herseyin dalalettekilerin bulusudur” diyorlar.Eger kisi bu yalnis iddiayi takip etmek istediginde, hidayettekilerin buluslari kaldirmanin onceliginde, gunumuzdeki Kur’an ‘larin hepsinden noktalama isaretlerinin kaldirilmasi zorunlu olmus olacakti.Ancak Peygamberimizin yakin arkadaslari bunu yapmadilar ve Onlar ,bunun yapilmasini emretmediler.Onlardan sonra,gunumuze kadar gelen butun Mu’minler ,Kur’an’i noktalama isaretleri iceren metinler icinde okumaktadirlar.
Wahhabiler olarak isimlendirilenler, iyi bulusu inkar ediyorlar.Bunlar Saudi Arabistan’in Najd bolgesinden cikmislardir.Peygamberimiz Najd bolgesine olan hosnutsuzlugunu, al-Bukhariyy tarafindan nakledilen hadith te bildirmistir ve hadith in anlami sudur :<<<Musibetler ve fitneler bu bolgeden cikacaktir.>>>
Hadith Alimlerinin tamami arasinda fikir birligi icinde olduklari, diger guzel bulus ornekleride vardir.Hadith Alimleri, Peygamberimizin ve Onun yakin arkadaslarinin yapmadiklari yeni bir sey icat ettiler.Hadith Alimlerinin birlikte yapmis olduklari ,pratik bir oturum duzenlemekti.Burada Alimler,oturuma katilmis dinleyiciler icin, Peygamberimizden geriye giden devamli bir iletisim zinciriyle, Peygamberimizin hadith ini naklederlerdi.Bu ozel oturum, Hadith Alimlerinin bildigi belirli kurallara sahiptiler.Alimler sirasiyla, “Bismillah “ ve sonra “ Al-hamdulillah “ve sonra da “as-Salatu ^ala an-Nabiyy” ve daha sonrada okumasi guzel olan birinin , Kur’an’dan yuksek sesle okumasiyla,oturuma baslamanin sevilen birsey oldugunu ifade ettiler.Oturuma katilanlarin sorularini Hadith Alimine nakleden kisi, Alime “Allah’in merhameti uzerinize olsun………Bunun hakkinda ne diyorsunuz?”seklinde sordugunda , bu noktada Alim ,Onun iletisim zincirini anlatmaya baslar.Yani X bize Y nin rotasindan anlatti.Y de Z nin rotasindan ve bu boyle devam ederek ,hepsi Peygamberimize ulasir.Boyle toplantilar binlerce kisiyi kapsayabiliyordu.Bazi oturumlar icin 30 000 den fazla insan bir araya geldi.Alim, boyle bir oturumda sesini herkese duyuramiyacagi icin ;isittiklerini oturuma katilanlara nakleden nakledici kisileri mevcuttu.
 

EHLÝ-SUNNET

New member
Katılım
23 Eyl 2006
Mesajlar
223
Tepkime puanı
45
Puanları
0
Yaş
46
Web sitesi
www.dinimislam.com
Bu metod, Cok Sevgili Peygamberimiz zamaninda adet degildi.Sahabah zamaninda da boyle bir metod yoktu.Abu Bakr , ^Umar, ^Uthman, ^Abdullah Ibn Abbas, Abu Sa^id al-Khudriyy, ^Abdullah Ibn Mas^ud,Abu Hurayyah, ^Abdullah Ibn ^Umar ve bu isimlerden baska bahsetmedigimiz Peygamberimizin yakin arkadaslarinin hicbiri bu metodu kullanmadilar.Buna ragmen Hadith Alimlerinin hepsi oy birligi icinde ,bu pratigin guzel bir bulus oldugunun kararini verdiler ve bundan kendi kitaplari icinde de bahsettiler.Abu Bakr ^Amr Ibn as-Salah ;AlMuqaddimah(Hadith Ilminin Takdimi)isimli kitabinin icinde ve Al-Hafidh as Suyutiyy; Tadrib ar-Rawi isimli kitabinin icinde ve digerleride bu konuya deginmislerdir.
Bunun dalalettekilerin bulusu oldugunu yalnisca iddia edenler, Hadith Alimlerinin takipcileri olduklarini iddia ediyorlar.Alimler,bu konuda fikir birligine sahipler ve bunun iyi bir bulus(Hidayettekilerin bulusu) oldugunu ifade etmislerdir.Buradan acikca su anlam cikiyor :Islam Alimleri bir yol uzerinde ve bu yalnisca iddia edenler tamamiyla farkli bir yol uzerindedirler.
Wahhabiler, begenilmeyen ve cirkin bir cok bulusu icat etme sucu islediler.Onlarin liderlerinden bazisi, kendi kitaplarinin icine, Peygamberimizin ismini yazdiktan sonra Arapcadaki sad harfini , Peygamberimizin isminin yanina yalnizca yazdilar.Kendi akillarinca bunun amaci ; “ Sallallahu ^alayhi wa sallam “anlamini vermekti. Ancak bu pratigin begenilmedigi hadith Alimlerinin kitaplarinda rapor edilmistir.
Bundan baska Wahhabilerin bazisinin iddiasina gore, ezan bittikten sonra , yuksek sesle as-salatu ^ala an-Nabiyy yi soylemenin muezzin (Ezan okuyan kisi ve diger bir degisle namaza cagri yapan kisi)icin haram oldugudur.Gecmiste Wahhabilerden biri, bu pratigin, kisinin kendi annesiyle zina yapmasi gibi ,o kadar cok haram oldugunu soylemistir.Bu, O Wahhabinin kalbindeki hastaliginin bir ifadesidir.Aksi takdirde,boyle tuhaf kelimeler O nun agzindan cikmazdi. As-salatu ^ala an-Nabiyy ,ezandan once veya sonra soylenilsin ve sesli veya sessiz soylenilsin, guzel bir pratiktir.Cunku Muhammad(Sallallahu ^alayhi wa sallam) Efendimizin bir sozunun anlami sudur:<<<Beni anan kisi, uzerime as-salat soylesin>>>Ezan icinde muezzin, Peygamberimizin ismini anar .Boylece Peygamberimizin uzerine as-salat soylemek ,Onun icin bir sunnettir.Boyle yapmasiyla Peygamberimizin hadith siyle uyum saglar.Peygamberimizin “Sessizce veya fisildama icinde uzerime as-salat soylesin “ demedi “ veya “ Yuksek bir sesle bir as-salat soylesin” de demedi.Peygamberimiz genel bir ifadeyle “Uzerime as-salat soylesin” dedi.Bu hadith , sesli veya fisildama icinde as-salat soylemeyi kapsar.Sozun kisasi, as-salat ‘i yuksek sesle veya fisildama icinde soyleyen kisi bu hadith e uyum saglar.Bazilari bunu yasaklama yetkisini nereden aliyorlar?Onlar bu yetkiye sahip degillerdir ve Peygamberimiz zamaninda bunun yapilmadiginin soyleme bahanesine de sahip degillerdir.Peygamberimiz acikca, iyi bulus icat edenin, onun odulune sahip olacagina ifade etmistir.Ustelik, Peygamberimiz ,kendisini anan kisinin,as-salat ^ala an-Nabiyy soylemesini de istemistir.Yuksek sesle as-salat soylemenin haram oldugunu soyleme yetkisine onlar sahip degillerdir.
Eger bu kisiler,bunun gecerli bir kural oldugunu dusunuyorlarsa ; Peygamberimiz zamaninda yapilmamis herhangi bir sey, dalalettekilerin bulusu olacakti.Bu yalnis usul takip edilirse, Peygamberimizin dogum gununun kutlanmasinin ve muezzinin ezandan sonra Peygamberimize as-salat ^ala an- Nabiyy soylemesinin haram oldugu ortaya cikacak ve mushaf kopyelerinin hepsinden noktalama isaretlerinin kaldirilmasi bu insanlar tarafindan istenecekti.Bununla birlikte onlarin bu kuralinin Islam Dini’nde bir temeli yoktur.Onlar kendi yalnis iddialariyla yalniz birakilir.Onlar begenilmeyen ve cirkin buluslari islemenin tuzagina dustuler.Bunlarin arasinda , Peygamberimizin ismini yazdiktan sonra sad veya sal^am yazmalari, begenilmeyen pratikleri arasindadir.Bu kisiler,begenilmeyen buluslari yapiyorlar ve Islam Dini’nde iyi bulus icat eden Mu’minlerin hakkini ve odulunu inkar etmeyi deniyorlar.
Ozetle, Kur’an, Hadith ve ‘ijma^ ile uyum icinde olup, icat edilmis her bulus,iyi bir bulus olarak siniflandirilir.Imam ash-Shafi^iyy; biri hidayettekilerin bulusu ve degeride dalalettekilerin bulusu olarak , buluslari iki tur olarak siniflandirdi.Sevgili Peygamberimizin , asagidaki diger bir hadith inde, Peygamberimizin kastettigi, yukaridaki kastettigimiz aciklamalarin isiginda anlasilacaktir.Hadith in anlami sudur:<<<Her bulus, dalalettir>>> Peygamberimiz bu hadith indeki sozuyle ; Kur’an, Hadith ve ‘ijma^ ve yakin arkadaslariyla celisen buluslari kastetmistir.Bu hadith in dogru anlamidir.Cunku Peygamberimizin kedisi sahih hadith inde soyle demistir<<<Islam’da iyi bulus icat eden,onun odulune sahip olur…….>>>
Yukaridaki paragrafta deginilen her iki hadith te sahih sinifindandir. Birincisi at-Tirmidhiyy ve digeride Muslim tarafindan nakledilmistir.Bu hadith lerin birinin cikarilmasina izin verilemez.Aksine, dogru anlayis metodu ,birininin anlamini ,digeriyle uymasiyla olur.Bu hadith lerin anlamlari birbirleriyle uydugunda, hidayettekilerin bulusu ve hidayettekilerin bulusunun tam taniminin ifade edilmis oldugu bilinmis ve anlasilmis olur.
Imam ash- Shafi^iyy’in iyi ve kotu buluslar icin yapmis oldugu tanimi iyice kavrayiniz.Kendisi , bu onurlu milletin buyuk liderlerinden biri oldugu bilinilir.Bu tanim Imam ash-Shafi^iyy den once ve sonra gelen Islam Alimleri tarafindan izlenildi.Bircok Islam Alimleri bu belirli tanima deginmislerdir.Bunlarin arasinda ; Imam al-Bayhaqiyy,Imam an-Nawawiyy, ^Izzuddin Ibn ^Abdus-Salam , Hafidh Ibn Hajar al-^Asqalaniyy ‘ i ve digerlerini sayabiliriz.
Peygamberimiz hadith leri arasindaki iki hadith te, Imam Ash- Shafi^iyy’nin siniflandirmasini destekler.Al-Bukhariyy ve Muslim tarafindan nakledilmis ilk hadith’in anlami sudur.<<<Eger herhangi biri, Dinimize ait olmayan bir meseleyi icat ederse ,o zaman bu reddedilir.>>>Yani bulus, Islam Dini’ne uymali, aksi takdirde reddedilir.Ikinci hadith inde anlami sudur:<<<Eger bir kisi Dinimizle celisen bir seyi icat ederse ,o zaman bu reddedilir.>>>Bu iki hadith in anlamida aynidir.Her ikisinde ifade edilen sey, Din ile celiskili olan seylerin , Din’de icat edilmesinin begenilmedigiyle alakalidir.Bu apacik gosterirki,Din’e uyumlu buluslar icin, bu soz konusu degildir.Cunku Peygamberimiz ozellikle; <<<Eger bir kisi Dinimizle celisen bir seyi icat ederse …. >>> dedi.Tekrar tekrar ifade ediyoruz ki ;”Peygamberimizin yapmis olmadigi hersey dalalettekilerin bir bulusudur”sozunu isittiginizde bunun yalnis bir iddia oldugunu biliniz.Cunku <<<Her bulus ,dalalettir>>>sozuyle kastedilen sey, dalaletle ilgili her bulus dalalettir.Peygamberimiz Muhammad (Sallallahu ^alayhi wa sallam) Efendimizin sahih hadith inden cikan anlam sudur ki; Kur’an,Hadith, Ijma^ ve Peygamberimizin yakin arkadaslariyla uyum sagliyan herhangi bir bulus ovguye layiktir ve odullendirilir.
 
Üst Alt