Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Ehlibeyt aleyhimusselam, hakkında Guluv ve Buğz

Ali Asgar isfehani

New member
Katılım
24 Haz 2010
Mesajlar
57
Tepkime puanı
18
Puanları
0
Yaş
33
Şüphesiz hayır ve ahlaki güzellikler iki mahzurun veya iki çirkin ve alçak sıfatın arasında yer almıştır; örneğin, şecaat çılgınlıkla korku arasında, cömertlik cimrilikle israf arasında ve Ehlibeyt'i sevmekte itidal de guluv (aşırıcılık)la düşmanlık arasında yer almıştır. Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlih ve Ehlibeyt İmamları aleyhimusselam, kendilerini sevmekte aşırıcılık yapanlarla buğzedenlerin helak olduğunu ve itidalli davrananların ise kurtulduğunu bildirmişlerdir.

Emirulmüminin Ali aleyhisselam şöyle buyurmaktadır: "Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlih bana şöyle buyurdu: Sende İsa'dan bir benzerlik vardır; Yahudiler İsa'yı sevmeyerek annesine iftira ettiler; Hıristiyanlar ise onu severek sahip olmadığı bir makama çıkardılar."

Sonra Ali aleyhisselam şöyle buyurdu: "Benim hakkımda iki kişi helak olacaktır: Biri, bende olmayan bir şeyle beni överek aşırı seven; diğeri ise, bana olan düşmanlığı, kendisini bana iftira etmeye sevk eden düşman."[1]

Dolayısıyla, burada, orta yoldan hareket etmek ve guluv ve buğz edenlerin döneceği merkez olan vasat hattan çıkmamak için Ehlibeyt aleyhimusselam'ı sevmenin derecelerini beyan etmemiz gerekiyor.
Guluv

Guluv, lügatte, haddi aşmak ve orta yoldan dışarı çıkmak anlamına geliyor. Allah Teala buyuruyor ki: "Ey kitap ehli, dininizde taşkınlık etmeyin ve Allah hakkında gerçek olmayan şeyleri söylemeyin! Meryem oğlu İsa mesih, sadece Allah'ın elçisi, O'nun Meryem'e attığı (yönelttiği) kelimesi ve O'ndan bir ruhtur. Allah'a ve elçilerine inanın; (Allah) "üçtür" demeyin. Kendi yararınıza olarak buna son verin. Çünkü Allah, yalnız bir tek tanrıdır. Haşa O, çocuk sahibi olmaktan yücedir (münezzehtir).

Şeyh Mufid (r.a) diyor ki: İsa mesih hakkında haddi aşmak yasaklanmış, konuşmada mutedil olmaktan sakındırılmış ve Hıristiyanların onun hakkında iddia ettiği şey, haddi aştıkları için guluv sayılmıştır.

Istılahta guluv, dini inanç ve şer'i farzlarda, şer'i hüküm ve makul sonırı aşmaktır.

İmamiyye Şiâsı'na göre gâlî (guluv yapan), Ehlibeyt aleyhimusselam hakkında, peygamberlik ve ilahlık gibi, onların kendileri için iddia etmedikleri şeyi söyleyen kimsedir.

İmam Sadık aleyhisselam şöyle buyurmuştur: "Bizim hakkımızda, söylemediklerimizi söyleyene Allah lanet etsin; bizi, bizi yaratan, dönüşümüz kendisine olan ve yetkimiz elinde bulunan Allah'ın kulluğundan çıkarana Allah lanet etsin.
 

Ali Asgar isfehani

New member
Katılım
24 Haz 2010
Mesajlar
57
Tepkime puanı
18
Puanları
0
Yaş
33
Gulat'a Karşı Ehlibeyt aleyhimusselam'ın Tutumu

Ehlibeyt İmamları aleyhimusselam guluv hareketine karşı açık ve net bir tutum takınmışlardır; onlarla savaşa girişmişler, ellerindeki tüm imkanlarıyla guluv ve Gulatı bitirmek ve yayılmasını önlemeye çalışmışlar; guluvun küfür, şirk ve dinden çıkış olduğunu açıklamış, Gulat'a lanet etmiş ve onlardan beri olduklarını bildirmiş, onların karşısında durmuş, düzen ve yalanlarını ortaya çıkarmış ve şiilerini onlardan sakındırmışlardır. Aşağıda bu hususta rivayet edilen bazı hadislere değineceğiz:

1- Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlih buyurmuştur ki: "Guluv etmekten sakının; (bilin ki) sizden öncekileri dinde guluv etmeleri helak etti."[10]

2- Emirulmüminin Ali aleyhisselam'dan şöyle rivayet ediliyor: "Küfür dört direk üzerine kurulmuştur: Fısk, guluv, şek ve şüphe."[11]

3- Yine İmam Ali aleyhisselam'dan şöyle rivayet edilmiştir: "Bizim hakkımızda guluv etmekten sakının; 'terbiye edilmiş kullardır' diyin ve bunu dedikten sonra faziletimizde istediğiniz şeyi söyleyin."[12]

4- İmam Sadık aleyhisselam şöyle buyurmuştur: "Guluv edene de ki: Allah'a tövbe edin; şüphesiz siz fasık, kafir ve müşriksiniz."[13]

5- İmam aleyhisselam yine buyurmuştur ki: "Allah Abdullah b. Seba'ya lanet etsin; Emirulmüminin Ali aleyhisselam hakkında ilahlık iddiası etmiştir; Allah'a andolsun ki, Emirulmüminin Ali aleyhisselam Allah'a itaat eden bir kuldu; bize yalan isnat edenin vay haline! Bir kavim bizim hakkımızda kendimiz için söylemediklerimizi söylüyor; biz onlardan Allah'a teberrî ediyoruz, onlardan Allah'a teberrî ediyoruz."[14]

6- Sudeyr'in, İmam Sadık aleyhisselam'a, bazıları, "O'dur ki gökte de Tanrı'dır, yerde de Tanrı'dır"[15] ayetine dayanarak sizin ilah olduğunuzu söylüyorlar, demesi üzerine İmam aleyhisselam şöyle buyurdu: "Ey Sudeyr! Benim kulağım, gözüm, derim, etim, kanım ve bedenimdeki kıllarım onlardan beridir ve Allah da onlardan beridir; onlar benim ve babalarımın dini üzere değillerdir. Vallahi, Allah kıyamet günü benimle onları bir araya getirince onlara gazap edecektir."[16]

7- İmam Sadık aleyhisselam'dan bir rivayette de şöyle geçer: "Gençlerinizi Gulat'tan sakındırın ki onları fasit etmesinler; Gulat, Allah'ın en kötü kullarıdır. Onlar, Allah'ın azametini küçültüp Allah'ın kulları için ilahlık iddia ederler; vallahi Gulat Yahudilerden, Hıristiyanlardan, Mecusilerden ve Allah'a ortak koşanlardan daha kötüdür
 

Ali Asgar isfehani

New member
Katılım
24 Haz 2010
Mesajlar
57
Tepkime puanı
18
Puanları
0
Yaş
33
Ehlibeyt aleyhimusselam'a Buğzetmek

Ehlibeyt aleyhisselam'a buğzetmek, onları sevmeye, onların ipine sarılmaya, hidayetlerine uymaya hükmeden Allah ve Resulü sallallah'u aleyhi ve âlih'in emrine isyan etmektir ve bu da Allah ve Resulüne buğzetmektir. Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlih Ehlibeyt aleyhimusselam'a işaret ederek buyurmuştur ki: "Kim onlara buğzederse bana buğzetmiş olur.[22]

İmam Rıza aleyhisselam da şöyle buyurmuştur: "Kim size buğzederse, Allah'a buğzetmiş olur."[23]

Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlih buyurmuştur ki: "Kim Ali'ye sebbederse, bana sebbetmiş olur ve kim de bana sebbederse Allah'a sebbetmiş olur."[24]

Ehlibeyt aleyhimusselam'a buğzetmek nifak, şekavet ve kötü doğum (haramzâde olmanın) alametlerindendir. Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlih buyurmuştur ki: "Biz Ehlibeyt'e buğzeden münafıktır."[25]

Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlih yine şöyle buyurmuştur: "Bize, bedbaht münafıktan başkası buğzetmez."[26]

Başak bir yerde de buyuruyor ki: "Onlara dedesi bedbaht ve doğumu alçak (haramzâde) olan kimseden başkası buğzetmez
 

Ali Asgar isfehani

New member
Katılım
24 Haz 2010
Mesajlar
57
Tepkime puanı
18
Puanları
0
Yaş
33
Ehlibeyt aleyhisselam'a Buğzetmenin Etkileri

Ehlibeyt aleyhimusselam'ı sevmek, dünya ve ahiret saadetini tazmin ettiği gibi onlara buğzetmek ve düşmanlık beslemek de dinden çıkmaya, cehenneme girmeye, Allah Teala'nın gazabını ve ebedî şekaveti almaya neden olur; nitekim bu husus aşağıdaki sahih hadislerden net bir şekilde anlaşılmaktadır:

1- Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlih buyuruyor ki: "Canımı elinde bulunduran Allah'a andolsun ki, biz Ehlibeyt'e buğzedeni Allah cehenneme sokacaktır."[28]

2- Yine buyurmuştur ki: "Ümmetimden iki grubun İslam'dan nasibi yoktur: Ehlibeytime düşmanlık edip onlarla savaşan, dinde guluv edip ondan çıkan."[29]

3- Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlih Hasan ve Hüseyin'e aleyhimasselam işaret ederek şöyle buyurdular: "Kim bunlara buğzedecek olursa, bana buğzetmiş olur, bana buğzeden Allah'a buğzetmiş olur; Allah'a buğzedeni de Allah cehenneme sokar."[30]

4- Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlih buyurmuştur ki: "Onlara buğzeden, Allah'a buğzetmiş olur."[31]

5- Resul-i Ekrem sallallah'u aleyhi ve âlih şöyle buyuruyor: "Kim biz Ehlibeyt'e buğzedecek olursa, Allah Teala kıyamet gününde onu Yahudi olarak haşreder."

Cabir b. Abdullah-i Ensarî diyor ki: Bunun üzerine ben, ya Resulellah! Namaz kılsa, oruç tutsa ve kendisinin Müslüman olduğunu sansa da mı? diye sordum. O hazret, "Namaz kılsa, oruç tutsa ve kendisinin Müslüman olduğunu sansa da?" buyurdu.[32]

6- Emirulmüminin Ali aleyhisselam'dan şöyle rivayet edilir: "Bize buğzedenler, Allah'ın dalga dalga gazabına uğrayacaklardır."[33]

7- İmam Muhammed Bâkır aleyhisselam şöyle buyurmuştur: "Birisi Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlih'in huzuruna çıkarak, ya Resulellah! Her 'Lâ ilahe illallah' diyen mümin midir? diye sordu. Bunun üzerine Resulullah sallallah'u aleyhi ve âlih buyurdu ki: Bize düşmanlık, insanı, Yahudilere ve Hıristiyanlara ilhak eder.
 

Ali Asgar isfehani

New member
Katılım
24 Haz 2010
Mesajlar
57
Tepkime puanı
18
Puanları
0
Yaş
33
[1] - Müsned-i Ahmed, c.1, s.160; Savaik-ul Muhrika, s.123; Müsned-i Ebi Ye'la, c.1, s.406/534; TercümetTercemet-i Emirilmüminin min Tarih-i Medinet-i Dimaşk, c.2, s.237/742; Emali-it Tusî, s.256/462; es-Sünne -İbn-i Ebi Asim-, s.470/1004-, Beyrut-Mektebet-ul İslamiyye, 2. baskı.

[2] - Lisan-ul Arab, c.15, s.2 -ğela- maddesi; Muhtar-us Sihah, s.480.

[3] - Nisâ, 171.

[4] - Tashih-ul İtikad -Mufid-, s.109, Silsilet-u Muellifat-i Şeyh Mufid, Beyrut-Dar-ul Mufid, 2. baskı.

[5] - Mecma-ul Bahreyn -Fahruddin Tureyhî-, (ğuluv), c.2, s.1332, Kum-Bi'set Müessesesi, 1. baskı.

[6] - Bihar-ul Envar -Meclisî-, c.25, s.297/59, Rical-i Keşşi'den naklen, Beyrut-el-Vefâ Müessesesi, 2. baskı.

[7] - Mâide, 17.

[8] - Uyun-i Ahbar-ir Rıza, c.c.1, s.237/63; Beşaret-ul Mustafa, s.221 ve En'am suresi 108. ayet.

[9] - Bkz. el-Fark-u Beyn-el Fırak -Bağdadî-; el-Makalat ve'l Fırak -Eş'arî-; Fırak-uş Şiâ -Nevbahtî-; el-Milel-u ve'n Nihel -Şehristani-; Mevsuet-u Fırak-il İslamiyye -Muhammed Cevad Meşkur-.

[10] - Tabakat-ul Kubra -İbn-i Sa'd-, c.2, s.180-181; Sünen-il Kubra -Beyhakî-, c.5, s.127.

[11] - Usul-u Kâfi, c.2, s.391/1.

[12] - el-Hısal, s.614/10; Tuhef-ul Ukul en Âl-ir Resul -İbn-i Şu'be-i Harranî-, s.104, Necef-ul Eşref-Hayderiyye basımı, 5. baskı; Gurer-ul Hikem, s.2740.

[13] - Rical-u Keşşî, s.297/527.

[14] - Rical-u Keşşi, s.106/170-174.

[15] - Zuhruf, 84.

[16] - Usul-u Kâfi, c.1, s.269/6.

[17] - Emali-i Tusi, s.650/1349.

[18] - İ'tikadat-u Saduk, s.97/37, Kum-el-Mu'temer-ul Alemî li Elfiyyet-i Şeyh Mufid, 1. baskı.

[19] - Tashih-ul İ'tikad, s.131, guluv ve tefviz bölümü.

[20] - Akaid-ul İmamiyye -Şeyh Muzaffer-, s.326/28, Ehlibeyt İmamları aleyhimusselam hakkında inancımız, Kum-İmam Ali Müessesesi, 1. baskı.

[21] - Asl-uş Şiâ ve Usuliha -Şeyh Kaşif-ul Ğıta-, s.173-177, Kum-İmam Ali Müessesesi, 1. baskı.

[22] - Tercemet-i İmam Hüseyin min Tarih-i Medinet-i Dimaşk, s.91/126.

[23] - Uyun-i Ahbar-ir Rıza, c.s.2, s.279.

[24] - el-Müstedrek -Hakim-, c.3, s.121; Kenz-ul Ummal, c.6, s.401; Müsned-i Ahmed, c.6, s.323; Hasais-un Nesaî, s.24.

[25] - Fezail-us Sahabe, c.2, s.661/1126; Durr-ul Mensur, c.6, s.7; Keşf-ul Gumme, c.1, s.47; Zehair-ul Ukba, s.18.

[26] - Zehair-ul Ukba, s.18; Yenabi-ul Meveddet, c.2, s.134/381; Savaik-ul Muhrika, s.230.

[27] - er-Rıyaz-un Nezire, c.2, s.189; Erceh-ul Metalib, s.309; Menakıb-ul Aşer, s.189.

[28] - Müstedrek -Hakim-,c.3, s.162/4717; Hakim bu hadisi sahih kabul etmiştir; Durr-ul Mensur, c.6, s.7; Savaik-ul Muhrika, s.143; Hasais-ul Kubra, c.2, s.266; Siret-u A'lam-in Nübela, c.2, s.123 vs.

[29] - Men la Yahzuru'hul Fakih, c.3, s.258/10, Kitab-ul Nikah, Allah Teala'nın helal ve harem ettiği nikahlar babı.

[30] - Müsned-i Ahmed, c.2, s.288; Müstedrek -Hakim-, c.3, s.166; Sünen-i Tirmizî, c.2, s.24 ve 307; Mu'cem-ul Kebir, s.133; Kenz-ul Ummal, c.13, s.105; Mecma-uz Zevaid, c.9, s.181; Zehair-ul Ukba, s.123; Tarih-u Bağdad, c.1, s.141.

[31] - Kenz-ul Ummal, c.12, s.98/34168; Beşaret-ul Mustafa, s.40.

[32] - Mu'cem-ul Evset -Taberanî-, c.4, s.389/4002; Emali-i Saduk, s.273/2; Ravzat-ul Vaizin, s.297; Mecma-uz Zevaid, c.9, s.172.

[33] - Tuhef-ul Ukul, s.116; el-Hısal, s.627/10; Ğurer-ul Hikem, s.7342.

[34] - Emali-i Saduk, s.221/17; Beşaret-ul Mustafa, s.120.

[35] - Emali-i Tusi, s.345; Keşf-ul Ğumme, c.1, s.321; bu faslın başında buna yakın bir rivayet de diğer kaynaklardan rivayet edildi.

[36] - Mu'cem-ul Kebir -Taberanî-, c.3, s.138/2889.

[37] - Nehc-ul Belağa, 128. hutbe.

[38] - es-Sünne -İbn-i Asim, s.470/1005.

[39] - Usul-u Kâfi, c.1, s.101/3, Allah Teala'nın Kendisini Sıfatlandırmadığı Şeyle O'nu Sıfatlandırmadan Nehiy babı.
 

þiatun ali

New member
Katılım
25 May 2010
Mesajlar
121
Tepkime puanı
36
Puanları
0
Yaş
41
Allah bızı ehlıbeyte dusman olmaktan ve onlara uluhıyyet verıp musrık olmaktan korusun.
 
Üst Alt