Gıda için yemek yemek susuzluğu gidermek için su içmek, velev ki haram, ölmüş bir hayvanın eti veya bir diğerinin malı olsun ona zamin de olsa, farzdır. Onu yemekle, hadisin hükmüne göre sevap da kazanır. Şu kadarı var ki, insan nefsinden ölüm tehlikesini atlatacak kadar yemek farzdır. Ve
ondan dolayı sevap da kazanır. Nefsini helakten kurtaracak kadar yemek ise,ak ayakta namaz kılacak ve oruç tutacak kadar vücudu sağlam tutacak kadar yemektir.
Bu ifadeden vücudu farzı kılamayacak kadar zayıflatacak miktarda yemeği azaltmanın caiz olduğu anlaşılır fakat o kadar az yemek caiz değildir. Nitekim Mülteka ve diğer muteber kitaplarda da böyledir.
Ben derim ki: Mübteğa'da şöyle denilmektedir: «İnsanı helakten kurtaracakyakta namaz kılma ve oruç tutma gücünü kazandıracak kadar yemek yeme farzdır.»
Kuvvetini artırmak için doyuncaya kadar yemek de mubahtır. Doymanın üstünde fazla yemek ise haramdır. Hâniye'de bu fazla yemek haram yerine kerahetle ifade edilmiştir. Midesini galib zannına göre bozacak kadar çok yemek haramdır. İçmek de böyledir. (Kuhistani.)
Ancak orucunu sabahleyin kuvvetlendirme kastı ile fazla yemesi ve-ya kendisiyle oturmuş olan misafiri utanmasın diye veya bunlara benzer sebeblerle çok yemesi haram değildir.
İbadet yapmaktan zayıf düşünceye kadar yemeği azaltmak caiz değildir. Ama çeşitli meyve türlerini yemesinde bir beis yoktur. Ama bunu terketmek daha efdaldir.
Birkaç türlü yemek yapmak israftır. İhtiyaçtan fazla yemeği sofraya koymak da israftır. Sünnet üzere yemek yemenin adabı şudur:
Evvelinde besmele çekmek, sonunda hamdetmek. Yemekten evvel ve sonra elleri yıkamak. El yıkamada, yemekten evvel gençlere, yemekten sonra ise yaşlılara öncelik verilmelidir. (Mülteka.)
Reddül Muhtar
ondan dolayı sevap da kazanır. Nefsini helakten kurtaracak kadar yemek ise,ak ayakta namaz kılacak ve oruç tutacak kadar vücudu sağlam tutacak kadar yemektir.
Bu ifadeden vücudu farzı kılamayacak kadar zayıflatacak miktarda yemeği azaltmanın caiz olduğu anlaşılır fakat o kadar az yemek caiz değildir. Nitekim Mülteka ve diğer muteber kitaplarda da böyledir.
Ben derim ki: Mübteğa'da şöyle denilmektedir: «İnsanı helakten kurtaracakyakta namaz kılma ve oruç tutma gücünü kazandıracak kadar yemek yeme farzdır.»
Kuvvetini artırmak için doyuncaya kadar yemek de mubahtır. Doymanın üstünde fazla yemek ise haramdır. Hâniye'de bu fazla yemek haram yerine kerahetle ifade edilmiştir. Midesini galib zannına göre bozacak kadar çok yemek haramdır. İçmek de böyledir. (Kuhistani.)
Ancak orucunu sabahleyin kuvvetlendirme kastı ile fazla yemesi ve-ya kendisiyle oturmuş olan misafiri utanmasın diye veya bunlara benzer sebeblerle çok yemesi haram değildir.
İbadet yapmaktan zayıf düşünceye kadar yemeği azaltmak caiz değildir. Ama çeşitli meyve türlerini yemesinde bir beis yoktur. Ama bunu terketmek daha efdaldir.
Birkaç türlü yemek yapmak israftır. İhtiyaçtan fazla yemeği sofraya koymak da israftır. Sünnet üzere yemek yemenin adabı şudur:
Evvelinde besmele çekmek, sonunda hamdetmek. Yemekten evvel ve sonra elleri yıkamak. El yıkamada, yemekten evvel gençlere, yemekten sonra ise yaşlılara öncelik verilmelidir. (Mülteka.)
Reddül Muhtar