B H S S
DİNİMİZDE ÇALGI VE ŞARKI
Mevla Teala Kur'an_ı Kerim'de şöyle buyuruyor:''İnsanlar arasında bilgisizce Allah yolundan saptırmak için ğerçeği boş sözlerle değişenler ve Allah yolunu alaya alanlar vardır.İşte onlariçin horlayıcı bir azab vardır''.(lokman suresi:6)
Öncelikle bu ayetin iniş sebebini öğrenelim.İbni hişam ibni ishak'a dayanarak rivayet eder ki;Mekke müşrikleri ellerinden geleni yapmalarına rağmen Hz.Peygamber'in(sas) mesajının yayılmasını engelleyemeyince Nadir bin haris kureyşlilere şunları söyledi;Bu adama karşı çıkma yolunuz sizi bir yere götürmez.O sizin aranızda yaşamakta şimdiye dek ahlaken en iyi olanınızdı,aranızda yaşayan en doğru,en dürüst ve emin kişi oldu daima.Siz tutmuş onun bir kahin,sihirbaz,şair ve mecnun olduğunu söylüyorsunuz.Kim inanır buna?Ahali bir kahin nasıl konuşur bilmiyormu?Bir şairin bir mecnunun halini tefrik edemez mi halk?Bu ithamların hangisi Muhammed'e(sas) yamalayabilirsiniz ki halkın dikakatini ondan kaçırabilesiniz?Bakın! Ben size onunla nasıl baş edileceğini söyliyeyim dedi ve Mekke'den ayrılıp Irak'a gitti ve oradan İran kisraları,rüstem ve isfendiyarla ilgili masalları ,hikayeleri,ustureleri derlemeyi başarıp geri geldi ve halkın dikkatini Kur'an_dan ayırmak ve onları masallar içinde uyutmak için masal anlatma partileri düzenlemeye başladı ve nadir bu amaçla şarkıcı kızlarda getirmişti.Bir kimsenin Hz.Rasulun(sas) etkisi altına girdiğini işittiğinde ,şarkıcı kızı şöyle bir talimatla ona musallat ederdi 'Onu yedir,içir,şarkınla öyle ağırla da diğer tarafdan kopup seninle hemhal olsun'.(İbn hişam c.1 s.320_Esbab_ı nuzul) Bu kötülük odaklarının her devirde başvurmuş olduğu aynı araçtı.Kötülüğün bu elebaşıları sıradan insanları kültür adı altında eğlence,spor ve müzikle öylesine oyalar ki ,hayatın ciddi problemlerine eğilmek için hiç zaman ve istekleri kalmaz ve bu boş vermişlik duygusu içinde sürüklenmekte oldukları felaketi hissetmezler bile.Ayette geçen boş sözün bu şekilde tefsiri Ashab ve tabiinin bir çoğundan nakledilmiştir.Abdullah ibni Mes'ud'a (ra) şöyle soruldu.'Bu ayetteki boş sözün manası ne?'İbni Mes'ud (ra) üç kere tekrarla şöyle cevap verdi'Vallahi o şarkı söylemektir'(ibni cerir,ibni ebi şeybe,hakim,beyhaki)Benzer rivayetler Abdullah,Mücahid,İkrime,Said bin cübeyr,Hasan basri ve Makhül gibi alimlerden de nakledilmiştir.İbni Cerir,İbni ebi Hatim ve Tirmizi Hz.ebu umameye dayanarak Hz.Rasulun(sas) şöyle dediği rivayet etmektedir'Şarkıcı kızları satmak,satın almak,onların ticaretini yapmak ve onun üstünden para kazanmak haramdır'Bir başka rivayette bu son cümle'Ve onun üstünden kazanılan parayı yemek haramdır'şeklindedir.Ebu Umame'den gelen bir diğer rivayet şöyledir'Cariyelere müzik öğretmek ve onların ticaretini yapmak haramdır ve onun üstünden para kazanmak ta haramdır.Bu üç hadisin hepsi ayetteki boş sözün böyle bir bağlam içinde indiğini göstermektedir.Kadı Ebu Bekir İbn'ul Arabi Ahkam'ül Ku'an_da Abdullah ibni Mübarak ve İmam Malik'in Hz.Enes'ten rivayet ettiği bir hadisi nakleder'Her kim bir musiki meclisinde bir şarkıcı kızın söylediği şarkıyı dinlerse ahiret günü onun kulaklarına erimiş kurşun dökülecektir.(Tefhim'ul Kur'an-Ebul Ala Mevdudi 4.cilt)
Diğer bazı tefsirlerde de şöyle geçmektedir;
-Ayetteki boş söz;asılsız,uydurma lakırdılar,insanı aldatan kulluk ve taatten geri bırakan sözlerdir,şarkı ve türkülerdir,oyunlardır.(Ömer Nasuhi Bilmen)
-Bilimum çalgılar,şarkılar ve türküler bu ayete dahildir(Hulasatul Beyan)
-Boş söz diye çevirdiğimiz bu ayetteki lehvel_hadis deyimi klasik tefsirlerin bir çoğunda musiki olarak açıklanmış ve bu ayete dayanarak şarkı söylemenin,çalgı çalmanın,dinlemenin,bu işin ticaretini yapmanın haram olduğu söylenmiştir(Kur'an Yolu Diyanet İşleri Başkanlığı)
-Boş söz;İnsanı oyalayan,işinden alıkoyan sözler,asılsız hikayeler,masallar,romanlar ve tarih kılıklı efsaneler,güldürücü lakırdılar,gevezelikler,nağmeler gibi eğlendirici seslerdir.(Hak Dini Kur'an Dili)
-Yukarıdaki ayetin iniş sebebini esas alan müfessirlerin beyanına göre;eski medeniyetlere ait yalanlarla dolu masal,roman ve efsane kitapları,güldürücü içerikli gösteriler,islama aykırı ve şehvet uyarıcı,ayrıca dini ilimleri tahsil gibi lüzümlü vazifelerden meşgul edici şarkı,türkü,piyes,film ve diziler kabilinden her türlü oyun ve eğlence bu ayeti celilede kötülenen boş söz deyimine dahildir.(Kur'an_ı Mecid)
Konuyla ilgili birkaç tane hadiste yazsak yerinde olur heralde;
-El Eşari Ebu Amir (ra)'dan rivayetle Rasullullah(sas) şöyle buyurdu:'(Bir zaman gelecektir ki)Ümmetimden muhakkak bir takım zümreler türeyecektir.Bunlar zina etmeyi,ipekli elbise giymeyi,şarap içmeyi,def,dümbelek ile eğlenmeyi helal ve mubah sayacaklar...(Buhari 1892)
-Hz.Selh (ra)!dan rivayetle Rasulullah(sas) şöyle buyurdu: 'Ahir zamanda eğlencelerin ve çalgıların meydan aldığı ve içkinin de mubah addolunduğu zaman yere batma,taş yağma zuhur edecek ve insan kılığından çıkma olacaktır.(Ramuz el_hadis)
-Hz. Ali (ra) rivayetle Rasulullah(sas) şöyle buyurdu:'İlk ağıt söyleyen ve ilk şarkı söyleyen şeytan aleyhilanedir.(ihya_u ulumid_din)
-Fudayl bin İyad (ra)'dan rivayetle Rasulullah(sas) şöyle buyurdu:'Şarkı zinanın merdivenidir'.
Bu konuda bu kadar delilleri yeterli görüp daha başka delil arama gereği duymuyorum.Artık içinde inkar hastalığı olmayan siz değerli kardeşlerimiz için bu konunun fetvası çok açık ve nettir.
DİNİMİZDE ÇALGI VE ŞARKI
Mevla Teala Kur'an_ı Kerim'de şöyle buyuruyor:''İnsanlar arasında bilgisizce Allah yolundan saptırmak için ğerçeği boş sözlerle değişenler ve Allah yolunu alaya alanlar vardır.İşte onlariçin horlayıcı bir azab vardır''.(lokman suresi:6)
Öncelikle bu ayetin iniş sebebini öğrenelim.İbni hişam ibni ishak'a dayanarak rivayet eder ki;Mekke müşrikleri ellerinden geleni yapmalarına rağmen Hz.Peygamber'in(sas) mesajının yayılmasını engelleyemeyince Nadir bin haris kureyşlilere şunları söyledi;Bu adama karşı çıkma yolunuz sizi bir yere götürmez.O sizin aranızda yaşamakta şimdiye dek ahlaken en iyi olanınızdı,aranızda yaşayan en doğru,en dürüst ve emin kişi oldu daima.Siz tutmuş onun bir kahin,sihirbaz,şair ve mecnun olduğunu söylüyorsunuz.Kim inanır buna?Ahali bir kahin nasıl konuşur bilmiyormu?Bir şairin bir mecnunun halini tefrik edemez mi halk?Bu ithamların hangisi Muhammed'e(sas) yamalayabilirsiniz ki halkın dikakatini ondan kaçırabilesiniz?Bakın! Ben size onunla nasıl baş edileceğini söyliyeyim dedi ve Mekke'den ayrılıp Irak'a gitti ve oradan İran kisraları,rüstem ve isfendiyarla ilgili masalları ,hikayeleri,ustureleri derlemeyi başarıp geri geldi ve halkın dikkatini Kur'an_dan ayırmak ve onları masallar içinde uyutmak için masal anlatma partileri düzenlemeye başladı ve nadir bu amaçla şarkıcı kızlarda getirmişti.Bir kimsenin Hz.Rasulun(sas) etkisi altına girdiğini işittiğinde ,şarkıcı kızı şöyle bir talimatla ona musallat ederdi 'Onu yedir,içir,şarkınla öyle ağırla da diğer tarafdan kopup seninle hemhal olsun'.(İbn hişam c.1 s.320_Esbab_ı nuzul) Bu kötülük odaklarının her devirde başvurmuş olduğu aynı araçtı.Kötülüğün bu elebaşıları sıradan insanları kültür adı altında eğlence,spor ve müzikle öylesine oyalar ki ,hayatın ciddi problemlerine eğilmek için hiç zaman ve istekleri kalmaz ve bu boş vermişlik duygusu içinde sürüklenmekte oldukları felaketi hissetmezler bile.Ayette geçen boş sözün bu şekilde tefsiri Ashab ve tabiinin bir çoğundan nakledilmiştir.Abdullah ibni Mes'ud'a (ra) şöyle soruldu.'Bu ayetteki boş sözün manası ne?'İbni Mes'ud (ra) üç kere tekrarla şöyle cevap verdi'Vallahi o şarkı söylemektir'(ibni cerir,ibni ebi şeybe,hakim,beyhaki)Benzer rivayetler Abdullah,Mücahid,İkrime,Said bin cübeyr,Hasan basri ve Makhül gibi alimlerden de nakledilmiştir.İbni Cerir,İbni ebi Hatim ve Tirmizi Hz.ebu umameye dayanarak Hz.Rasulun(sas) şöyle dediği rivayet etmektedir'Şarkıcı kızları satmak,satın almak,onların ticaretini yapmak ve onun üstünden para kazanmak haramdır'Bir başka rivayette bu son cümle'Ve onun üstünden kazanılan parayı yemek haramdır'şeklindedir.Ebu Umame'den gelen bir diğer rivayet şöyledir'Cariyelere müzik öğretmek ve onların ticaretini yapmak haramdır ve onun üstünden para kazanmak ta haramdır.Bu üç hadisin hepsi ayetteki boş sözün böyle bir bağlam içinde indiğini göstermektedir.Kadı Ebu Bekir İbn'ul Arabi Ahkam'ül Ku'an_da Abdullah ibni Mübarak ve İmam Malik'in Hz.Enes'ten rivayet ettiği bir hadisi nakleder'Her kim bir musiki meclisinde bir şarkıcı kızın söylediği şarkıyı dinlerse ahiret günü onun kulaklarına erimiş kurşun dökülecektir.(Tefhim'ul Kur'an-Ebul Ala Mevdudi 4.cilt)
Diğer bazı tefsirlerde de şöyle geçmektedir;
-Ayetteki boş söz;asılsız,uydurma lakırdılar,insanı aldatan kulluk ve taatten geri bırakan sözlerdir,şarkı ve türkülerdir,oyunlardır.(Ömer Nasuhi Bilmen)
-Bilimum çalgılar,şarkılar ve türküler bu ayete dahildir(Hulasatul Beyan)
-Boş söz diye çevirdiğimiz bu ayetteki lehvel_hadis deyimi klasik tefsirlerin bir çoğunda musiki olarak açıklanmış ve bu ayete dayanarak şarkı söylemenin,çalgı çalmanın,dinlemenin,bu işin ticaretini yapmanın haram olduğu söylenmiştir(Kur'an Yolu Diyanet İşleri Başkanlığı)
-Boş söz;İnsanı oyalayan,işinden alıkoyan sözler,asılsız hikayeler,masallar,romanlar ve tarih kılıklı efsaneler,güldürücü lakırdılar,gevezelikler,nağmeler gibi eğlendirici seslerdir.(Hak Dini Kur'an Dili)
-Yukarıdaki ayetin iniş sebebini esas alan müfessirlerin beyanına göre;eski medeniyetlere ait yalanlarla dolu masal,roman ve efsane kitapları,güldürücü içerikli gösteriler,islama aykırı ve şehvet uyarıcı,ayrıca dini ilimleri tahsil gibi lüzümlü vazifelerden meşgul edici şarkı,türkü,piyes,film ve diziler kabilinden her türlü oyun ve eğlence bu ayeti celilede kötülenen boş söz deyimine dahildir.(Kur'an_ı Mecid)
Konuyla ilgili birkaç tane hadiste yazsak yerinde olur heralde;
-El Eşari Ebu Amir (ra)'dan rivayetle Rasullullah(sas) şöyle buyurdu:'(Bir zaman gelecektir ki)Ümmetimden muhakkak bir takım zümreler türeyecektir.Bunlar zina etmeyi,ipekli elbise giymeyi,şarap içmeyi,def,dümbelek ile eğlenmeyi helal ve mubah sayacaklar...(Buhari 1892)
-Hz.Selh (ra)!dan rivayetle Rasulullah(sas) şöyle buyurdu: 'Ahir zamanda eğlencelerin ve çalgıların meydan aldığı ve içkinin de mubah addolunduğu zaman yere batma,taş yağma zuhur edecek ve insan kılığından çıkma olacaktır.(Ramuz el_hadis)
-Hz. Ali (ra) rivayetle Rasulullah(sas) şöyle buyurdu:'İlk ağıt söyleyen ve ilk şarkı söyleyen şeytan aleyhilanedir.(ihya_u ulumid_din)
-Fudayl bin İyad (ra)'dan rivayetle Rasulullah(sas) şöyle buyurdu:'Şarkı zinanın merdivenidir'.
Bu konuda bu kadar delilleri yeterli görüp daha başka delil arama gereği duymuyorum.Artık içinde inkar hastalığı olmayan siz değerli kardeşlerimiz için bu konunun fetvası çok açık ve nettir.