Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Bütün Mü'minler Ehli Beyttir

chamdali

New member
Katılım
28 Nis 2006
Mesajlar
647
Tepkime puanı
123
Puanları
0
BÜTÜN MÜMINLER EHLIBEYTTIR
Recep Aykan

Ehl-i Beyt, sözcük anlamiyla „ev ehli“ (yani ayni evin çatisi altinda
yasayanlar) demektir. Istilahi anlamda Ehl-i Beyt deyince akla hemen
Muhammed (a.s)“in ev ahalisi veya ona kan bagiyla bagli olanlar gelmektedir.
Bu yazimizda Ehl-i Beyt kavramina Kur“an bütünlügünde anlam vermeye
çalisacagiz. Zaten en dogru olan da Ehl-i Beyt“i Kur“an“dan tanimaktir.
Kur“an“daki Ehl-i Beyt“i taniyabildigimiz an, tarih boyunca bazi sahabelere
yapilan saldirilarin ve tek kanaldan Hadis-i Serif kabul etmenin dogru
olmadigini anlayabiliriz. Kendi anladiklari anlamdaki Ehl-i Beyt kavraminin
arkasina siginarak diger müslümanlara üstünlük saglamaya çalisan bazi
müslümanlarin bu tutumlarinin Kur“an“a ters düstügünü bir din kardesleri
olarak kendilerine hatirlatmak üzerimize bir borçtur. „Ama yine de hatirlat,
hatirlatmak mü“minlere fayda verir“ (51/55). Eger bu konuda biz yanlis
düsünüyorsak kendilerinin de bizi uyarmasi üzerlerine bir borçtur.

Ehl-i Beyt kavrami simdiye kadar hep dar anlamda ele alinmistir. Bu yaklasim
biçimi, çok sayida müslümani yanlis sonuçlara, yanlis hükümler vermege
götürmüs ve gereksiz yere müslümanlarin aralarinin açilmasina neden
olmustur.

Bu yazimizda Ehl-i Beyt kavramini Özel Ehl-i Beyt ve Genel Ehl-i Beyt olarak
iki kategoride ele alacagiz. Burada sadece Kur“an“a göre gerçek ve Allah“in
razi oldugu Ehl-i Beyt“i tanitmaya çalisacagiz.

ÖZEL EHLIBEYT
Simdiye kadarki yapilan geleneksel Ehl-i Beyt tanimlarini Özel Ehl-i Beyt
kavraminin karsiligi olarak aynen alabiliriz. Yani (Özel) Ehl-i Beyt:
Peygamberimizin kizi, damadi ve torunlarinin da dahil oldugu ailesidir .
Görüldügü gibi bu Ehl-i Beyt sadece Muhammed (a.s)“a kan veya göbek bagiyla
bagli olanlari kapsamaktadir. Simdiye kadar; Muhammed (a.s)“in sülbünden
gelmeyenlerin (göbek bagiyla ona bagli olmayanlarin), hatta hanimi Hz.
Aise“nin bile Ehl-i Beyt“ten olmadigi iddia edilmistir. Böylece gerçek
Ehl-i Beyt“i aslinda bütün mü“minlerin olusturdugu hep gözlerden
kaçirilmistir. Peygamberlere kan bagiyla kafirlerin ve müsriklerin de bagli
olabilecegini herhalde bilmeyenimiz yoktur. Peygamberlere kan bagiyla bagli
olan kafir veya müsriklere Lut (a.s)“in karisini, Nuh (as)“in oglunu ve
Ibrahim (a.s)“in babasini örnek gösterebiliriz.

GENEL EHLIBEYT
Sözcük anlamiyla Ehl-i Beyt, „aile üyeleri, ev halkidir“ dedik. Bu, hangi
aile ve hangi evdir? Bu aile, Muhammed (a.s)“a (daha dogrusu onun getirdigi
Kur“an dinine) inanan insanlarin olusturdugu Islam ailesi ve bu ev de Islam
evidir. Islam“a inanan herkes ayni zamanda otamatik olarak Ehl-i Beyt“e
(Islam ailesine) de girmis olmaktadir. Ehl-i Beyt“ten (Islam ailesinden)
olmayan kisi, peygamber çocugu, peygamber karisi veya peygamber babasi da
olsa hiç degeri yoktur. Ehl-i Beyt“e girmeye ancak, peygambere Allah (c.c)
tarafindan indirilen Kitab“a inanan ve hayatlarini ona göre tanzim etmeye
çalisan mü“minler hak kazanirlar.

Her geminin bir kaptani oldugu gibi, her ailenin de bir reisi vardir. Islam
ailesinin reisi Hz. Muhammed (a.s)“dir. Onun hanimlari, Islam ailesinin
(bütün mü“minlerin) anneleridirler: „Peygamberin esleri, mü“minlerin
anneleridir“ (33/6). Yine bu Islam ailesinin fertleri kardestirler.
„Muhakkak ki mü“minler kardestirler“ (49/10). Ayni anne-babadan dogmamis
olmakla beraber Islam evinde kardes olunabilmektedir. „Eger tevbe ederler,
namazi kilarlar ve zekati verirlerse, dinde sizin kardeslerinizdirler“
(9/11). Bütün mü“minler, Muhammed (a.s)“ in reisligindeki Islam beytinin
(evinin) ehli (Ehl-i Beyt“i)dirler.

Muhammed (a.s)“in Ehl-i Beyt“i oldugu gibi, önceki peygamberlerin de Ehl-i
Beyt“leri (getirdikleri dine inananlari) vardi. (Nuh): „Rabbim beni,
babami-anami, inanarak evime gireni... bagisla“ dedi. (71/28).
Bagislanabilmek için Nuh (a.s)“in evine girmek gerekiyordu ve girmeyenlere
de bagislanma yoktu. Nuh (a.s)“in tastan veya tahtadan yapilmis olan evine
kafirler ve müsrikler de elbette girebilirdi. Fakat bu giris onlari mü“min
yapmaz ve affedilmelerini de saglamazdi. Ayrica, evine kafir veya müsrik
olarak girenler için Nuh (a.s)“in af dilemesi de dinen caiz olmazdi. Onlar
için ancak hidayet dileyebilir; ancak hidayete erdikten sonra onlar için af
dileyebilirdi: „Akraba bile olsalar, cehennem halki olduklari belli olduktan
sonra (Allah“a) ortak kosanlar için bagislanma dilemek; ne bir peygamberin,
ne de mü“minlerin yapacagi bir is degildir.“ (9/113-114)

Evet, Muhammed (a.s)“in Ehl-i Beyt“i (ev halki) onun dinine inanan bütün
mü“minlerdir. Nuh (a.s)“in Ehl-i Beyt“i (ev halki) da Nuh (a.s)“in dinine
iman eden mü“minlerdir.

Oglu suda bogulacagi zaman, Nuh, Rabbine seslendi: „Rabbim! Oglum benim
ailemden (Ehl-i Beyt“imden)dir (onu da kurtaralim ki suda bogulmasin). Senin
sözün elbette haktir ve Sen hakimlerin hakimisin!“ dedi. (11/45). (Rabbi):
„Ey Nuh, dedi. o senin ailenden (Ehl-i Beyt“inden) degildir. O, yaramaz bir
is yapti. Bilmedigin bir seyi benden isteme. Sana cahillerden olmamani
ögütlerim!“ (11/46). (Nuh): Dedi ki: „Rabbim, bilmedigim bir seyi senden
istemekten sana siginirim. Eger beni bagislamazsan, bana acimazsan, ziyana
ugrayanlardan olurum!“ (11/47)

Yukaridaki ayetlerde de gördügümüz gibi Nuh (a.s), Ehl-i Beyt kavramini
simdiki yanlis anlayanlar gibi „Ya Rabbi! Oglum benim ailemdendir“ diyor ve
Allah (c.c) da ona cevaben: „Hayir, o senin ailenden (yani senin Ehl-i
Beyt“inden) degildir“ diyor. Bundan sonra Nuh (a.s) hata ettigini anliyor ve
Allah“tan af diliyor. Evet, göbek bagiyla peygambere bagli olmak, onun
sülbünden gelmek kisiyi peygamberin Ehl-i Beyt“inden yapmaz; bunun tersine
peygambere gönül ve iman bagiyla bagli olmak, peygamberin getirdigi dine
tabi olmak kisiyi peygamberin Ehl-i Beyt“inden yapar. Örneklendirmeye devam
edelim: Hz. Ibrahim (a.s)“in babasi Azer bir putperest idi ve Ibrahim
(a.s)“in Ehl-i Beyt“inden olamadi. Lut (a.s)“in karisi kafir idi ve hergün
kocasi olan Lut (a.s)“in yataginda yatmasina ragmen Lut (a.s)“in ev
halkindan (yani Ehl-i Beyt“inden) olamadi. Peygamberimiz (a.s)“in amcalari
Ebu Talip ve Ebu Leheb de kan bagiyla Muhammed (a.s)“a bagli olmalarina
ragmen onun Ehl-i Beyt“inden olamadilar.

(Allah, Ibrahim“e): „Ben seni insanlara önder yapacagim“ demisti. (Ibrahim):
„Soyumdan da (önderler yap, ya Rabbi!)“ dedi. (Allah): „Zalimlere ahdim
ermez (soyundan gelecek olan zalimler için söz vermem)“ buyurdu. (2/124)

„Dogrusu, insanlarin Ibrahim“e en yakin olani, ona uyanlar, bu peygamber
(Muhammed) ve mü“minlerdir. Allah da mü“minlerin dostudur.“ (3/68)

Genel Ehl-i Beyt“i sadece mü“minler olusturur. Genel Ehl-i Beyt“te
peygambere kan veya göbek bagiyla bagli olma sarti aranmaz. Zaten bu
bahsettigimiz baglarin Allah katinda hiç bir degeri yoktur. Özel Ehl-i
Beyt“te ise Lut (a.s)“in karisi veya Nuh (a.s)“in oglu gibi inançsizlar da
bulunabilir. Durum böyle olunca, peygambere iman bagiyla bagli olan Genel
Ehl-i Beyt“in öncelenmesi gerektigi gerçegi ortaya çikar. Genel Ehl-i Beyt,
Özel Ehl-i Beyt“in mü“minlerini de kapsar. Özel Ehl-i Beyt ise genel Ehl-i
Beyt“i kapsamaz. Peygamber (a.s)“in soyundan olan bir anne-babadan dogmus
olmak kisiye diger mü“minler karsisinda bir üstünlük saglamaz. Burada
kisinin hür iradesini kullanarak tercihi söz konusu degildir. Kimse kendi
anne babasini kendisi seçmemistir. Diger mü“minlerin ne suçu var da,
peygamber soyundan gelen bir anne-babadan dünyaya gelmediler? Fakat bu
mü“minlerin üzülmelerine gerek yoktur. Eger iman etmis ve geregini de yerine
getiriyorlar ise Allah katinda yüksek dereceleri oldugu gibi , gerçek Ehl-i
Beyt“ten olanlar da kendileridir. Tesadüfen peygamber soyundan gelmek kisiyi
Ehl-i Beyt“ten yapmaz ve bu yolla bir üstünlük de kazanilmaz. Özel Ehl-i
Beyt“in fertleri de her normal mü“min gibi Allah“in emir ve nehiylerine
riayet etmekle mükelleftirler. Kur“an“a göre üstünlük ancak takva iledir:

„Ey insanlar, biz sizi bir erkek ve bir kadindan yarattik ve birbirinizi
tanimaniz için sizi milletlere ayirdik. Allah yaninda en üstün olaniniz, en
takvali olaniniz (günahlardan en çok korunaniniz)dir. Allah bilendir, haber
alandir.“ (49/13).

Biz müslümanlar, Ehl-i Beyt kavraminin içini hristiyanlar gibi degil de,
Kur“an“in bize ögrettigi gibi doldurmaliyiz. Sia inancinda çok önemli bir
yer isgal eden 12 Imamin peygamber soyundan geldigi ve onlarin masum ve
kutsal olduklari üzerinde çok durulur. Yukarida da okudugunuz gibi, kisinin
peygamber soyundan olup olmamasi hiç önemli degildir. Önemli olan, kisinin
dini yasayip yasamadigidir. Bu konuyla ilgili olarak Amerika Müslümanlarinin
lideri olan I. Muhammed“in görüslerine yer vermekle yetinecegiz:

„Biz, 12 imam anlayisinin ve bunun gibi mistik anlayislarin ve hatta kan
bagi ile ilgili yapilan iddialarin Islami olmadigina inaniyoruz. Ve bu tür
düsünce ve iddialarin Islam dünyasina disardan gelmis oldugunu düsünüyoruz.
12 imam anlayisi Islam“dan ziyade, Incil kaynaklidir. Kanbagi ile ilgili
yapilan iddialarin ya da peygamberin soyundan olanlarin otamatik olarak
kutsal insanlar olduklari ve yüceltilmeleri gerektigi düsüncesi gayr-i
Islami“dir. Simdi sözlerimin yanlis anlasilmasini istemem; Siileri seviyorum
ve onlarin Islam“a oldukça derinden bagli insanlar olduklarini düsünüyorum“
.

ALLAHIN EHLI BEYTI TEMIZLEMEK ISTEMESI
„Ey Ehl-i Beyt, Allah sizden kiri (günah ve çirkinligi) gidermek ve sizi
tertemiz yapmak istiyor“ (33/33)

Yine bazi müslümanlar var ki „Allah Ehl-i Beyt“i temizledi, bunun için
sadece bu temiz insanlar kanaliyla gelen Hadis-i Serifleri kabul edebiliriz“
demektedirler. Böyle demekle bilerek veya bilmeyerek Hz. Ayse, Hz. Ebubekr,
Hz. Ömer ve Hz. Osman gibi diger güzide sahabeleri pis yerine
koymaktadirlar. Bu büyük bir haksizliktir. Kur“an“a göre necis (pis)
olanlar; müsrikler, kafirler, münafiklar, fasiklar ve seytanlardir.
Mü“minler ise her zaman temizdirler. Allah elbette Özel Ehl-i Beyt“in mü“min
olanlarini temizlemistir. Gerçi yukaridaki ayette Allah“in (Özel) Ehl-i
Beyt“i temizlediginden degil, temizlemek istediginden bahsediliyor. Allah
Kur“an“da sadece peygamber (a.s)“a kan veya göbek bagiyla bagli olanlari
temizlemek istediginden degil, bütün mü“minleri temizlemek istediginden de
bahsetmektedir:

„Allah sizi temizlemek ve size olan nimetini tamamlamak istiyor ki,
sükredesiniz.“ (5/6).

„Eger Allah“in lütfu ve rahmeti olmasaydi, hiçbirinizi asla temizlemezdi.“
(24/21).

„Rabbimiz, onlara kendi içlerinden, senin ayetlerini kendilerine okuyacak,
onlara Kitap ve hikmeti ögretecek, onlari (sirkten ve kötülüklerden)
temizleyecek bir elçi gönder“... (2/ 129).

Yine Allah (c.c) bazi insanlari da temizlemeyecektir (2/174 3/77).

„Temizlenen kendisi için temizlenmis olur“ (35/18).

Ayetlerden de anlasilacagi gibi, „temizlenmek“ ile „mü“min olmak“ ayni
anlama gelmektedir. Temizlenmek sadece peygambere kan veya göbek bagiyla
bagli olanlara mahsus bir sey degildir. Cennete girmek isteyen herkes
temizlenmek (mü“min olmak) zorundadir, çünkü „Allah, temizi (mü“mini) pisten
(müsrik ve inkar edenden) ayiracaktir.“ (3/ 179). „Cennet, (sirkten ve
günahlardan) temizlenenlerin mükafatidir“ (20/76).

Allah Ehl-i Beyt“i elbette temizlemek ister. Bunun için ayet: „Önce
yakinlarini uyar“ (26/214) demektedir. Yakinlarimizin yanlis hareketlerinin
zararini bazen biz de çekeriz. Örnegin, hem insanlara Kur“an götürecegiz,
hem de çocuklarimiz, hanimimiz Kur“an“a ters isler yapacaklar. Böyle bir
durumda bize halkin diyecegi sudur: „Önce karini-kizini veya oglunu düzelt,
ondan sonra bize din anlatin.“ Peygamber (a.s)“in mesajina yakinlarinin
dengesiz hareketlerinin leke getirmesini Allah“u Teala ta bastan önlemistir:

„Ey peygamber kadinlari, siz, kadinlardan herhangi biri gibi degilsiniz.
Eger korunuyorsaniz, sözü yumusak (kivrak) bir eda ile söylemeyin ki,
kalbinde hastalik bulunan kimse tamah etmesin..“ (33/32).

„Ey peygamberin kadinlari! Sizden kim açik bir edepsizlik yaparsa onun azabi
iki kat yapilir. Bu, Allah“a göre kolaydir.“ (33/30).

Peygamber (a.s)“a yakinlari destek olurlarsa isi kolaylasmis, köstek
olurlarsa da isi güçlesmis olur. Allah (c.c)“in, Kur“an mesajinin rahat
yayilabilmesi ve insanlar üzerinde maya tutabilmesi için peygamber
hanimlarina iki kat ceza veya ecir vermesi çok normal ve gereklidir de.

Allah bizden, Özel Ehl-i Beyt“ten (peygambere kan ve göbek bagiyla bagli
olanlardan) olup olmadigimizdan degil, Genel Ehl-i Beyt“ten (peygambere ve
getirdigi Kitab“a iman ve gönül bagiyla bagli olup olmadigimizdan)
soracaktir.

KUR'AN, HAYATTIR
 
Üst Alt