Şüphesiz hamd yalnız Allah adır.O na hamd eder.O-ndan yardım ve mağfiret dileriz.Nefislerimizin şerlerinden amellerimizin kötülüklerinden Allah a sığınırız.Allah ın hidayet verdiğini kimse saptıramaz.O nun saptırdığını da kimse doğru yola iletemez.Şahadet ederim ki Allah tan başka hiç bir ilah yoktur.O bir ve tektir.O nun ortağıyoktur.Yine şahadet ederim ki Muhammed Allah ın kulu ve Rasüludur.Ey iman edenler .Allah tan nasıl korkmak gerekirse öyle korkun ve siz ancak Müslümanlar olarak ölünüz.[Ali İmran 3/103]Ey iman edenler .Allah tan korkun ve dosdoğru söz söyleyin .O da amellerinizilehinize olmak üzere düzeltsin günahlarınızı da mağfiret etsin.[Kim Allah-a veRasülüne [itaat] ederse büyük bir kurtuluşla kurtulmuş olur.[el Ahzap 33/70-71]Bundan sonra Şüphesiz sözlerin en güzeli Allah ın Kelam-ı yolların en hayırlısıMuhammed Sallallahu aleyhi ve sellem-in yoludur.İşlerin en kötüsü sonradançıkarılanlardır.Her sonradan çıkarılan şey BİD-AT] tir ve her BİD-AT] sapıklıktır.Her sapıklık ta ateştedir.Allah Azze ve Celle nin haram kıldığı kör taklit ve taassubun hakim olmaya başladığıbu zamanda Allah ın peygamberi ile gönderdiği sahabilerin[Allah hepsinden razı olsun.vahye teslim olarak tabi olduğu ihtilaf ve şaibelerden uzak olan dine akide ibadet ve muamelat husularında Allah ın Kitabı ve Rasülullah s.a.v] in Sahih hadisleri ışığındauymak isteyen Müslümanlara kolaylık olması bu konuda biraz daha bilgi vermek isterim.Yüce Allah şöyle buyurur.Helak olan delil üzere helak olsun ve yaşan da delil üzere yaşasın.[Enfal 42] buyurmaktadır.Burada imamların sözlerinden vakıf olabildiklerimizi vermemiz faydalı olacaktır.Onları taklit edenlere hatta mertebe bakımından onlardan alt derecede olanlarıkörü körüne taklid edenlere ve onların sözlerine ve mesheplerine gökten inmişgibi tutunmuş olanlara umulur ki bir nasihat ve hatırlatma olur.Allahu Tealabuyuruyor ki.[ Size Rabbinizden indirilmiş olana tabi olun Onun dışında velilere[dostlara] tabi olmayın.Ne de az hatırlıyorsunuz.[öğüt alıyorsunuz.][A-raf.3][İbn Mesud r.a] dedi ki.Sizden biriniz dininde bir kimseyi taklit etmesin.Zira oiman etmişse iman etmiş.küfretmişse küfretmiş olur.İlle de birine uyacaksanızölmüş olan [sahabelere uyunuz].Zira hayatta olanın fitneye düşmesinden eminolunmaz.[Tebarani [9/152]ricali sahih ile rivayet etmiştir.[Beyhaki[10/116]İbni Hazm el ihkam[6/225]İbn Abbas r.a şöyle demişler.Hataları olan alime tabi olana yazıklar olsun oradakiler.Bu nasıl olur deyince o şöyle cevap verdi.Bir alim kendi görüşüne göre bir şey söylerSonra Rasülullah s.a.v den gelen ilim ona ulaşınca hatalı olan görüşünden döner.Fakat kişi hala bu alimin hatalı görüşünü taklit etmeye devam eder.işte böyle kimselere yazıklar olsun[İbn Abdilberr Camiul Beyani İlm[12019][İbn Hazmel İhkam [6/824][İbn Kayyım İ-lamul Muvakkiin [2/296.4/54]Elbani elHadisu Huccetun Binefsihi Fil-Akaid vel Ahkam[s.78]Ebu Hanife [H.80-150]Bunların ilki İmam Ebu Hanife Numan b Sabit tir.Meshebinden olanlarondan çeşitli söz ve ifadeler nakletmişlerdir.Hepside tek bir şeye götürmektedir.ki oda şudur.Hadisi esas almak ona muhalif olan görüşleri terk etmek vaciptir.1-Hadis sahih olduğunda benim meshebim o[hadis]tir.[İbn Abidin Haşiye [1/63]İmam Malik b Enes.Ben bir beşerim isabet eder hata da ederim Benim görüşlerime bakın.Kitap ve sünnete uyanları alın Kitap ve sünnete uymayanların hepsini terkedin.[İbn Hazm Usul Ahkam[6/149][İbn Abdilberr el Cami[2/32]yine el Fellani[s./72]İmam Şafi.Müslümanlar Rasülullah s.a.v in sünneti ortaya çıktıktan sonra bir kimsenin o sünnetibaşka birinin sözü için terk etmesinin helal olmayacağı hususunda icma etmişlerdir.[İbn Kayyım[2/361][el Fellani s.68]İmam Ahmed b.Hanbel.[H.164-241]Ezvai-nin görüşü Malik in görüşü Ebu Hnifenin görüşü.Bunların hepsi birer görüştürBana göre hepsi eşittir.Delil ise ancak rivayetler hadisler]dir.[İbn Abdilberr el Cami 2/149]İnşaallah buraya kadar imamların hangi görüş üzerinde oldukları anlaşılmıştır.Ben kendimdenfazla birşey yazmak istemiyorum bazıları yanlış anlıyor.Ben Burada Allah ın Kitabı Kur anRasülullah s.a.v in sünnet inden ve Ehli sünnet imamlarını sözlerinden birşeyler aktarmak istedim İnşaallah Müslümanlara faydalı olur.Amin.İmam Şafi şunuda söyler.Allah u Teala c.c insanlara kendi vahyine ve Rasülullah s.a.v]in [sünnetine uymayı farz kılmıştır.Nitekim Kur an da şöyle buyurmuştur.Her ne kadar daha önce açık bir sapıklık içinde bulunuyorlar idiyse de içlerinden kendilerine Allah ın ayetlerini okuyan kötülüklerden ve inkardan]temizleyenkendilerine Kitap ve hikmeti öğreten bir peygamber göndermekle Allah müminlere büyük bir lutufta bulunmuştur.[Ali İmran.3/164]Allah u Teala cc Rasülüne itaatın kendisine itaat etmek olduğunu bildirmişve şöyle buyurmuştur.Hayır Rabbine andolsun ki Aralarında çıkan anlaşmazlık hususunda seni hakemkılıp sonra da verdiğin hükümden içlerinde hiç bir sıkıntı duymaksızın [onu] tammanasıyla kabullenmedikçe iman etmiş olmazlar.[Nisa 4/59]İmam Şafi Rasülullah ın s.a.v in emrine uymanın farz oluşuna şu ayeti delil getirir.Ey müminler]Peygamberi kendi aranızda birbirinizi çağırır gibi çağırmayınİçinizden birini siper ederek sıvışıp gidenleri muhakkak ki Allah bilmektedir.Bu sebeble onun emrine aykırı davrananlar başlarına bir bela gelmesindenveya kendilerine çok elemli bir azap isabet etmesinden sakınsınlar.en Nur./24.63]Peygamber size neyi verdiyse onu alın size neyi yasakladıysa da ondan kaçının[Haşr.59] el Beyhaki Dalailun Nubuvve.I/20.2]Allah Rasülü buyuruyor ki.Bana itaat etmiş olan Allah cc.itaat etmiş olur .Bana isyan eden Allah ccisyan etmiş olur.[el Buhari el Ahkam bab no 1/cihad bab no 109]Sizden biriniz koltuğuna kurulup Allah cc sadece Kur an da haram kıldığışeyleri yasaklamıştır. diye düşünür de böylemi zanneder.Dikkat edin.Vallahiben de bazı şeyleri emrettim ve öğüt verdim.Bazı şeyleri de yasakladım.Bunlarbelki Kur an kadardır belki de daha çoktur.Bilesiniz ki Allah Teala ccgerekli öşrü sizlere verdikleri takdirde izin verilmedikçe zimmilerin evinegirmenizi kadınları dövmenizi ve ürünlerini yemenizi yasaklamıştır.[Ebu Davud el Harac 33]el Beyhaki Sünenul Kubra IX/204] Allah Azze ve Celle buyurur ki Şeytan Allah a karşı]Elbette seninkullarından belli bir nasip edineceğim..Onları mutlaka saptıracağımmuhakkak onları boş kuruntulara düşüreceğim şüphesiz onlara emredeceğimde hayvanların kulaklarını yaracaklar şüphesiz onlara emredeceğim de Allah ınyarattığını[fıtratı] değiştirecekler dedi.Kim Allah ı bırakıp ta şeytanı dost edinirseelbette bir ziyana düşmüştür.[Nisa 118-119]Ebu Hureyre r.a. rivayet ettiği hadisi şerif .Cuma günü gusletmek misvak bıyıklarıkısaltmak sakalı uzatmak İslam fıtratındandır.Zira mecusiler bıyıklarını uzatırsakalı keserler Şu halde onlara muhalefet edin .[İbn Sad /1/147///Müslim teharet.55]Beyhaki 1/150]Nesai zinet/2][Ahmed/2/52][Buhari Tarihul Kebir/1/140]Tebarani Sağır/553][Deylemi 2570][Suyuti Esbabı Vurud/212/214]Bıyıkları uzun ve sakalları tıraşlı bir Mecusi Rasülullah s.a.v]e gelmiş veRasülullah s.a.v ona böyle yapmanı sana kim emretti diye sorunca oKisra yı kasdederek.Rabbim demişti.Rasülullah .s.a.v [Lakin benim Rabbimbıyıkları kısaltmamı sakalları salıvermemi [emretti] buyurarak sakalın öneminive Rabimizin bir emri olduğunu belirtmiştir.[İbn Sad /1/449/Said Bin Mansur/172]İbn Kesir el Bidaye /4/264/Ebu Nuaym/Delail/1/349/İbn Cezvi/ el Vefa/2/460]Tarihut Teberi./2/654][Suyuti Dürrül Mensur[1/276]İbn Hacer Metalibul Aliye./2206]İbn Ömer r.a. Rasülullah s.a.v şöyle buyurdu.Bıyıkları kısaltın sakalları uzatın.Müşriklerebenzemeyin.[Malik Muvatta.şar 1][Buhari Libas /63/64]Müslim Taharet/52]Ebu Davud/4199]Tirmizi.2764][Nesai taharet.14]Ahmed/2/16.356.365.366.387.]Beyhaki.1/151.]SuyutiEsbabu Vurudil Hadis/77]Beyhaki Şuab [6430/34][İbn Ebi Şeybe .8/376]TarihuBağdat.5/11]Hadisler ve deliller Sakalın uzatılmasını bıyığın kısaltılmasını emretmektedir.ALLAH BİZLERİ VE SİZLERİ ATEŞTEN KORUSUN.