ABDUH KIMDIR ???
Mu hammed Abduh, 1849,da misir,da dogdu. 1905, te yine burada öldu.1899, da ingilizlerindestegi ile misir muftusu oldu. Muftulugu hicbir zaman Osmanli devletinin tasdikinden gecmemistir.
Cemalettin Efganinin tesiriyle dinde reformcu bir görus benimsedi. Ibn-i Teymiye`nin Ehl-i sunnete aykiri fikirlerine siki bir bagliligi vardi.
Avrupali mustesriklerin ve felsefi fikir ve yoprumlarla yazilmis kitaplarin tesirinde kaldi.
Islam alimlerininnakli (kitapv ve sunnet) esas alan akli naklin hizmetine veren yolundan ayrilarak dini meselelerde kendi dusuncelerine göre konusmaya ve hukum vermeye basladi.
Yazdigi yazilarin Arap milliyetciligi fikirlerinin uyandirilmasinda buyuk tesiri oldu. Bu sekilde MISIR ile bazi Arap ulkelerinin Osmanli devletinden ayrilmasina kismen de olsa-rol oynamistir.
Hocasi Efgani gibi Mason olup masonlugun -EZHER`e girmesini temin etti. Mezheb imamlarini taklit etmeyi birakip serbest bir akilla hareket edilmesini istedi ve mezhepsizligi körukledi.
Ayet-i kerimelere, batililasmaya uyacak sekilde kendi aklina göre mana vererk Ehl-i sunnet alimlerine muhalefet etti.
Fil suresi ( ayet 3) nde bildirilen ebabil kuslarina´´SIVRISINEK`´ attiklari taslara``MIKROP`` dedi.
Zilzal suresi`nin 7, ayetindeki``ZERRE AGIRLIGINDA HAYIR YAPAN, KARSILIGINA KAVUSUR.`` mealindeki ayet-i kerimeyi tefsir ederken; Musluman olsun, kafir olsun, salih amel isleyen herkes Cennete girecektir; diyerek Ehl-i sunnet alimlerinden ayrildi.
Nisa suresinin 157 ve 158, ayetleri ile göge cikarildigi bildirilen Hz. Isanin öldugunu ve ruhunun göge cikarildigini iddia etti.
Reformcu fikirleri SELEFILIK adiyla talebeleri ve sevenleri tarafindan gunumuze kadar devam ettirilmistir. Bugun, mezhepleri birlestirmek ve mezhep sahibi alimler gibi dinde kendilerini yetkili görmek, Abduh ve hayranlarinin en bariz hususiyetlerindendir.
Mu hammed Abduh, 1849,da misir,da dogdu. 1905, te yine burada öldu.1899, da ingilizlerindestegi ile misir muftusu oldu. Muftulugu hicbir zaman Osmanli devletinin tasdikinden gecmemistir.
Cemalettin Efganinin tesiriyle dinde reformcu bir görus benimsedi. Ibn-i Teymiye`nin Ehl-i sunnete aykiri fikirlerine siki bir bagliligi vardi.
Avrupali mustesriklerin ve felsefi fikir ve yoprumlarla yazilmis kitaplarin tesirinde kaldi.
Islam alimlerininnakli (kitapv ve sunnet) esas alan akli naklin hizmetine veren yolundan ayrilarak dini meselelerde kendi dusuncelerine göre konusmaya ve hukum vermeye basladi.
Yazdigi yazilarin Arap milliyetciligi fikirlerinin uyandirilmasinda buyuk tesiri oldu. Bu sekilde MISIR ile bazi Arap ulkelerinin Osmanli devletinden ayrilmasina kismen de olsa-rol oynamistir.
Hocasi Efgani gibi Mason olup masonlugun -EZHER`e girmesini temin etti. Mezheb imamlarini taklit etmeyi birakip serbest bir akilla hareket edilmesini istedi ve mezhepsizligi körukledi.
Ayet-i kerimelere, batililasmaya uyacak sekilde kendi aklina göre mana vererk Ehl-i sunnet alimlerine muhalefet etti.
Fil suresi ( ayet 3) nde bildirilen ebabil kuslarina´´SIVRISINEK`´ attiklari taslara``MIKROP`` dedi.
Zilzal suresi`nin 7, ayetindeki``ZERRE AGIRLIGINDA HAYIR YAPAN, KARSILIGINA KAVUSUR.`` mealindeki ayet-i kerimeyi tefsir ederken; Musluman olsun, kafir olsun, salih amel isleyen herkes Cennete girecektir; diyerek Ehl-i sunnet alimlerinden ayrildi.
Nisa suresinin 157 ve 158, ayetleri ile göge cikarildigi bildirilen Hz. Isanin öldugunu ve ruhunun göge cikarildigini iddia etti.
Reformcu fikirleri SELEFILIK adiyla talebeleri ve sevenleri tarafindan gunumuze kadar devam ettirilmistir. Bugun, mezhepleri birlestirmek ve mezhep sahibi alimler gibi dinde kendilerini yetkili görmek, Abduh ve hayranlarinin en bariz hususiyetlerindendir.